Συγγραφέας: Ιάκωβος Πιτσιπίου
Διασκευή: Ευγενία Μαραγκού
Δραματουργική επεξεργασία: Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη, Ευγενία Μαραγκού
Σκηνοθέτης: Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη
Σκηνογραφία: Γιώργος Λιντζέρης
Κοστούμια: Γιώργος Λιντζέρης
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Μουσική σύνθεση: Κώστας Νικολόπουλος
Χορογραφία: Φρόσω Κορρού
Κίνηση: Φρόσω Κορρού
Ερμηνεύουν: (αλφαβητικά) Δημήτρης Κουρούμπαλης, Αντιγόνη Μακρή, Ευγενία Μαραγκού, Νίκος Μέλλος, Πηνελόπη Σεργουνιώτη
Περιγραφή
Η ομάδα ΑΝΙΜΑ, μετά την επιτυχημένη περιοδεία της παράστασης «Μια Χώρα δυο Αιώνες Μετά» και τη σπουδαία διάκριση της σκηνοθέτιδος Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη με το βραβείο Κάρολος Κουν για το έργο «Ζητιάνος», ανεβάζει το μυθιστόρημα του Ιάκωβου Πιτσιπίου «Πίθηκος Ξουθ».
Περισσότερα
Γραμμένο το 1848 σε συνέχειες, ο «Πίθηκος Ξουθ» θεωρείται το πρώτο νεοελληνικό μυθιστόρημα φαντασίας και στηλιτεύει τα ήθη της εποχής του: τον μιμητισμό προς οτιδήποτε ευρωπαϊκό, τη δουλική ξενομανία, τη νεόπλουτη αθηναϊκή κοινωνία με τις ιδιοτροπίες της, αλλά και την αλλοτρίωση της ανθρώπινης φύσης από τα πάθη και τις λανθασμένες επιλογές. Το κείμενο ανεβαίνει στο σύνολό του για πρώτη φορά, ιδωμένο μέσα από μια σύγχρονη σκηνοθετική ματιά, ως μια «φανταστική» κωμωδία, ενώ η παράσταση απευθύνεται τόσο σε ενήλικες, όσο και σε εφήβους.
Υπόθεση
Ένας άνθρωπος, καταδικασμένος από τη θεία δίκη για σοβαρό παράπτωμα, μεταμορφώνεται σε πίθηκο. Αφού περάσει ένα διάστημα σ’ έναν ερημότοπο, ο Ξουθ, όπως είναι το όνομά του, αιχμαλωτίζεται και ζει στην Αγγλία και την Ελλάδα, εκτελώντας χρέη υπηρέτη στον εκάστοτε κύριό του, χάρη στη μεγάλη του ικανότητα να μιμείται τον άνθρωπο.
Ο τελευταίος ιδιοκτήτης του είναι ο Καλλίστρατος Ευγενίδης, τυπικό δείγμα ανερχόμενου νέου στην Αθήνα της δεκαετίας του 1840. Ταπεινής καταγωγής, εκπαιδευμένος στην «πεφωτισμένη Ευρώπη», αλλάζει το όνομά του και επινοεί ένα ένδοξο οικογενειακό παρελθόν προκειμένου να μπει στη σφαίρα επιρροής του παλατιού. Οι νέες περιπέτειες του πίθηκου Ξουθ ξεκινούν, λοιπόν, στην προσπάθειά του να επικοινωνήσει με τον τωρινό κύριό του και τους υπόλοιπους χαρακτήρες του έργου, οι οποίοι έχουν εξέχοντα ρόλο στα πολιτικά πράγματα της Ελλάδας του πρώτου μισού του δέκατου ενάτου αιώνα.
Θα καταφέρει ο Ξουθ να τους επηρεάσει, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση των νέων ηθών, αλλά και να εξιλεωθεί από τα δικά του λάθη και τις αμαρτίες, ώστε να επανέλθει και αυτός στην πρότερη ανθρώπινη υπόστασή του;
Το έργο, γραμμένο σε περιοδικό της Σύρου σε συνέχειες, διακωμωδεί την «πιθηκίζουσα» μετεπαναστατική ελληνική κοινωνία που επιχειρεί να βρει την ταυτότητά της ανάμεσα στο «σήμερα» και το «χθες», ανάμεσα στην εικόνα που έχουν οι άλλοι γι’ αυτήν και η ίδια για τον εαυτό της. Ο Πιτσιπίος, με γλώσσα αστεία, ζωηρή και τολμηρή για την εποχή του, συνδυάζει μοναδικά τη φαντασία με τον ρεαλισμό, ασκώντας κριτική στις παθογένειες και την νοοτροπία της εποχής του.
Μέσα από τη σύγχρονη και φρέσκια σκηνοθετική ματιά της Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη, με όχημα τις ερμηνείες, την κίνηση αλλά και την πρωτότυπη μουσική, φωτίζεται η διαχρονικότητα των θεμάτων που θίγει ο Πιτσιπίος, καθώς και το γεγονός ότι ο μιμητισμός και η αναζήτηση του εαυτού ανήκουν στα χαρακτηριστικά εκείνα που πάντα θα καθορίζουν και θα διαμορφώνουν τον άνθρωπο.
Φιλολογική επεξεργασία: Δημήτρης Κουρούμπαλης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Καλλιόπη Καραμάνη
Προβολή και επικοινωνία: Βάσω Σωτηρίου-WeWill
Πολύ ενδιαφέρουσα παράσταση! Πόσο σύγχρονη, ενώ έχει γραφτεί πριν από 170 χρόνια! Πολύ καλές ερμηνείες από όλη τη θεατρική ομάδα, η σκηνοθεσία μοντέρνα και παιχνιδιάρικη, η διασκευή επίσης πολύ καλή, το θέμα ευφάνταστο και όμως τόσο συμβολικά αληθινό. Μια ομάδα με πολύ κέφι μας καλεί να έρθουμε σε επαφή με μια άγνωστη στους περισσότερους λογοτεχνία των αρχών του νέου ελληνικού κράτους και της παθογένειάς του από τότε ως σήμερα.
Μία ιδιαίτερη και δύσκολη παράσταση με κάποιες καλές σκηνοθετικές επιλογές.
Εξαιρετική παράσταση! Υπέροχες ερμηνείες! Φοβερός συνδιασμός! Ευχάριστα την βλέπει κάποιος και 2η φορά! Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση.
Εξαιρετική παράσταση, αναδεικνύει ένα σχετικά άγνωστο κείμενο του 19ου αιώνα. Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση
Πολυ καλη παρασταση, αρτιες ερμηνειες, ωραια μουσικη, πρωτοτυπο θεμα! Μου αρεσε πολυ η καθαρευουσα γλωσσα που εκτος των αλλων δινει εναν πολυ ευχαριστα κωμικο χαρακτηρα σε μια κατ ουσιαν σοβαρη υποθεση..Πολυ πετυχημενος ο συνδυασμος κωμικου και τραγικου στοιχειου.
Μία πολλή καλή παράσταση γεμάτη ζωντάνια με πρωταγωνιστή τον. αεικίνητο Δημήτρη Καρούμπαλη
χωρίς να υστερούν οι υπόλοιποι ηθοποιοί.Η μουσική εξαιρετική.Συγχαρητήρια σε όλους τους παράγοντες της παράστασης.Ευχαριστούμε τη theatromania για την πρόσκληση
ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΚΑΙ ΑΠΟΛΑΥΣΤΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ. Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΙΧΕ ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΣΕ ΤΡΑΒΟΥΣΕ. ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ(ΕΙΔΙΚΑ ΤΟΥ ΚΟΥΡΟΥΜΠΑΛΗ) ΠΟΛΥ ΚΑΛΕΣ!!
Πάρα πολύ ωραία και απολαυστική παράσταση! Την παρακολούθησα την προηγούμενη εβδομάδα, θίγει πολύ έξυπνα το ζήτημα της ζωικοτητας και της ανθρωπινοτητας και έχει εξαιρετικούς ηθοποιούς! Ευχαριστώ πολύ!
ευχαριστη παρασταση,,με ωραια μουσικη,,,δινουν το καλυτερο τους εαυτο τα παιδια μπραβο,,,,
Ιδιαίτερη παράσταση!!
Ευχαριστούμε θερμά Θεατρομανια!!
Εξαιρετική παράσταση! Μία από τις καλύτερες που έχω δει φέτος! Υπέροχος, γεμάτος ενέργεια, αλλά και μέτρο, ο Δημήτρης Κουρούμπαλης ως «Πίθηκος Ξουθ», αλλά και οι υπόλοιποι ηθοποιοί εξίσου εξαιρετικοί! Συγχαρητήρια και στους υπόλοιπους συντελεστές που ομορφύναν-εμπλούτισαν, ο καθένας από το πόστο του, αυτή την ενδιαφέρουσα παράσταση! Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση.
Εξαιρετική παράσταση! Μία από τις καλύτερες που έχω δει φέτος! Υπέροχος, γεμάτος ενέργεια, αλλά και μέτρο, ο Δημήτρης
Μου άρεσε πάρα πολύ η παράσταση!!!Συγχαρητήρια στον Δημήτρη Κουρουμπαλη, σε όλους τους ηθοποιούς κ τους συντελεστές. Το μόνο αρνητικό, που μου έχει τύχει σε πολλά θέατρα φέτος, δεν είχε θέρμανση...
Ευχαριστώ πολύ ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ για την ευκαιρία!!!
Μια πρωτότυπη παράσταση που σκοπό έχει την αφύπνιση μας από τον πιθηκισμο.Εξαιρετικη μουσική,ένα είδος τζαζ καμπαρέ.Ενας Κουρουμπαλης αεικίνητος στο ρόλο του πιθήκου Ξουθ.Ευχαριστω πολύ Θεατρομανια που μου δώσατε την ευκαιρία να παρακολουθήσω αυτή την ιδιαίτερη παρασταση
Ενδιαφέρουσα δουλειά, βλέπεται ευχάριστα.
Ιδιαίτερη και ενδιαφέρουσα!