Θεατρική Διασκευή, Δραματοποιημένη Λογοτεχνία και Βιογραφία στο Θέατρο. Εργαστήριο συγγραφής και τη σεζόν 2022-23 από τη Σοφία Καψούρου και τον Δημήτρη Καρατζιά από τον Οκτώβριο στον Πολυχώρο Vault.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ συγγραφής πάνω στη Θεατρική Διασκευή, τη Δραματοποιημένη Λογοτεχνία και τη Βιογραφία στο Θέατρο.
Πώς διασκευάζεις ένα θεατρικό έργο για μία παράσταση, χωρίς να χάσει την ουσία και να μειωθεί η αξία του;
Πώς μεταφέρεις στη σκηνή ένα βιβλίο;
Πώς από λογοτεχνικό βιβλίο το μετατρέπεις σε θεατρικό έργο;
Πώς μένεις πιστός στον συγγραφέα και παράλληλα γράφεις κάτι καινούριο και πρωτότυπο;
Πώς γράφεις μια βιογραφία για το θέατρο;
Πώς αναπτύσσεις το προσωπικό σου ύφος γραφής πάνω σε μια βιογραφία και καταφέρνεις να ξεχωρίσεις;
Πώς συνδυάζεις ιστορικότητα και θεατρικότητα;
Από την έρευνα και την ανάλυση, στη δημιουργία και τη συγγραφή.
- Το εργαστήριο απευθύνεται σε όλους όσους ασχολούνται με τη συγγραφή ή θέλουν να έρθουν σε επαφή μαζί της.
- Οι σπουδαστές θα εργαστούν πάνω σε δύο βιογραφίες, ένα βιβλίο της παγκόσμιας και ένα βιβλίο της ελληνικής λογοτεχνίας, θα διασκευάσουν και θα γράψουν έργα που θα αποτελέσουν και τον πυρήνα των θεατρικών έργων που θα ανέβουν στις σκηνές του Πολυχώρου VAULT τη θεατρική σεζόν 2023-24. Θα είναι η πρώτη φορά που ανεβαίνουν οι συγκεκριμένες βιογραφίες και διασκευές στο ελληνικό και παγκόσμιο θέατρο και θα σκηνοθετηθούν από καταξιωμένους σκηνοθέτες.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Κόστος Εργαστηρίων: 50 ευρώ τον μήνα (μία ημέρα την εβδομάδα, ένα τετράωρο)
Σάββατο 16:00 – 20:00
Διάρκεια Εργαστηρίων: 1 Οκτωβρίου μέχρι τέλος Μαΐου.
Στο τέλος των εργαστηρίων θα δοθεί βεβαίωση σπουδών.
Απαιτείται έγκαιρη κράτηση θέσης, λόγω περιορισμένου αριθμού συμμετεχόντων.
Πληροφορίες, εγγραφές στο 2130356472
ΣΟΦΙΑ ΚΑΨΟΥΡΟΥ
Διακεκριμένη θεατρική συγγραφέας, στιχουργός, σκηνοθέτις, ηθοποιός. Απόφοιτος της Σχολής Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών και της Ανωτέρας Δραματικής Σχολής «Ίασμος». Μετράει στο δυναμικό της συνεργασίες με το Εθνικό Θέατρο της Ελλάδας και της Κίνας, με ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. και με σημαντικές σκηνές του ελεύθερου θεάτρου. Έχει γράψει τα εξής θεατρικά έργα: Καραϊσκάκενα ο Θρύλος, Ερωμένες στον Καμβά, Σούμαν, Η Σέξτον και τα Κογιότ, Βισκόζης, Auntielogue, Στράικ, Σανέλ. Έργα της έχουν μεταφραστεί και εκδοθεί σε αγγλικά και ιταλικά και έχουν παρουσιαστεί στο εξωτερικό.
Το πρώτο της θεατρικό έργο Ερωμένες στον Καμβά παίχτηκε για αρκετά χρόνια (2012-2017) στην Αθήνα και σε θεατρικές σκηνές στην Ελλάδα. Επιλέχθηκε από την ΚΕΠΑ Βέροιας να εκπροσωπήσει το ελληνικό θέατρο την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου 2016. Η παράσταση έλαβε τιμητική διάκριση του Ομίλου για την UNESCO Πειραιώς & Νήσων και εκπροσώπησε τη χώρα στο 6ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης και Τεχνών Grito de Mujer – Λουλούδια της Ερήμου. Η ιταλική μετάφραση του έργου του βραβευμένου Ιταλού μεταφραστή Maurizio De Rosa συμπεριλαμβάνεται στην έκδοση του τόμου Σύγχρονων Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων Viaggio nel teatro greco contemporaneo, συνεργασία των Εκδόσεων Σοκόλη και ΕΤPbooks υπό την αιγίδα της Ιταλικής Πρεσβείας και του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών και τη στήριξη της Ελληνικής Πρεσβείας στη Ρώμη, της Ελληνικής Κοινότητας στη Νάπολη, της Ιταλικής Φιλελληνικής Εταιρείας και του Ελληνικού Μορφωτικού Ινστιτούτου. Παρουσιάστηκε στο Διεθνές Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ Napoli Teatro Festival 2019 στο πλαίσιο του προγράμματος Tempo Forte Πολιτιστικός Διάλογος Ιταλίας – Ελλάδας και ως θεατρικό αναλόγιο στην ημερίδα του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν και ελληνικών και ιταλικών φορέων, project “Italian Focus 2019”.
Το δεύτερο θεατρικό της έργο Σούμαν ανέβηκε στο Εθνικό Θέατρο, Νέα Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» τις θεατρικές περιόδους 2016-2017, 2017-2018 σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη. Αναδείχθηκε μέσα από τον θεματικό κύκλο του Εθνικού Θεάτρου «Ο συγγραφέας του μήνα» και καθιέρωσε τη Σοφία Καψούρου ως εξέχουσα φωνή της σύγχρονης νέας ελληνικής δραματουργίας.
Η Σέξτον και τα Κογιότ, το τρίτο της θεατρικό έργο, παίχτηκε για δύο χρόνια στην Αθήνα (2018-2019), στον Πολυχώρο Vault και σε θεατρικές σκηνές στην Ελλάδα, ενώ επιλέχθηκε από την ΚΕΠΑ Βέροιας να εκπροσωπήσει το ελληνικό θέατρο την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου 2019. Παρουσιάστηκε στην επετειακή έκδοση του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά «Η δυναμική του ελληνικού λόγου στο θέατρο» και διακρίθηκε για την αυθεντικότητα, την πρωτοτυπία του και τη δυναμική του.
Τα έργα Ερωμένες στον Καμβά (Εκδ. Αιγόκερως, Εκδ. Sestina), Σούμαν (Eκδ. Σοκόλη), Η Σέξτον και τα Κογιότ (Eκδ. Σοκόλη) αποτελούν τριλογία με άξονα την ποιητική βιογραφία.
Το 2019 συνεργάστηκε ξανά με το Εθνικό Θέατρο στη διεθνή συμπαραγωγή με το Εθνικό Θέατρο της Κίνας Ο Ορφανός Τζάο (Εκδ. Σοκόλη) του Τζιν Τζουνσιάν έχοντας αναλάβει την επιμέλεια μετάφρασης, απόδοσης και ανασύνθεσης του κλασικού κινεζικού έργου στα ελληνικά. Έγραψε καινούρια χορικά στα ελληνικά, βασισμένα στα πρωτότυπα κινεζικά χορικά. Το έργο σκηνοθέτησε ο αντιπρόεδρος και καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου της Κίνας, διεθνώς διακεκριμένος σκηνοθέτης Δρ Ουάν Σιαογίν. Παρουσιάστηκε στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου στο πλαίσιο διμερούς διακρατικής συμφωνίας των Εθνικών Θεάτρων των δύο χωρών.
Το 2020 συνεργάστηκε με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών, όπου κλήθηκε να αναλάβει τη συγγραφή και σύνθεση πρωτότυπου θεατρικού κειμένου και τη συγγραφική επιμέλεια για την καλοκαιρινή παραγωγή «Από θέση ισχύος» σε σκηνοθεσία Ένκε Φεζολλάρι με άξονα ιστορικά κείμενα και λόγους των Θουκυδίδη, Πλάτωνα, Αριστοτέλη, Ηροδότου, Αρριανού, Διόδωρου Σικελιώτη.
Τη σεζόν 2021-22 ανέβηκε το έργο της Καραϊσκάκενα ο Θρύλος (εκδ. Αιγόκερως) σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζιά στον Πολυχώρο Vault.
Είναι μέλος του Greek Play Project (GPP), μιας δυναμικής πλατφόρμας προώθησης του ελληνικού θεατρικού έργου.
Ως στιχουργός συνεργάζεται με τον καταξιωμένο Έλληνα συνθέτη και μουσικό παραγωγό Μίνω Μάτσα στο θέατρο και τον κινηματογράφο. Ενδεικτικά: Του Κουτρούλη ο γάμος του Αλέξανδρου Ρίζου Ραγκαβή σε σκηνοθεσία Σμαράγδας Καρύδη, Νέο Θέατρο Κατερίνας Βασιλάκου (2019-2020), Τρίτο Στεφάνι του Κώστα Ταχτσή σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, Θέατρο Παλλάς (2020-2021) και στις ταινίες Φαντασία του Αλέξη Καρδαρά και Ευτυχία του Άγγελου Φραντζή. Έχει γράψει στίχους για σπουδαίους Έλληνες ερμηνευτές, όπως ο Γιώργος Νταλάρας, η Ελεονώρα Ζουγανέλη, η Ρένα Μόρφη, ο Κώστας Τριανταφυλλίδης.
Ως ηθοποιός έχει συμμετάσχει, σε παραστάσεις και έργα ρεπερτορίου, και σε ταινίες ανάμεσα στις οποίες η διεθνής συμπαραγωγή Αυστραλίας – Ελλάδας The Kings of Mykonos.
Διδάσκει δραματουργία, θεατρική γραφή και θεατρική αγωγή. Αυτή την περίοδο συνεργάζεται με τον Πολυχώρο Vault για ένα νέο της θεατρικό έργο για την επέτειο του 1821, καθώς και για το έργο της Βισκόζης, το οποίο επιλέχθηκε ως ακαδημαϊκό δραματουργικό υλικό μελέτης και έρευνας και θα παρουσιαστεί σε σκηνοθεσία της ίδιας και μουσική του βραβευμένου μουσικοσυνθέτη Μάνου Αντωνιάδη στο Vault κατά τη θεατρική σεζόν 2020-2021.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΡΑΤΖΙΑΣ
Γεννήθηκε στις Σέρρες. Σπούδασε Δημοσιογραφία & Δημόσιες Σχέσεις ενώ παράλληλα ξεκίνησε μαθήματα υποκριτικής στο Θεατρικό εργαστήρι Παράθλαση. Τελείωσε τη Δραματική Σχολή Αθηνών του. Γ. Θεοδοσιάδη (1998) και παρακολούθησε μαθήματα Συγγραφής στο Μικρό Πολυτεχνείο με τον Στάθη Βαλούκο. Από το 2000 εργάζεται ως ηθοποιός στο θέατρο, κινηματογράφο, τηλεόραση και από το 2011 και ως σκηνοθέτης θεάτρου (Elizadeth, Bent, H μαμά μου πoτέ δεν πεθαίνει, Πνιγμονή, Μικρές Ιστορίες Φόνων, Marvins Room, The Curing Room, Φυλακισμένες, Η Ψιλικατζού, Χορεύοντας στο Σκοτάδι κλπ). Από το 2012 είναι ιδρυτικό μέλος (μαζί με το Μάνο Αντωνιάδη του VAULT theatre plus) και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Πολυχώρου Vault.
Έκανε πέντε διασκευές για το θέατρο, δύο από θεατρικά έργα και τρεις από βιβλία: Γυναικείες Ιστορίες (βασισμένες στο αυτοβιογραφικό βιβλίο του Γιώργη Μασσαβέτα, που παρουσιάστηκε τη σεζόν 2021-22 στον Πολυχώρο Vault), Η Ψιλικατζού (βασισμένη στο Best Seller αυτοβιογραφικό βιβλίο της Κωνσταντίνας Δελημήτρου, που παρουσιάστηκε για 2 σεζόν στον Πολυχώρο Vault), Πνιγμονή (βασισμένη στο Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα του F.G.Lorca), που παρουσιάστηκε για 2 σεζόν στον Πολυχώρο Vault (Η παράσταση ήταν υποψήφια για το καλύτερο κείμενο 2014 στα βραβεία Αθηνοράματος), Η Μαμά μου ποτέ δεν πεθαίνει (βασισμένη στο Best Seller βιβλίο της Claire Castillon, σε μετάφραση Κατερίνας Μανιάτη που παρουσιάστηκε για 2 σεζόν στον Πολυχώρο Vault), και Elizadeth (Βασισμένη στους “Βασιλικοί μετά Τρούλου” του Ρώμα Χ., που παρουσιάστηκε για 3 σεζόν στο θέατρο Ράγες και στον Πολυχώρο Vault).
Είχε την ιδέα και την καλλιτεχνική επιμέλεια για το θεατρικό project “Ο Γιος μου…” (σεζόν 2017-18, 2018-19, 2019-20, 2021-22), όπου οκτώ σκηνοθέτες (Ρεμούνδος, Μοσχολιδάκης, Μάϊνας, Πολυχρονοπούλου, Παπαναστασόπουλος, Δαμάτης, Λάσκαρης, Καρατζιάς) έφτιαξαν οκτώ παραστάσεις, στηριγμένες πάνω σε οκτώ θεατρικούς βιογραφικούς μονολόγους, που γράφτηκαν ειδικά για αυτό το Project από τους Χρύσα Σπηλιώτη, Περικλή Μοσχολιδάκη, Γιώργο Μεσσολογγίτη, Κάτια Σπερελάκη, Σίμο Παπαναστασόπουλο, Κοραή Δαμάτη, Κική Μαυρίδου και Σοφία Καψούρου. Σε αυτές οκτώ μάνες (Ρεγγίνα Μάντζαρου, Αγγέλικα Νίκλη Σολωμού, Βασιλική Τριανταφύλλου, Ολυμπιάδα, Νικολέτα Νομικού-Συγγρού, Χαρίκλεια Καβάφη, Έλλη Ζάχου Ταχτσή, Ζωή Διαμάντω Διμισκή ) μιλούσαν για τη ζωή τους και τους γιους τους, που εμείς γνωρίσαμε ως άντρες σπουδαίους και διακεκριμένους, που έλαμψαν με την προσωπικότητα, το έργο, την ευφυΐα, το ταλέντο, την τέχνη ή την επιστήμη τους (Νικόλαος Μάντζαρος, Διονύσιος Σολωμός, Γιάννης Μακρυγιάννης, Μέγας Αλέξανδρος, Ανδρέας Συγγρός, Κωνσταντίνος Καβάφης, Κώστας Ταχτσής, Γεώργιος Καραϊσκάκης).
Το πρώτο του θεατρικό έργο Αρκετά πια με την Αντέλα (η φανταστική συνέχεια του Σπιτιού της Μπερνάρντα Άλμπα) παρουσιάστηκε στο θέατρο σε σκηνοθεσία Λίλλυς Μελεμέ για 2 σεζόν (στον Πολυχώρο Vault (2013-14) και στο Θέατρο Βικτώρια (2014-15)) Το έργο έχει μεταφραστεί στα Ισπανικά από τον διακεκριμένο Ισπανό θεατρικό συγγραφέα Alberto Conejero.