Βασιλική Τριανταφύλλου: Αχ, Γιάννη μ’!

Αρχείο Παίχτηκε από 01/10/2018 έως 06/11/2018
στο Πρoστατευμένο: Vault Theatre Plus
Διάρκεια: 70' (χωρίς διάλειμμα)
Κείμενο: Γιώργος Μεσολογγίτης
Σκηνοθέτης: Κατερίνα Πολυχρονοπούλου
Σκηνογραφία: Κατερίνα Καμπανέλλη
Κοστούμια: Κατερίνα Καμπανέλλη
Μουσική: Σταύρος Τσουμάνης
Ερμηνεύουν: Ευγενία Αποστόλου

Περιγραφή

Ο Πολυχώρος Vault παρουσιάζει για 2η χρονιά το μονόλογο του Γιώργου Μεσολογγίτη «Βασιλική Τριανταφύλλου: Αχ, Γιάννη μ’!» σε σκηνοθεσία Κατερίνας Πολυχρονοπούλου, με την Ευγενία Αποστόλου στο ρόλο της Βασιλικής Τριανταφύλλου, από την Δευτέρα 1 Οκτωβρίου έως την Τρίτη 6 Νοεμβρίου, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00, για 12 μόνο παραστάσεις.

Όλες οι παραστάσεις αυτού του θεατρικού project αφιερώνονται στη μνήμη της Χρύσας Σπηλιώτη, που έφυγε από τη ζωή αυτό το καλοκαίρι από τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι Αττικής, η οποία ξεκίνησε αυτό το project τον περασμένο Οκτώβριο στον Πολυχώρο Vault με την παράσταση«Ο γιος μου Νικόλαος Μάντζαρος», γράφοντας το κείμενο και ερμηνεύοντας μοναδικά ολόκληρη την περσινή σεζόν τη μητέρα του συνθέτη, Ρεγγίνα Μάντζαρου.

H Ευγενία Αποστόλου είναι υποψήφια για το Βραβείο "Αντιγόνη Βαλάκου" στα Κορφιάτικα Βραβεία 2018 από την Ακαδημία Ελληνικών Βραβείων Τέχνης για την ερμηνεία της στο μονόλογο «Βασιλική Τριανταφύλλου: Αχ, Γιάννη μ’!» .

Ο μονόλογος «Βασιλική Τριανταφύλλου: Αχ, Γιάννη μ’!» είναι ένας από τους πέντε μονολόγους που παρουσιάστηκαν την περασμένη σεζόν στον Πολυχώρο Vault στα πλαίσια του θεατρικού project «Ο Γιος μου». Πέντε σκηνοθέτες έφτιαξαν πέντε παραστάσεις στηριγμένες πάνω σε πέντε βιογραφίες. Πέντε μάνες μίλησαν για τους γιους τους. Πέντε γυναίκες ηθοποιοί παρουσιάσαν πέντε μονολόγους γυναικών που μιλούν για τα παιδιά τους, που εμείς γνωρίσαμε ως άντρες σπουδαίους και διακεκριμένους που έλαμψαν με την προσωπικότητα, το έργο, την ευφυία, το ταλέντο, την τέχνη ή την επιστήμη τους (Μάντζαρος, Συγγρός, Σολωμός, Μέγας Αλέξανδρος, Μακρυγιάννης). Πέντε σημαντικοί άντρες του παρελθόντος που η ζωή και το έργο τους παραμένουν ακόμα πηγή έμπνευσης για τους σύγχρονους, μέσα από μια γυναικεία ματιά.

Παράλληλα θα συνεχιστεί από Δεκέμβριο και η «Αγγέλικα Νίκλη Σολωμού η Διάφανη» σε κείμενο – σκηνοθεσία Περικλή Μοσχολιδάκη με τη Μάγδα Κατσιπάνου. Το project θα συνεχιστεί και την επόμενη σεζόν 2019-20.

Περισσότερα

Μετά την επιτυχημένη παρουσίασή της στο Κροκύλειο Φωκίδας, την πατρίδα του Γιάννη Μακρυγιάννη τον περασμένο Αύγουστο, στο πλαίσιο του νεοσύστατου Φεστιβάλ Δελφών, η παράσταση «Βασιλική Τριανταφύλλου: Αχ! Γιάννη μ’: Ο γιος μου Γιάννης Μακρυγιάννης» ταξιδεύει και εκτός συνόρων και θα παρουσιαστεί στις 19 Οκτωβρίου στο Διεθνές Φεστιβάλ του ElBasan στην Αλβανία.

Λίγα Λόγια για το Διεθνές Φεστιβάλ του ElBasan “SKAMPA

Το Διεθνές Φεστιβάλ του ElBasan, που διανύει τον 20ό χρόνο παραγματοποίησής του, είναι το μεγαλύτερο Διεθνές Θεατρικό Φεστιβάλ της Αλβανίας. Το φετινό έχει τίτλο «Άτλας της μετάβασης». Το φεστιβάλ πραγματοποιείται κάθε χρόνο, το Φθινόπωρο, στην πόλη με τη μεγαλύτερη πολιτιστική παράδοση σε φεστιβάλ.

Πρόσφατα το φεστιβάλ SKAMPA έχει επεκταθεί και στα Τίρανα. Είναι ένας τόπος συνάντησης και γνωριμίας με νέες καλλιτεχνικές τάσεις και νέες μορφές έκφρασης. Στα 19 χρόνια που διεξάγεται ανελλιπώς, έχουν γίνει πάνω από 200 πρεμιέρες, με μεγάλη ποικιλία θεατρικών παραστάσεων και προτάσεων. Έχουν συμμετάσχει πάνω από 2.500 καλλιτέχνες από χώρες όπως: Ολλανδία, Ιταλία, Βέλγιο, Γερμανία, Γαλλία, Αγγλία, Ρουμανία, Αργεντινή, Βοσνία, Ερζεγοβίνη, Ελλάδα, Ρωσία, Κίνα, Μολδαβία, Πολωνία, Ουγγαρία, Βουλγαρία, Κόσσοβο κ.α.

Κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ διοργανώνονται σε διάφορους χώρους παράλληλες εκδηλώσεις όπως: εργαστήρια, συναυλίες, εκθέσεις, διαλέξεις και συζητήσεις. Οι χώροι διοργάνωσης, μεταξύ άλλων, είναι το Θέατρο Skampa, τοΕθνογραφικό Μουσείο, το θέατρο Metropol Tirana και το Πανεπιστήμιο Τέχνης.

Ο Γιάννης Μακρυγιάννης γεννήθηκε το 1797-’98 στο Αβορίτι της Δωρίδας. Ήταν ενός έτους, όταν δολοφονήθηκε ο πατέρας του, Δημήτρης Τριανταφύλλου, από τους Τούρκους. Ο Γιάννης, ονομάστηκε αργότερα Μακρυγιάννης για το ψηλό του ανάστημα. Η μάνα του, η Βασιλική, φτωχή αγρότισσα, τον είχε γεννήσει επιστρέφοντας από το χωράφι στο σπίτι. Αναγκάστηκε να φύγει στη Λειβαδιά. Επτά ετών μπήκε υπηρέτης. Αργότερα, τον έστειλαν υπηρέτη στην Άρτα, στο σπίτι του Θανάση Λιδωρίκη. Εκεί, επιδόθηκε στο εμπόριο. Χάρη στο ζήλο και την εργατικότητά του κατάφερε να αποκτήσει σημαντική περιουσία. Το 1820 μυήθηκε στη Φιλική Εταιρεία. Ενώ διαρκούσε ο αγώνας των Ελλήνων κατά των Τούρκων, άρχισε ο εσωτερικός διχασμός, που κατέληξε σε εμφύλιο πόλεμο με οδυνηρές συνέπειες για την επαναστατημένη Ελλάδα. Βαθιά θλιμμένος, απογοητευμένος από την κυβέρνηση και τις διχόνοιες, βασανισμένος από τις πληγές που έφερε σ’ όλο του το σώμα, ο Μακρυγιάννης απομακρύνθηκε από τη στρατιωτική και πολιτική ζωή. Πρωταγωνίστησε στην επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου του 1843 για την παραχώρηση Συντάγματος από τον Βασιλιά Όθωνα. Κατηγορήθηκε για συνωμοσία κατά του βασιλιά και καταδικάστηκε σε θάνατο. Η ποινή του μειώθηκε σε δεκαετή φυλάκιση. Τελικά, έμεινε δυο χρόνια στη φυλακή. Όμως, το διάστημα αυτό ήταν αρκετό να κλονιστεί η ήδη εύθραυστη υγεία του από τις κακουχίες της φυλακής. Απομονώθηκε στο σπίτι του κοντά στην Ακρόπολη όπου και πέθανε το 1864.

Άρχισε να γράφει τα Απομνημονεύματά του το 1829, ένα μνημείο λόγου και ιστορίας. «…Ό,τι πιο σπουδαίο πράμα τα γράμματα, η μόρφωση, να μη σε κοροϊδεύουν. Να δώσει να ’ρθει μια μέρα σ’ αυτό τον τόπο, που ο κόσμος θα ’ναι μορφωμένος και δεν θα μπορούν να κοροϊδεύουν τους ανθρώπους». Μέσα από την προσωπική του ιστορία, ξεδιπλώνεται ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της Ελλάδας. Με τα «κολλυβογράμματά του» κάνει μια καταγραφή σημαντικών ιστορικών γεγονότων, και μέσα από τη ματιά και την αφήγηση της μητέρας του Βασιλικής Τριανταφύλλου, διαπιστώνουμε για άλλη μια φορά πως η ιστορία επαναλαμβάνεται με τις ίδιες ακριβώς αντιστοιχίες. Σχέσεις με την υπόλοιπη Ευρώπη, συμφέροντα ξένων και ντόπιων και μια χώρα, η Ελλάδα, πάντα χρεωμένη, διχασμένη και έρμαιο των ξένων Κυβερνητών ή Βασιλέων, να αγκομαχά και να υποφέρει.

Μια παράσταση στη διάρκεια της οποίας, μέσα από τη ζωή του γιου ανακαλύπτουμε τη μητέρα και, από τα λίγα που ξέρουμε γι’ αυτήν, ανακαλύπτουμε το γιο.

Ο μονόλογος «Βασιλική Τριανταφύλλου: Αχ, Γιάννη μ’!» είναι ένας από τους επτά μονολόγους που παρουσιάζονται αυτή τη σεζόν στον Πολυχώρο Vault στα πλαίσια του θεατρικού project «Ο Γιος μου». Επτά σκηνοθέτες ετοιμάζουν επτά παραστάσεις στηριγμένες πάνω σε επτά βιογραφίες. Επτά μάνες μιλούν για τους γιους τους. Επτά γυναίκες ηθοποιοί παρουσιάζουν επτά μονολόγους γυναικών που μιλούν για τα παιδιά τους, που εμείς γνωρίσαμε ως άντρες σπουδαίους και διακεκριμένους που έλαμψαν με την προσωπικότητα, το έργο, την ευφυία, το ταλέντο, την τέχνη ή την επιστήμη τους (Μάντζαρος, Συγγρός, Σολωμός, Μέγας Αλέξανδρος, Μακρυγιάννης, Ψυχάρης, Καβάφης). Επτά σημαντικοί άντρες του παρελθόντος που η ζωή και το έργο τους παραμένουν ακόμα πηγή έμπνευσης για τους σύγχρονους, μέσα από μια γυναικεία ματιά.

Παράλληλα συνεχίζονται στον Πολυχώρο Vault οι μονόλογοι «Ο Γιος μου Νικόλαος Μάντζαρος» σε κείμενο - ερμηνεία της Χρύσας Σπηλιώτη και σκηνοθεσία Αυγουστίνου Ρεμούνδου και «Αγγέλικα Νίκλη Σολωμού η Διάφανη» σε κείμενο – σκηνοθεσία Περικλή Μοσχολιδάκη με τη Μάγδα Κατσιπάνου, ενώ έχει ήδη παρουσιαστεί ο μονόλογος «Νικολέττα Νομικού Συγγρού, ο Ανδρέας μου» σε κείμενο–σκηνοθεσία Σίμου Παπαναστασόπουλου με την Ιωάννα Γκαβάκου, και το Μάρτη ξεκινάει και ο μονόλογος της Κάτιας Σπερελάκη “Ολυμπιάδα ή Ζει ο Βασιλιάς Αλέξανδρος;” σε σκηνοθεσία Σήφη Μάινα, με την Κάτια Σπερελάκη. Το project θα συνεχιστεί και την επόμενη σεζόν 2018-19.  

Λίγα λόγια για τους συντελεστές

Κατερίνα Πολυχρονοπούλου

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Πτυχιούχος του τμήματος Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Απόφοιτος της Ανωτέρας Δραματικής Σχολής Επιθεώρηση Δραματικής Τέχνης της Ρούλας Πατεράκη. Καλλιτεχνική Διευθύντρια του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κέρκυρας από το 2007 μέχρι το 2011. Το χειμώνα του 2017 σκηνοθέτησε το έργο «ΕΠΕΣΤΡΕΦΑ» της Φρίντας Μιράμπιτα στο Αγγέλων Βήμα, στο πλαίσιο του 3ου Φεστιβάλ Ελληνικού Έργου του 21ου αι. και το έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη: «Ο γορίλας και η ορτανσία». Σκηνοθέτησε τη σαιζόν 2015-2016 δυο έργα σε πανελλήνια πρώτη: Victor Lodato: «ΤΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΗΣ ΜΟΝΑ ΛΙΖΑ» & Félix Estaire: «ΜΠΑΤΣΟΣ» και το έργο του Robert Schneider: «Η Βρωμιά». Έχει σκηνοθετήσει τα έργα: Ιάκωβου Καμπανέλλη: «ΠΟΙΟΣ ΗΤΑΝ Ο ΚΥΡΙΟΣ;», Χρύσας Σπηλιώτη: «ΠΟΙΟΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕ ΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ;», Αντώνη Τσιπιανίτη: «Βασανίζομαι», Μαρίας Κυριάκη: «Μήδεια de profundis», Ρικάρντο Ταλεσνίκ: «ΒΑΡΙΕΜΑΙ», Σάκη Σερέφα: «ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΒΛΑΚΕΙΑΣ» πανελλήνια πρώτη για το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κέρκυρας (ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ 2009), «ΕΡΩΤΟΣ ΑΚΟΥΣΜΑΤΑ», σύνθεση κειμένων λογοτεχνίας κ.α. Για το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ  Κέρκυρας: Αντωνίου Μάτεσι: «ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ», Μοντσελέζε: «ΕΥΓΕΝΑ», Ιωάννου Ν. Μαρίνου «ΤΟ ΟΝΕΙΡΟΝ» (κωμωδία) σε πανελλήνια πρώτη.

Έχει σκηνοθετήσει έργα για παιδιά, παραστάσεις θεατρικών αναλογίων και έχει κάνει τη μουσική επιμέλεια σε πολλές παραστάσεις. Έχει διδάξει στη Δραματική Σχολή του Πειραϊκού Συνδέσμου και σε εργαστήρια θεάτρου στην Αθήνα, την Κέρκυρα και τη Νάξο. Έχει παίξει σε πολλά έργα ως ηθοποιός.

Γιώργος Μεσολογγίτης

Γεννήθηκε στη Νάξο. Αποφοίτησε από τη Ράλλειο Παιδαγωγική Ακαδημία και συνέχισε σπουδές στο τμήμα Κοινωνιολογίας στο Οικονομικού Πανεπιστημίου της Αθήνας ενώ, παράλληλα, αποφοίτησε από την Ιδιωτική  Σχολή Δημοσιογραφίας του «Δ. Χάγιου» στην  Αθήνα. Παρακολούθησε μαθήματα θεατρικού αυτοσχεδιασμού στο Θεατρικό Εργαστήρι «Σχεδία» της Σίσης Βαφέα στην Αθήνα με καθηγήτρια την Ελένη Καραγεώργη.  Εργάστηκε στη Ραδιοφωνικό Σταθμό «Ραδιοφωνία Κυκλάδων» ως δημοσιογράφος και παραγωγός μουσικών εκπομπών. Η ταινία «mind reader» σε δικό του σενάριο και σκηνοθεσία Μαρίας Παπαγεωργίου, εκπροσώπησε την Ελλάδα στο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους  του Μονάχου το 1998. Συνεργάστηκε  με το «Θέατρο κάτω από τη Γέφυρα» γράφοντας τους στίχους στα χορικά για την παράσταση «Πλούτος» του Αριστοφάνη που περιόδευσε σε όλη την Ελλάδα, και στα τραγούδια της παράστασης «Η χρυσή μηλιά», ένα παραδοσιακό πολωνέζικο παραμύθι, που ανέβηκε από την παιδική σκηνή του θεάτρου το 2001-2002. Εργάστηκε στο Ελληνικό Πολιτιστικό Κέντρο του Καΐρου στην Αίγυπτο, και ήταν μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού «Πάπυροι», που εξέδιδε το Ε.Π.Κ.Κ. Κατά την ίδια χρονική περίοδο μετέφρασε στα ελληνικά το μεγαλύτερο μέρος των βιβλίων του Αιγυπτιακού Μουσείου στο Κάιρο, από τις εκδόσεις Farid Atiya Press.

Δίδαξε την ελληνική γλώσσα σε ομογενείς και αλλοδαπούς σπουδαστές στην Τρίπολη του Λιβάνου και στο ελληνικό χωριό της Ουγγαρίας, Μπελογιάννης.

Έχουν ανέβει στη σκηνή τα θεατρικά του έργα για παιδιά «Τα μαγικά κουλουράκια» και «Η Κάλω και οι καλικάντζαροι», καθώς και το έργο «Λυσιστρώ …όνειρα γλυκά». Εργάζεται ως εκπαιδευτικός σε δημόσια σχολεία πάνω από 25 χρόνια.

Ευγενία Αποστόλου

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Πτυχιούχος της Γαλλικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Αποφοίτησε από τη Δραματική Σχολή Βεάκη σπουδάζοντας παράλληλα φωνητική και χορό. Έκτοτε παίζει στο Θέατρο. Συνεργάστηκε ως ηθοποιός με διάφορους σκηνοθέτες: Δ. Μαυρίκιος, Λ. Κονιόρδου, Γ. Χουβαρδάς, Γ. Μόσχος, Κ. Τσιάνος, Μ. Δούνιας, Ν. Κοντούρη, Π. Μιχαηλίδης, Β. Αρδίττης, J. Lassalle, Greg. Ingold, Μ. Κάλμπαρη, Τ. Ράνζος,  Κ. Πολυχρονοπούλου, Αυγ. Ρεμούνδος, Σ. Βαρδάκης, Β. Δούκα, Ν. Αρμάος, Δ. Φραγκιόγλου, Μ. Λαμπίρη κ.ά. σε έργα σύγχρονου και κλασσικού ρεπερτορίου Ελλήνων και ξένων συγγραφέων : «Αμπιγιέρ»,

«Ήταν όλοι τους παιδιά μου», «Φρεναπάτη», «Τρισεύγενη», «Το έβδομο ρούχο», «Πόρτες», «Ποιος ανακάλυψε την Αμερική», «Ποιος ήταν ο Κύριος;», «Πυρηνική Κασσάνδρα», «Φυλλωσιές», «Η ωραία Ταϊλάνδη», «Σκοτώνουμε τη μαμά;», «Handbag», «5gynaikes.com», «Γαμήλια δεξίωση», «Ένα άδειο πιάτο στο Μπιστρό το Μεγάλο Βόδι», «Πενθέας Πάσχων», «Τσικλιντάν», «Ελίζα», «Δόνια Ροζίτα», «Η γυναίκα μυστήριο», «Οι Φασουλήδες με τη μαγκούρα», «Ιππόλυτος», «Ανδρομάχη», «Ίων», «Μήδεια», «Ηλέκτρα», «Χοηφόρες», «Ελένη», «Άλκηστη», «Τραχίνιες» κ.α, στο Εθνικό Θέατρο, ΚΘΒΕ, Θέατρο Οδού Κυκλάδων, Festival d’ Avignon, Εμπορικόν, Vault, Θέατρο 104, Από Μηχανής Θέατρο και σε  άλλες σκηνές.

Έπαιξε στις τηλεοπτικές σειρές : «Σκιές στο Περιστύλιο» ( Δ. Παντελιάς), «Ερόικα» ( Π. Κοκκινόπουλος), «Κόκκινος Κύκλος» (Χρ. Δήμας), «Μια νύχτα σαν κι αυτή» (Γ. Κορδέλλας) «Καλά ξεμπερδέματα» (Ε. Παπανικόλας), «Σαν το σκύλο με τη γάτα» (Α. Μορφονιός. Α. Τέμπος Κ. Σπυρόπουλος)  «Εσύ αποφασίζεις» (Π. Θωμαΐδης)  κ.α. Στον κινηματογράφο έπαιξε στις ταινίες «ΜΠΙΓΚ ΧΙΤ» και «ΠΕΝΤΡΟ ΝΟΥΛΑ» του Κάρολου Ζωναρά. Διδάσκει μαθήματα Θεατρικής έκφρασης στο Κέντρο Ψυχοθεραπείας Συμβουλευτικής & Προσωπικής Ανάπτυξης «Ψυχοδός».

Συντελεστές
Κινησιολογία: Αναστασία Γεωργαλά
Σχεδιασμός Φωτισμού: Άκης Σαμόλης
Σχεδιασμός αφίσας: surreart
Φωτογραφίες: Χριστίνα Φυλακτοπούλου
Trailer: Αινείας Τζόπη
Βοηθός σκηνοθέτη: Δανάη Πολυχρονοπούλου
Παραγωγή: Πολυχώρος Vault

Βίντεο

14 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Πολύ ωραία παράσταση που απευθύνεται σε όλες τις αισθήσεις όραση, ακοή, όσφρηση. Τόσο η σκηνοθεσία της κα. Πολυχρονοπούλου όσο και η ερμηνεία της κα. Αποστόλου κατάφεραν να διατηρήσουν το ενδιαφέρον του θεατή σε όλη την διάρκεια της παράστασης. Το κείμενο όμως της παράσταση αν και σε γενικές γραμμές ήταν καλό δεν κατάφερε να με συνεπάρει και να ολοκληρώσει την όλη αίσθηση. Θεωρώ ότι θα έπρεπε να ασχοληθεί λίγο περισσότερο και ποιο σφαιρικά με αυτόν κάθε αυτόν τον Μακρυγιάννη.

  2. Καλή παράσταση και ωραία ερμηνεία. Μου άρεσε πολύ και το γεγονός ότι αναδίδονταν αρώματα με το ψήσιμο του ελληνικού καφέ στην αρχή, το τρίψιμο της ρίγανης στη συνέχεια, ακόμη και η μυρωδιά απ'το καντηλάκι. Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση.

  3. παρα πολύ καλή παράσταση..
    βέβαια σε σύγριση με τις άλλες δύο (μητέρς - γιου) που έχω δει (Μάντζαρος, Αλέξανδρος), είναι σαφώς υποδεέστερη.
    Ειδικά την παράσταση για τον Μάντζαρο θα έλεγα οτι είναι στα όρια του αριστουργήματος.
    Χωρίς πλάκα..

  4. Καταπληκτική παράσταση! Στο Vault πραγματικά ζήσαμε μερικές στιγμές από τις πιο ζωντανές που έχουμε ζήσει ποτέ σε θέατρο με τη Βασιλική Τριανταφύλλου. Συγχαρητήρια και σε καμία περίπτωση μη χάσετε τη μοναδική αυτή παράσταση.