Επιμέλεια συνέντευξης: Κωνσταντίνος Πλατής
Συναντήσαμε την ηθοποιό Μαίρη Χάγια στο φιλόξενο φουαγιέ του Θεάτρου "Αγγέλων Βήμα" και μιλήσαμε μαζί της με αφορμή την παράσταση "Είναι τρελοί αυτοί οι Γαλάτες;" , μια σκηνική σύνθεση από Γαλλικές Αναγεννησιακές φάρσες, που παίζεται κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή.
Μιλήστε μου για το ρόλο σας στην παράσταση «Είναι τρελοί αυτοί οι Γαλάτες;»
Στην παράσταση «Είναι τρελοί αυτοί οι Γαλάτες;» έχω βασικό ρόλο σε δύο από τις πέντε φάρσες του έργου. Καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης όμως, όλοι οι ηθοποιοί μπαινοβγαίνουμε στη σκηνή συμμετέχοντας με κάθε τρόπο στην πλοκή και την εξέλιξή της. Οι ρόλοι που μου ανέθεσε ο σκηνοθέτης μου έχουν να κάνουν με γυναίκες δολοπλόκες, πονηρές και χειριστικές, που κοιτάνε μόνο το δικό τους συμφέρον και προκειμένου να κερδίσουν το αντικείμενο του πόθου τους φτάνουν ακόμα και στο σημείο να μεταμφιεστούν σε ιερέα. Απαιτούν την αποκλειστικότητα και δεν διστάζουν να απατήσουν τον άντρα τους, στην προσπάθεια τους να απολαύσουν ακόμα περισσότερο τον έρωτα. Όλα αυτά, πάντα σε ένα πλαίσιο μη ρεαλιστικό, αυτό της φάρσας, με πολλά slapstick στοιχεία και έντονους αιφνιδιασμούς.
Πόσο απαιτητικό είδος είναι η φάρσα;
Πάρα πολύ απαιτητικό είδος θεάτρου. Δεν γνώριζα πως προσεγγίζονται οι φάρσες. Η φάρσα δεν είναι κωμωδία. Έχει στοιχεία της, όμως διαφέρει, καθώς μιλάμε για χοντροκομμένα αστεία, με ιλιγγιώδεις σε ταχύτητα διαλόγους και ρυθμούς που απαιτούν μαθηματική ακρίβεια. Η εγρήγορση και η καθαρότητα της κίνησης οφείλει να είναι απολύτως εναρμονισμένη με τον λόγο, ώστε να μη μουτζουρώνεται η δράση. Οι διάλογοι δεν πρέπει να αφήνουν κενά νοήματος ούτε να προκαλούν σύγχυση στους θεατές.
Είναι πολύ εύκολο ο ηθοποιός να υποπέσει στο λάθος της υπερβολής και να παρατραβήξει ένα αστείο. Θέλει μέτρο και γρήγορη αντίληψη.
Πώς ανταποκρίνεται το κοινό στις παραστάσεις;
Στις μέχρι τώρα παραστάσεις μας το κοινό «συμμετέχει» και διασκεδάζει με όσα συμβαίνουν στη σκηνή. Αφήνεται στις ιστορίες που παρουσιάζονται και παρασύρεται από την ενέργεια των ηθοποιών. Σκηνές-ιντερμέδια μετά από κάθε φάρσα επιτείνουν την ευφρόσυνη διάθεση κάθε βραδιάς.
Μιλήστε μου για τη συνεργασία σας με τον Μιχάλη Καλαμπόκη.
Τι να πρωτοπώ για τον Μιχάλη… Συνεργάζομαι μαζί του για πρώτη φορά. Τον γνώρισα στην ακρόαση της παράστασης και κατάλαβα αμέσως ότι ξέρει πολύ καλά τι θέλει να κάνει και πώς θα το πετύχει. Στις πρόβες με εντυπωσίασε ο τρόπος που αντιλήφθηκε τις ανάγκες μου πάνω στη σκηνή και μου έδωσε αμέσως τις κατάλληλες οδηγίες, για την καλύτερη δυνατή ερμηνεία μου. Σέβεται τους ηθοποιούς και δίνει χρόνο και χώρο για να δημιουργήσουν σε ένα υγιές περιβάλλον. Στη παράσταση έχει την ίδια αγωνία με εμάς. Είναι επαγγελματίας με ήθος και αρχές. Ελπίζω να ξανασυνεργαστούμε.
Τι σας παρακίνησε ν’ ασχοληθείτε με την υποκριτική;
Η ανάγκη μου να εκφραστώ. Η ανάγκη μου να πω μια ιστορία. Ο κόσμος του θεάτρου αποπνέει μαγεία. Τελικά το θέατρο είναι ένα παράθυρο στην ιστορία, στην τέχνη, στη ποίηση, στα πάθη των ανθρώπων, στο σήμερα.
Ποιες δυσκολίες συναντά ένας ηθοποιός στα πρώτα του βήματα;
Το επάγγελμα του ηθοποιού ήταν ανέκαθεν δύσκολο. Κάθε φορά, κάθε μέρα, κρίνεσαι για το αποτέλεσμα της δουλειάς σου και όχι για την πορεία που ενδεχομένως έχεις διανύσει. Αυτό δεν έχει να κάνει με το αν είσαι νεότερος ή παλαιότερος στον χώρο. Είναι βεβαίως αυτονόητο πως οι σημερινές οικονομικές συνθήκες έχουν καταστήσει ακόμα δυσχερέστερες τις συνθήκες εργασίας στο χώρο του θεάτρου συνολικά.
Ποια είναι τα θεατρικά σας όνειρα;
Όνειρο κάθε νέου ηθοποιού είναι νομίζω να αναμετρηθεί κάποτε με τους μεγάλους ρόλους του παγκόσμιου ρεπερτορίου. Όμως αυτό που επιδιώκω πρωτίστως είναι να συνεργαστώ με σκηνοθέτες και συναδέλφους που θαυμάζω και εκτιμώ.
Ποιες συμβουλές δασκάλων κρατάτε πάντοτε στη μνήμη σας;
Οι συμβουλές των δασκάλων μου ήταν να δείξω επιμονή σ’ αυτόν τον δύσκολο χώρο του θεάτρου. Εκτός όμως από τις συμβουλές, αυτό που κυρίως μου ενέπνευσαν ήταν η αγάπη για την τέχνη αυτή.
Προσεχή επαγγελματικά σχέδια;
Εκτός από την παράσταση μας στο Αγγέλων Βήμα που μόλις ξεκίνησε, συμμετέχω στη παράσταση «Βί(αι)ος» στο θέατρο 104. Υπάρχουν επίσης κάποιες σκέψεις για μία παραγωγή στις αρχές του 2016, η οποία όμως δεν έχει οριστικοποιηθεί.
Πληροφορίες για την παράσταση: Εδώ