Από τον Κωνσταντίνο Πλατή.
Ο Γιάννης Κακλέας με την εξαιρετική αυτή κινηματογραφική σκηνοθεσία του κατάφερε να δείξει στο κοινό πως μπορεί να γεννηθεί το φως μέσα από το σκοτάδι, κυριολεκτικά και μεταφορικά , καθότι η performance ξεκίνησε στις 12 τα μεσάνυχτα και τελείωσε στις 7.30 το πρωί.
Στην αρχή είδαμε αρκετές σκηνές όπου τα συμπτώματα της πάθησης παρουσιάζονται στο κοινό και στις 4.48 ακριβώς ξεκινάει το κείμενο του έργου.
Είναι πραγματικά αξιοπερίεργο το ότι κατά την επτάωρη αυτή διάρκεια, βγήκα έξω μόλις 1 φορά για διάστημα 45 λεπτών, μέχρι τις 04.48 όταν ξεκίνησε το κείμενο του έργου.
Ο συνδυασμός των πολύ καλών μουσικών επιλογών από το Γιώργο Μιχαλόπουλο με τις καλοδουλεμένες εναλλαγές των σκηνών , τα πολύ προσεγμένα σκηνικά από το Γιάννη Κακλέα και το Σάκη Μπιρμπίλη ,τα εξαιρετικά κουστούμια από τη Μαρία Καραπούλιου, οι καίριοι φωτισμοί του Σάκη Μπιρμπίλη, η καλοδουλεμένη κίνηση-χορογραφία από τη Σοφία Μιχαήλ και οι εξαιρετικές ερμηνείες των ηθοποιών , προσωπικά, με κρατούσε συνεχώς σε εγρήγορση.
Ακόμα όμως κι αν υπήρχε κόπωση στο κοινό , οι τρεις πρώτες σειρές ήταν διαμορφωμένες έτσι ώστε μπορούσες να ξαπλώσεις αφού υπήρχαν μαξιλάρια και sleeping bang.
H αίθουσα ήταν γεμάτη και η πλειοψηφία του κοινού ήταν άτομα νεαρής ηλικίας.
Πραγματικά πολύ ελπιδοφόρα μηνύματα σε μια όχι μόνο δραματική παράσταση αλλά και καταθλιπτική, φαινομενικά τουλάχιστον.
Πληροφορίες για την παράσταση: Εδώ
Με αυτο το δευτερο σχολιο θελω να απολογηθω ζητώντας συγνωμη γιατι ημουν υπερβολικος στην εκφραση με αιτια την συναισθηματική ενταση. Μαλιστα απο την πρωτη στιγμη ηθελα να το διορθωσω αλλα δεν ξερω αν γινεται και πως. Ετσι, εστω και τωρα, αποσύρω τον προλογο μου.
Απο: "αγαπητε κ. Πλατη....
έως: .....45 λεπτα"
Τα αλλα ως εχουν, ουτε και δεν αλλαζει.
Αγαπητε κ. Πλατη. Το κειμενό σας ειναι αμηχανο. Σας αρεσε η παρασταση αλλα δεν ειστε και σιγουρος, δεν εχει γραψει κι αλλος κατι και φοβαστε μην εκτεθειτε. Η κριτικη περιοριζεται σε καποια επιφανειακα στοιχεια, για τα ιδεολογικα στοιχεια και την αποψη του σκηνοθετη ουδεν γιατι πιθανον αγνοειτε τη συγγραφεα και την παραστασιογραφια....Ας σας ξεκαθαρισω τα πραγματα-αλλωστε εγω δεν ελειψα 45 λεπτα, ενα 5λεπτο μονο, να ρουφηξω ενα καφε, ωστε να ειμαι σιγουρος πως δεν θα χασω λεπτο.
Η καλυτερη παρασταση της ζωή σας
Ο Κακλέας σε μια ευαίσθητη κι ακριβη μονογραφία για τη Σαρα Κέιν κανει σκόνη τον Βογιατζη.
Μεχρι τωρα, όταν γινόταν λόγος για παραστασεις εργων της Σαρα Κειν στην Ελλαδα, σημείο αναφορας ήταν κυρίως το Cleansed, αλλα και το Crave σε σκηνοθ. Λ. Βογιατζη. Ο Βογιατζης ειχε υψωσει ενα Λυκαβηττο. Ο Κακλεας χτες στο Φεστιβαλ Αθηνων με το Ψυχωση 4.48 εστησε όμως ενα Εβερεστ. Για τετοια διαφορα λέμε.
Να μιμιθώ τωρα λίγο τον Ρουτγκερ Χάουερ στο Blade runner:
Εχω δει Νουρεγιεφ να χορεύει με την Μαργκότ Φοντευν. Εχω δει πολλες φορες Μπαλσόι, Κιρωφ, Στανισλαβσκι, Πινα Μπαους, όλες τις παραστασεις του Μωρις Μπεζαρ εδω. Εχω δει Πητερ Σταιν, Πητερ Χωλ, Πητερ Μπρουκ, Βασιλιεφ, Βερτμυλερ κα. Θεατρο Νω. Όπερα του Πεκινου. Εχω δει πολλες παραστασεις του Εθνικού, και συστηματικα του Μεγαρου και της Λυρικης απο το 94. Πολλους ρωσους και λιθουανους που εχουν σκηνοθετησει στην Ελλαδα, αλλα και τους σημαντικότερους δικούς μας, με τον Κακλεα να τον παρακολουθω από το Ουπς! που ξεκινουσε (τότε με μια αγνωστη δική του ομαδα με τον Στεφοπουλο και την Αστεριαδη), μεχρι σημερα.
Αυτη ομως ειναι η ΚΑΛΛΙΤΕΡΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΟΥ
Δεν είναι σωστη εκφραση δεν της βρισκεις ψεγαδι, γιατι δεν ειναι απλα αλανθαστη. Ειναι ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ ΣΕ ΚΑΘΕ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΤΗΣ.
Ο Κακλεας ετσι οπως τον ειδα καθως περνουσε πλαι μου για το χειροκροτημα εδειχνε να μην εχει καταλαβει τι εχει κανει. Νομιζει μαλλον πως εκανε απλως μια πολυ καλη παρασταση. Βλεποντας τις κοπελες που ερμηνευαν κι εχοντας ισως στο μυαλό του καποια πραγματα μπορει και να νομίζει οτι εκαναν και λαθακια. Στα παλια μου τα παπουτσια γραφω την γνωμη του.
Οι κοπελες ηταν ΜΟΝΑΔΙΚΕΣ κι ΑΛΗΘΙΝΕΣ. Εβγαζαν και σκορπιζαν συγκίνηση κι ενεργεια. Κοριτσια, σας ευχαριστω πολύ για τις ερμηνειες σας.
Ιδεολογικά ο Κακλέας εδωσε τελείως αλλη διασταση στο εργο της Κane. Μεχρι τωρα τονίζονταν τα βίαια στοιχεία και οι ουσίες. Ο Κακλεας τόνισε την αγαπη, (η βια στα εργα της υπαρχει απλά ωστε με την αντιθεση να τονίσει την ενταση της αγαπης), την μη ανταποκριση ("αγαπώ παντα το απόν"-αλλωστε μετα απο μια απορριψη αυτοκτονει) τις επι μερους ψυχώσεις της (δειτε πχ ενα καταπληκτικα δοσμενο μονόλογο για το σωμα), την τρυφεραδα και την ποιητικότητα των κειμένων της.
Στα αλλα στοιχεια;
Στις 5 πρωτες ωρες 10-12 κοπέλες ερμηνευουν την Σαρα (αλλοτε μια-μια, αλλοτε περισσότερες ή και όλες μαζι) σε στιγμες της παροξυσμου κι εντασης, σε γεγονοτα της ζωή της, σε σκηνες απο το εργο της, και απολαμβανεις μια εκπληκτική περφορμανς, μαθαινεις την Σαρα, ζεις τη ζωή της, μπαινεις στην ψυχωσή της.
Οι κινησεις τους λες κι ηταν χορογραφημενες ενω υπήρχαν και χορογραφίες ακόμη κι αυτοσχεδιαστικές αλλά αψογες σε επιμέλεια Σ. Μιχαήλ...
Εχοντας δημιουργήσει ενα παρακμιακο χωρο, με μερικά σκορπια επιπλα και κατασκευες, με τη βοηθεια προτζεκτορα ολοκληρωνε απο πισω τον χωρο με εικόνες που δημιουργούσαν συνολα εικαστικα αριστουργηματικα που τα κοιτούσες εκστατικος
Η μουσική (επιμ. Γ. Μιχαλόπουλος) αλλοτε trance, αλλοτε πανκ ή χαρντ ροκ και με αναφορες στους Joy division αφου ηταν το αγαπημενο συγκροτημα της Σαρα σε εβαζαν στο ταξίδι.
Η ανθολογηση αποσπασματων και φρασεων από το συνολικό εργο της Σαρα Κειν εκπληκτική. Ήθελες να εχεις ενα μπλοκ να καταγραφεις...
Το ίδιο το Ψυχωση παρ ότι στο κειμενό της δινεται ασαφως, ο Κακλέας το εδωσε μοναδικα σε τελειο υφος, ενταση, συναισθημα.
Να το ανεβασει και το χειμωνα. Και να το παει περιοδεια σε Αγγλία Γαλλια, να δουν κι αυτοι Μεγαλο Θεατρο.
Σάρα Κέιν- Ψύχωση 4:48- Κοίταξέ με
Σκηνοθεσία-Δραματουργική επεξεργασία: Γιάννης Κακλέας
Μετάφραση: Ηρώ Λέφα
Εικαστικό περιβάλλον: Σάκης Μπιρμπίλης - Γιάννης Κακλέας
Κοστούμια: Μαρία Καραπούλιου
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Επιμέλεια κείμενων παράστασης: Citizens Kane
Μουσική επιμέλεια: Γιώργος Μιχαλόπουλος
Επιμέλεια κίνησης-χορογραφία: Σοφία Μιχαήλ
Βίντεο-Επεξεργασία εικόνας: Νίκος Δημητριάδης
Βοηθός σκηνοθέτη: Νουρμάλα Ηστυ
Παίζουν: Λυσάνδρα Αναστασοπούλου, Πέτρος Γεωργοπάλης, Νατάσα Ζαγκλή, Μαρίκα Θεοδωροπούλου, Στέργιος Κοντακιώτης, Αθανασία Κουρκάκη, Ηρώ Λέφα, Λήδα Μανουσάκη, Έλενα Μεγγρέλη, Σοφία Μιχαήλ, Λεωνή Ξεροβάσιλα, Σοφία Πριόβολου, Αναστασία Στυλιανίδη, Μυρτώ Σχοινοπλοκάκη, Αλεξάνδρα Ταβουλάρη, Ηλέκτρα Φραγκιαδάκη, Κωνσταντίνος Φρίγας-Ματσούκας, Βικτώρια Φώτα