Τα αρχέτυπα στον Γλάρο του Α. Τσέχωφ
- Εργαστήρι Θεάτρου Ταρώ: «Τα αρχέτυπα στον Γλάρο του Α. Τσέχωφ»
- Εισηγητής: Βασίλης Σαρδελής
- Παρασκευή 31 Μαίου έως Κυριακή 02 Ιουνίου 2019
- Παρασκευή 17:00-22:00 / Σάββατο – Κυριακή: 10:00-15:00
- Χώρος Τέχνης SourLiBooM (sourliboom.net, χάρτης: https://goo.gl/KByzKE), Κ. Κρυστάλλη 4, 4ος όροφος, Πλ. Αντιγονιδών, Θεσσαλονίκη.
- Περιορισμένος αριθμός θέσεων / Κόστος πρώτου εργαστηρίου : 60 ευρώ (+ΦΠΑ).
Όσοι συμμετάσχουν θα γνωρίσουν την τεχνική του Θεάτρου Ταρώ πάνω στο θεατρικό έργο του Άντον Τσέχωφ «Ο Γλάρος», μέσα από σωματικές ασκήσεις και αυτοσχεδιασμούς. Επιπλέον, θα γνωρίσουν τα βασικά θεωρητικά, αλλά και πρακτικά εργαλεία για την έρευνα πάνω σε έναν ρόλο, όπως προτείνονται από το Θέατρο Ταρώ. Ταυτόχρονα θα κατανοήσουν τον αρχετυπικό χαρακτήρα των καρτών Ταρώ.
Οι συμμετέχοντες απαραίτητο θα είναι να έχουν διαβάσει το θεατρικό έργο σε οποιαδήποτε έκδοση-μετάφραση (προτεινόμενη: ΚΑΠΑ Εκδοτική, μετάφραση Χαράς Σύρου) και να έχουν επιλέξει έναν χαρακτήρα, στον οποίον και θα επικεντρωθούν κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου. Επιπλέον, θα πρέπει να επιλέξουν ένα μονόλογο ή μια σκηνή του έργου, την οποία θα ερευνήσουν με τις κάρτες Ταρώ και εν συνεχεία θα παρουσιάσουν.
Η τεχνική του Θεάτρου Ταρώ συνδέει:
- Το εκάστοτε θεατρικό έργο (που επιλέγεται): Α. Τσέχωφ «Ο Γλάρος».
- Το σωματικό θέατρο, το θέατρο της επινόησης (devised theater): Ασκήσεις σωματικού και δημιουργικού θεάτρου («εφτά επίπεδα σωματικής έντασης», «loving cards», «status», ασκήσεις, όπως γνωρίσαμε σε εργαστήρια της ομάδας «Complicite»).
- Τον αρχετυπικό χαρακτήρα των καρτών Ταρώ. Οι φιγούρες των καρτών Ταρώ λειτουργούν ως αρχέτυπα. Είναι με άλλα λόγια, σύμβολα ή αρχέγονες εικόνες, που εμφανίζονται στα όνειρά μας ή σε άλλες πνευματικές μας διαδικασίες και απεικονίζουν την ψυχική μας δομή.
Ο σκηνοθέτης και ψυχοθεραπευτής Alejandro Jodorowsky χρησιμοποιεί τις κάρτες Ταρώ ως μέρος της ψυχοθεραπευτικής μεθόδου του. Με εργαλεία το γενεόγραμμα (διάγραμμα όπου κάποια/κάποιος απεικονίζει το πλέγμα των συναισθηματικών του σχέσεων με μέλη της οικογένειας του, ερωτικούς συντρόφους ή συζύγους) τα Ταρώ και την Ψυχομαγεία (συμβολική αναπαράσταση που χρησιμοποιεί την τέχνη, τα όνειρα και το θέατρο για να βοηθήσει αυτήν/όν, που αναζητά τη θεραπεία, να θεραπεύσει τραύματα, να απελευθερωθεί από καταπιεστικές προβλέψεις που έχουν κάνει άλλοι για αυτήν/ον, και τελικά να βρει αγάπη και αποδοχή μέσα της/του).
Αντίστοιχα, το Θέατρο Ταρώ δανείζεται μέρος ή τεχνικές της μεθόδου αυτής με στόχο τη δημιουργία ενός λεξιλογίου καλλιτεχνικής επικοινωνίας, που θα μας βοηθήσει να ερευνήσουμε τον αρχετυπικό χαρακτήρα των υπό έρευνα έργων και να αναζητήσουμε διαφορετικά εκφραστικά μέσα, μακριά από μια «νατουραλιστική» αφήγηση ενός έργου ή ερμηνεία ενός ρόλου.
Τα εργαστήρια του Θεάτρου Ταρώ απευθύνονται σε ηθοποιούς και σκηνοθέτες, σε καλλιτέχνες, όπως χορευτές, χορογράφους, visual artists, μουσικούς παραγωγούς, ακόμα και δραματοθεραπευτές, που ενδιαφέρονται να αναζητήσουν και να ξεπεράσουν τα όρια της δημιουργικότητάς τους μέσα από το παιχνίδι, αλλά και να γνωρίσουν τον υπέροχο κόσμο των καρτών Ταρώ.
Τρέπλιεφ: Την κανονική ζωή! Μα στο θέατρο δεν πρέπει να δείχνουμε τη ζωή όπως είναι… Ούτε όπως θα έπρεπε να είναι… Στο θέατρο φανερώνουμε τα όνειρά μας… (Α. Τσέχωφ «Ο Γλάρος»)