Διεθνής επιτυχία για την Έλλη Παπακωνσταντίνου και την ODC Ensemble.
Η τελευταία της παράσταση Oedipus, Sex with Mum was Blinding θα παρουσιαστεί το φθινόπωρο σε μια από τις ωραιότερες σκηνές του κόσμου στο BAM της Νέας Υόρκης.
Τον τελευταίο καιρό η Έλλη Παπακωνσταντίνου και η ομάδα της ODC Ensemble μάς έχουν συνηθίσει σε πολύ καλές ειδήσεις. Μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της νέας της όπερας «Oedipus – Sex with Mum was Blinding» στο CCRMA (Computer Research in Music and Acoustics) στο ξακουστό Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, όπου η Παπακωνσταντίνου διεξήγαγε 6μηνη έρευνα με βραβείο Fulbright (Fulbright Artist’s Award), η παράσταση Oedipus, Sex with Mum was Blinding θα παιχτεί στο κεντρικότατο θέατρο της Νέας Υόρκης “ΒΑΜ” το ερχόμενο Φθινόπωρο! Στην Αθήνα θα έχουμε την ευκαιρία να την παρακολουθήσουμε σύντομα. Η παράσταση υποστηρίζεται από το Υπουργείο Πολιτισμού, τον Οργανισμός Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ και το κοινωφελές ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου.
Oedipus – Sex with Mum was Blinding trailer: https://vimeo.com/ 332280452
Ενώ
Μετά τη σημαντική βράβευση ΜΤΝnow awards το Πλατωνικό Σπήλαιο παρουσιάζεται στις 19 Μαΐου στο τρομερό Operadagen Festival της Ολλανδίας
Ακόμα μια διεθνής διάκριση για την Έλλη Παπακωνσταντίνου και την ODC Ensemble. Η τελευταία παράσταση της Παπακωνσταντίνου Το Σπήλαιο [the Cave] που είδαμε τον Ιανουάριο στο Θέατρο Τέχνης και τον Οκτώβριο στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, βραβεύθηκε φέτος στον παγκόσμιο μουσικό διαγωνισμό Music Theatre NOW και πρόκειται να παρουσιαστεί σε λίγες μέρες σε ένα από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα φεστιβάλ νέας όπερας στον κόσμο! Πρόκειται για το Operadagen Festival της Ολλανδίας στις 19 Μαΐου.
The Cave trailer: https://vimeo.com/ 302264132
Τι είναι ο μουσικός διαγωνισμός MUSIC THEATRE NOW
Το ΤΜΝOW είναι μια συνέργεια των σημαντικότερων φορέων μουσικού θέατρου παγκοσμίως, όπως των φορέων: Operadagen Festival, (Ρότερνταμ -Ολλανδία), Prototype Festival (Νέα Υόρκη- ΗΠΑ), NOA Festival (Βίλνιους - Λιθουανία), Beijing Music Festival (Πεκίνο - Κίνα) και Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονου Θεάτρου της Σαγκάης ACT (Shanghai International Contemporary Theatre Festival ACT).
Μετά τις διθυραμβικές κριτικές που απέσπασε σε φεστιβάλ της Βρετανίας και της Δανίας, η παράσταση διακρίθηκε ανάμεσα σε εκατοντάδες άλλες παραστάσεις από όλο τον κόσμο στο διεθνή διαγωνισμό. H Shoshana Polanco μέλος της κριτικής επιτροπής γράφει:
«Το Σπήλαιο [the Cave], της Έλλης Παπακωνσταντίνου, μας συνεπαίρνει από την πρώτη στιγμή με τη εντυπωσιακή μουσική και τα visuals του. Πολύ κοντά στη σημερινή διεθνή «πραγματικότητα», την κακοφωνία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και την ασταμάτητη εικονική πληροφορία …που μας βομβαρδίζουν καθημερινά απ’ το πρωί ως το βράδυ. Αλλά, είναι όντως αυτή η «πραγματικότητα» ή είμαστε ακόμα δεσμώτες στο Σπήλαιο του Σωκράτη;»
Πρόκειται για μια μεγάλη διάκριση για την ομάδα ODC Ensemble που είναι από τις ελάχιστες ομάδες θεάτρου που ταξιδεύουν στο εξωτερικό. Το ελληνικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει το Σπήλαιο στο φεστιβάλ των Αισχυλίων στις 9 Σεπτεμβρίου στην Ελευσίνα και στα Δημήτρια στις 8 και 9 Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη.
Το Σπήλαιο [the Cave].
Μια ανατρεπτική cyberpunk όπερα που εμπνέεται από το αλληγορικό κείμενο του Πλάτωνα
«[…] Ένας […] καταιγισμός όλων των αισθήσεων. Η όραση, η ακοή, και πάνω από όλα ο νους πάλευαν να συλλάβουν αυτό που συνέβαινε… [Ένα συγκλονιστικό], απόλυτα μοναδικό εγχείρημα.» (Κριτική με την ευκαιρία της παρουσίασης του έργου στο Aalborg Operafestival της Δανίας)
Η πολυβραβευμένη, καινοτόμος Ομάδα ODC (ODC Ensemble), που ιδρύθηκε από την Έλλη Παπακωνσταντίνου (Fulbright Artist’s Award 2018-2019), φέρνει στο σήμερα την αιώνια σύγκρουση Γνώσης και Αλήθειας με την παραμόρφωσή τους στον χαοτικό κόσμο των fake news και της fake life του διαδικτύου.
Το Σπήλαιο [the Cave] είναι μια όπερα – ορατόριο, μία παράσταση φιλοσοφικού διαλόγου που συνδυάζει πολλαπλά στοιχεία και επίπεδα οπτικοακουστικών περιοχών, όπου διαφορετικά ερεθίσματα συγχωνεύονται ταυτόχρονα ως αναστοχασμός αλλά και ζωντανή εμπειρία της «εποχής των εικόνων» στην οποία ζούμε. Το λιμπρέτο αναπτύσσεται γύρω από ιδέα της ψηφιακής εποχής και της εικονικής πραγματικότητας και το ερώτημα κατά πόσο επηρεάζεται η αντίληψή μας για την πραγματικότητα από τη συνεχή έκθεσή μας στην υπερπληροφόρηση της εικόνας. Με αφορμή την αλληγορία του Σπηλαίου του Πλάτωνα, το έργο προκαλεί το κοινό να προβληματιστεί πάνω στην σύγκρουση της πραγματικότητας και της φαντασίας, της ύλης και της μη ύλης, εστιάζοντας στην εξερεύνηση του γνῶθι σαὐτόν.
Το Σπήλαιο [the Cave] κινείται στα όρια της σύγχρονης όπερας – αντλώντας από μια ποικιλία μουσικών ειδών – συσχετίζοντας την ψευδαίσθηση με το θέατρο σκιών, σε μια σύνθεση που ανοίγει ψυχικά και ποιητικά τοπία. Στον Πλάτωνα, η λέξη "Μουσική" προέρχεται από το ρήμα μῶσθαι, που σημαίνει "αναζητώντας την αλήθεια".
Λυρικές φωνές, spoken word και ηλεκτρονικά περιβάλλοντα συνυπάρχουν σ’ αυτήν την παράσταση, με εικόνες ψευδαισθητικές και θέατρο σκιών σε μια σύνθεση με πολλαπλές υφές. Τραγουδιστές, εικαστικοί, περφόρμερ – ανάμεσά τους και ο Blaine L. Reininger, ιστορικό στέλεχος των Tuxedomoon – συμπράττουν σε μια καταιγιστική παράσταση που εντυπωσίασε κοινό και κριτικούς κατά τη θριαμβευτική της ευρωπαϊκή περιοδεία, η οποία κατέληξε σε δύο παραστάσεις στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στα πλαίσια των εκδηλώσεων της επιτυχημένης σειράς ΓΕΦΥΡΕΣ και βραβεύτηκε στον διεθνή διαγωνισμό Music Theatre NOW edition 2018.
Για την παράσταση του Σπηλαίου [the Cave] στο Μέγαρο Μουσικής έγραψε ο Δημήτρης Τσατσούλης «…Η Έλλη Παπακωνσταντίνου (βραβείο Fulbright 2018-19 για το CCRMA, Stanford University, ΗΠΑ) χρησιμοποίησε, με τη βοήθεια του Τηλέμαχου Μούσα, τη μορφή του μουσικού θεάτρου για να θέσει με αισθητικό τρόπο καίρια κοινωνικά ζητήματα, να σχολιάσει την τρέχουσα διεθνή πραγματικότητα με μια σύγχρονη έκκεντρη ματιά, γοητευτική, παράδοξη, σκοτεινά λαμπερή. Πρόκειται για μια ολοκληρωμένη δουλειά που έρχεται ως επιστέγασμα παλαιότερων πειραματικών παραστάσεών της, επανορίζοντας την έννοια του σύγχρονου μουσικού θεάτρου με κοινωνικό μήνυμα μακριά από κάθε ρεαλιστική αναφορά και τετριμμένες καταγγελίες. Για ένα ουσιαστικό αισθητικό γεγονός.»
Ο βρετανικός Τύπος έγραψε για το «Σπήλαιο»: «Ένα εκπληκτικό έργο σύγχρονης τέχνης που όπως και το προηγούμενο έργο της ομάδας (REVOLT ATHENΣ που απέσπασε το Πρώτο Βραβείο στο BE Festival 2017) συνδέει τη λυρική όπερα με το live video και τις pop media εικόνες για να δημιουργήσει ένα σύγχρονο σχόλιο. Σίγουρα θα μας μείνει αξέχαστη γιατί είναι ένα έργο που μας απομακρύνει από κάθε θεατρική κοινοτοπία.»
Οι κριτικές στο Άλμποργκ ήταν τόσο ενθουσιώδεις που οδήγησαν τον καλλιτεχνικό διευθυντή να αναρτήσει στην ιστοσελίδα του Φεστιβάλ: «Το Σπήλαιο [the Cave] είναι το καμάρι μας... Είμαστε περήφανοι που παρουσιάσαμε αυτήν την παράσταση στο δανέζικο κοινό.»
«Το Φεστιβάλ Όπερας της Κοπεγχάγης χτυπάει στον παλμό της avant-garde», ο τίτλος μιας από τις διθυραμβικές κριτικές που απέσπασε η παράσταση. «Η παράσταση είναι παράξενη και όμορφη, βρώμικη και σκοτεινή. Η ομάδα εξερευνά κάθε πτυχή του σπηλαίου σε αυτήν την cyberpank opera.»
Τα σκηνικά, τα κοστούμια και τα βίντεο (design & real-time) είναι του Παντελή Μάκκα. Στην παράσταση συμμετέχουν οι περφόρμερ – μουσικοί: Blaine L. Reininger (pedals & effects), Αναστασία Κατσιναβάκη (πιάνο, μουσική διδασκαλία), Βιβή Πέτση, Μαριλένα Χρυσοχοΐδη (σαντούρι). Τις φιγούρες θεάτρου σκιών σχεδίασε και κατασκεύασε ο Τάσος Κώνστας. Τους φωτισμούς υπογράφει η Ολυμπία Μυτιληναίου.
Μια διεθνής συμπαραγωγή που έκανε πρεμιέρα στο θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν και πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Creative Lenses) και του Danish Arts Council. Το ελληνικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει το Σπήλαιο στο φεστιβάλ των Αισχυλίων στις 9 Σεπτεμβρίου στην Ελευσίνα και στα Δημήτρια στις 8 και 9 Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη.
ODC Ensemble
Η βραβευμένη ODC Ensemble (1st Prize Award, BE Festival 2017 for the REP – UK, winner of the Music Theatre NOW international competition 2018) έχει ιδρυθεί από τη σκηνοθέτιδα Έλλη Παπακωνσταντίνου και έχει την έδρα της στην Αθήνα. H ODC Ensemble δημιουργεί κυρίως υβριδικές παραστάσεις, εμπνέει και προκαλεί το κοινό με κλασικά και σύγχρονα έργα ενώ δίνει έμφαση στην εκπαίδευση. Το 2011 η Έλλη Παπακωνσταντίνου, από κοινού με το ODC Ensemble, δημιούργησε ένα χώρο συλλογικής έκφρασης, δικτύωσης καλλιτεχνών και πολιτών, μια θερμοκοιτίδα σύγχρονης τέχνης, το «Βυρσοδεψείο», το οποίο και διηύθυνε από το 2011 μέχρι και το 2016.
Για περισσότερες πληροφορίες σε σχέση με την περιοδεία και τα σχέδια της Έλλης Παπακωνσταντίνου/ ODC Ensemble μπορείτε να επισκεφτείτε την καινούργια μας ιστοσελίδα: