Λευτέρης Βογιατζής, Ο σκηνοθέτης – Ο ηθοποιός,
Κατερίνα Αρβανίτη, Κωνσταντίνος Κυριακός, Λίνα Ρόζη, Δημήτρης Τσατσούλης
εκδ. 24γράμματα, ISBN: 978-618-5423-55-1 https://24grammata.com/product/111212/
ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ
Εισαγωγικό σημείωμα
Δημήτρης Τσατσούλης …………………………………………………………… 9
Η αρχαία ελληνική τραγωδία στη «νέα Σκηνή» του Λευτέρη Βογιατζή
Κατερίνα Αρβανίτη ………………………………………………………………. 15
Ο Λευτέρης Βογιατζής και η αναμέτρηση με το ευρωπαϊκό θέατρο
Δημήτρης Τσατσούλης ………………………………………………………… 31
Ο Λευτέρης Βογιατζής και η ελληνική δραματουργία
Λίνα Ρόζη …………………………………………………………………………………. 65
Ο Λευτέρης Βογιατζής και ο κινηματογραφικός φακός
Κωνσταντίνος Κυριακός ……………………………………………………… 105
Παράρτημα
Φωτογραφικό υλικό …………………………………………………………….. 133
Βιογραφικά σημειώματα ……………………………………………….. 151
Στα κείμενα του τόμου ακολουθήθηκε η πλέον εύληπτη κατανομή αντικειμένων της παραστασιολογίας του Λευτέρη Βογιατζή. Προσεγγίσαμε, δηλαδή, τη σκηνοθετική του ενασχόληση με τα τρία είδη θεάτρου ‒αρχαίο, νεοελληνικό, ευρωπαϊκό (τρίπτυχο άλλωστε το οποίο καταστατικά «Η νέα ΣΚΗΝΗ» είχε ταχθεί να υπηρετεί)‒ και, τέλος, την κινηματογραφική υποκριτική του παρουσία.
Σύμφωνα με τη διάκριση αυτή, η Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου
Πατρών κ. Κατερίνα Αρβανίτη θα αναφερθεί στο σχετικό κεφάλαιο στη συμβολή του Λευτέρη Βογιατζή στη
σκηνοθεσία του αρχαίου δράματος. Οι σχετικές παραστάσεις δεν είναι πολλές σε αριθμό, καθώς ο Λευτέρης Βογιατζής δεν ήταν ποτέ «επαγγελματίας» των Επιδαυρίων αλλά συμμετείχε μόνον όταν είχε να καταθέσει κατασταλαγμένη πρόταση. Έτσι, η συμβολή του αρχίζει το 1989, όταν ιδρύει
το Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος που θα οδηγήσει τρία χρόνια μετά στην Αντιγόνη κλειστού χώρου,1 ενώ στην Επίδαυρο θα σκηνοθετήσει για πρώτη φορά το 1999 τους Πέρσες του Αισχύλου. Στο μεταξύ, θα έχει πρωταγωνιστήσει στην Ελένη του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά, ερμηνεύοντας τον Μενέλαο με ανεπανάληπτο, αιρετικό, ανατρεπτικό τρόπο, μίγμα σαρκασμού και τραγικότητας.
Με τη σημαντική συμβολή του Βογιατζή στο Ευρωπαϊκό θέατρο, κλασικό ή σύγχρονο, θα ασχοληθώ συνοπτικά στο δικό μου κείμενο που έπεται εκείνου της κ. Αρβανίτη.
Στη συνέχεια, η Επίκουρη Καθηγήτρια κ. Λίνα Ρόζη θα επικεντρωθεί στις παραστάσεις νεοελλήνων κυρίως συγγραφέων, καθώς ο Βογιατζής είναι ο πρώτος που βγάζει το νεοελληνικό θεατρικό έργο από τη ναφθαλίνη της ηθογραφίας στην οποία το είχαν εγκλωβίσει οι μέχρι τότε σκηνοθέτες του και το καθιστά, σκηνικά, εφάμιλλο του ευρωπαϊκού ‒είτε πρόκειται για έργο του Γιώργου Διαλεγμένου είτε της Λούλας Αναγνωστάκη. Κατά τη γνώμη μου αυτό αποτελεί μια τεράστια συνεισφορά του.
Τέλος, ολοκληρώνοντας τον καταμερισμό εργασίας που επιχειρήσαμε, ο Αναπληρωτής Καθηγητής κ. Κωνσταντίνος Κυριακός θα αναφερθεί σε μιαν άλλη πλευρά του Βογιατζή, που έχει απασχολήσει λιγότερο τους αναλυτές του έργου του: εκείνη της κινηματογραφικής υποκριτικής του.
Ένα μοναδικό βιβλίο για τον Λευτέρη Βογιατζή
Μια έγκυρη ανάλυση του έργου του Λευτέρη Βογιατζή γραμμένη από τέσσερις Πανεπιστημιακούς Καθηγητές
ΖΗΤΗΣΤΕ ΤΟ ΣΕ ΌΛΑ ΤΑ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΑ
και ON LINE https://24grammata.com/product/111212/
καθώς και τηλεφωνικά στο 210 612 70 74 / αντικαταβολή
ΔΩΡΕΑΝ έξοδα αποστολής σε όλη την επικράτεια (ανεξάρτητα από το ποσό παραγγελίας)