Η Μαντάμ Σουσού ξαναχτυπά στο θέατρο "Παλλάς" με την Δήμητρα Παπαδοπούλου σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα τον Οκτώβριο του 2017
Η Δήμητρα Παπαδοπούλου θα υποδυθεί την θρυλική ηρωίδα του Δημήτρη Ψαθά στο θέατρο «Παλλάς» σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα τον ερχόμενο Οκτώβριο του 2017 σε μία φιλόδοξη παραγωγή των «Θεατρικών Σκηνών» των Γιάννη Κέντ και Πάνου Κατσαρίδη (στα χέρια των οποίων περνά η εν λόγω θεατρική σκηνή για τα επόμενα 10 χρόνια).
Τον ρόλο του πτωχού ψαροπώλη συζύγου της Σουσούς θα ενσαρκώσει ο Κώστας Κόκλας ενώ προχωρούν οι συζητήσεις για να οριστικοποιηθούν τα ονόματα που θα υποδυθούν τους υπόλοιπους χαρακτήρες που θα πλαισιώσουν την θρυλική ηρωίδα στην πολυτάραχη ζωή της από τον Βούθουλα στο Κολωνάκι.
Ενθουσιασμένη με τον ρόλο της Σουσούς η πρωταγωνίστρια του έργου Δήμητρα Παπαδοπούλου καθώς και οι υπεύθυνοι παραγωγής που αποφάσισαν να εγκαινιάσουν το θέατρο αυτό με ελληνική κωμωδία και φιλοδοξούν να δημιουργήσουν μία υπερπαραγωγή αντάξια της φήμης της ηρωίδας του Δημήτρη Ψαθά που ξεπέρασε τα όρια της Ελλάδας, αφού έχει μεταφραστεί στα αγγλικά, γαλλικά, ρωσικά, ρουμανικά, τουρκικά και έχει παιχτεί σε πολλές χώρες του εξωτερικού με μεγάλη πάντα επιτυχία.
Λίγα λόγια για την ιστορία του έργου
Η Μαντάμ Σουσού η μεγαλομανής και ακατάδεχτη ηρωίδα του Δημήτρη Ψαθά, που εισέβαλε δυναμικά στην ελληνική γλώσσα ως ρήμα και προσδιοριστικό επίθετο (σουσού, σουσουδίζω) ξεκίνησε ως ευθυμογράφημα στο προπολεμικό εβδομαδιαίο περιοδικό «Θησαυρός» (1939) έγινε βιβλίο (1940), τραγούδι (το 1940 σε μουσική Λεό Ραπίτη και το 1986 σε μουσική Διονύση Τσακνή), νούμερο κατοχικών επιθεωρήσεων (με την Μαρίκα Νέζερ 1940), πολεμική κάρτ ποστάλ με την Σουσού και τον Μουσολίνι (από τον κορυφαίο γελοιογράφο Φωκίωνα Δημητριάδη 1940), θεατρικό έργο (με τους Αιμίλιο Βεάκη και Κατερίνα Ανδρεάδη το 1942, με την Μαίρη Αρώνη το 1946, με την Άννα Παναγιωτοπούλου το 1998 και στο ΚΘΒΕ με την Φωτεινή Μπαξεβάνη το 2012), κινηματογραφική ταινία (με την Μαρίκα Νέζερ το 1948), ραδιοφωνική εκπομπή (με την Γεωργία Βασιλειάδου το 1950) και τηλεοπτικό σήριαλ (με την Άννα Παϊταζή και τον Δημήτρη Καλλιβωκά το 1972 και τέλος με την ΄Αννα Παναγιωτοπούλου και τον Θανάση Παπαγεωργίου το 1986).
Η ΜΑΝΤΑΜ ΣΟΥΣΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΡΙΕΣ ΠΟΥ ΤΗΝ ΕΝΣΑΡΚΩΣΑΝ
Η Μαντάμ Σουσού ξεκίνησε όπως είπαμε από ευθυμογράφημα στο προπολεμικό οικογενειακό περιοδικό «Θησαυρός» όπου ο συγγραφέας της Δημήτρης Ψαθάς έγραφε επί δύο χρόνια (1938-1940) σε συνέχειες τα κατορθώματά της με τίτλο: «Βίος και πολιτεία της Μαντάμ Σουσούς». Η επιτυχία ήταν τόσο μεγάλη ώστε ο συγγραφέας της, ύστερα από απαίτηση των αναγνωστών του, έκανε το 1940 μία συρραφή των περιπετειών της και τις εξέδωσε σε βιβλίο που μολονότι κυκλοφόρησε μέσα στον πόλεμο του 40 έγινε ανάρπαστο πουλώντας 4.000 αντίτυπα σε ένα μήνα!!!! Το εξώφυλλό του κοσμούσε σκίτσο της Σουσούς φιλοτεχνημένο από τον Φωκίωνα Δημητριάδη με τον τίτλο «Μαντάμ Σουσού, Η πυργοδέσποινα του Βούθουλα». Αξίζει να αναφερθεί πως 300 αντίτυπα προσφέρθηκαν στα στρατιωτικά νοσοκομεία για την ψυχαγωγία των τραυματισμένων στρατιωτών που έφταναν από το μέτωπο μέσα στην Ιταλογερμανική κατοχή. Η Μαντάμ Σουσού την ίδια εποχή έγινε νούμερο σε επιθεώρηση και κινηματογραφική ταινία με την μοναδική Μαρίκα Νέζερ (1940), τραγούδι του συνθέτη Λεό Ραπίτη (1940), πολεμική κάρτ ποστάλ από τον Φωκίωνα Δημητριάδη (1940) και παράσταση με πρωταγωνιστές τους κορυφαίους Κατερίνα Ανδρεάδη και Αιμίλιο Βεάκη (1942). Λίγα χρόνια μετά η Μαίρη Αρώνη (1946) την παρουσιάζει σε περιοδείες στην Κωνσταντινούπολη και στην Κύπρο ενώ η μεγάλη πρωταγωνίστρια της εποχής Κατερίνα Ανδρεάδη παρουσιάζει την Σουσού σε περιοδεία στα θέατρα της ακμάζουσας ελληνικής παροικίας της Αλεξάνδρειας (1947) αποσπώντας διθυραμβικές κριτικές. Το 1949 η Κυρία Κατερίνα (όπως χαρακτηριστικά αποκαλούσαν την πρωταγωνίστρια αυτή) κατακτά και το κοινό της Κωνσταντινούπολης έχοντας στο πλευρό της τον Αιμίλιο Βεάκη ως Παναγιωτάκη. Το 1950 ένας άλλος σπουδαίος θίασος παρουσιάζει την Σουσού στην Κωνσταντινούπολη, αυτή την φορά ως μονόπρακτο μαζί με άλλα φημισμένα μονόπρακτα του Δημήτρη Ψαθά: ο θίασος των Άννας και Μαρίας Καλουτά-Μαρίκας Νέζερ-Βασίλη Αυλωνίτη-Ορέστη Μακρή και Λάμπρου Κωνσταντάρα. Το 1998 η Άννα Παναγιωτοπούλου ανεβάζει την Σουσού στο θέατρο σε μορφή μουσικής κωμωδίας σε μουσική Διονύση Τσακνή, ενώ το 2012 το ΚΘΒΕ παρουσιάζει την Σουσού με πρωταγωνίστρια την Φωτεινή Μπαξεβάνη σε σκηνοθεσία Γιώργου Αρμένη.
Αλλά η Μαντάμ Σουσού κάνει θραύση όπου και να παρουσιαστεί: το 1950 η Γεωργία Βασιλειάδου ζωντανεύει την Μαντάμ Σουσού στο ραδιόφωνο ενώ δύο τηλεοπτικές σειρές χαλούν κόσμο με την «Πυργοδέσποινα του Βούθουλα»: η πρώτη σειρά που δυστυχώς δεν σώζεται στις μέρες μας, γυρίστηκε σε ασπρόμαυρο σήριαλ το 1972 με πρωταγωνίστρια την Άννα Παϊταζή, τον Ιάκωβο Ψαρρά (Παναγιωτάκη) και τον Δημήτρη Καλλιβωκά (Καντακουζηνό) και ενώ η δεύτερη που διασώζεται γυρίστηκε το 1986 και είναι γνωστή σε όλους μας με πρωταγωνιστές την Άννα Παναγιωτοπούλου (Σουσού), τον Θανάση Παπαγεωργίου (Παναγιωτάκη) και τον Άγγελο Αντωνόπουλο (Καντακουζηνό).
ΕΙΠΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΑΝΤΑΜ ΣΟΥΣΟΥ:
ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΒΕΑΚΗΣ
Ο κορυφαίος πρωταγωνιστής Αιμίλιος Βεάκης που ζήτησε από τον Δημήτρη Ψαθά να ερμηνεύσει τον ρόλο του «Παναγιωτάκη» στο πρώτο θεατρικό ανέβασμα της Σουσούς το 1942 με συμπρωταγωνίστρια του την Κατερίνα Ανδρεάδη γράφει σε επιστολή του στον συγγραφέα:
«Αυτή η τραγική ύπαρξη, η Σουσού σου, αυτός ο θηλυκός Δον Κιχώτης, είναι ένα τεράστιο κωμικοτραγικό σύμβολο της μικροαστικής μεγαλομανίας του λαού μας, μεγαλομανίας που περικλείνει όλες τις αιτίες της τραγικής του μοίρας. Και ακόμα το μπάσιμο της Σουσούς μέσα στην λεγόμενη αριστοκρατία μας, που κατά το πλείστο, από Σουσούδες αρσενικές ή θηλυκές αποτελείται, μα με ψυχή πολύ κατώτερη απ’ τη δική της είναι μέσα στο υπέροχο βιβλίο σου, η κλασικότερη σάτιρα, που θα μπορούσε να γραφτεί για τη γελοία και δυστυχισμένη αυτή τάξη…».
ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Η Μαντάμ Σουσού του Δημήτρη Ψαθά είχε όλη αυτή την έκτακτη επιτυχία, γιατί ο τύπος της ηρωίδας του είναι γενικός, καθολικός. Δεν υπάρχει ίσως γυναίκα που να μην έχει μέσα της λίγη ή πολλή Μαντάμ Σουσού!... Ο αναγνώστης του Δημήτρη Ψαθά αναγνωρίζει την ηρωίδα του σε όλες σχεδόν τις γυναικείες γνωριμίες του…»
ΠΑΥΛΟΣ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ («Ελεύθερον Βήμα», 21-6-1942)
«Γιατί να κρυβόμαστε; Η Σουσουδοπληξία αποτελεί κατάσταση. Σουσουδοφέρνει κατά έναν τρόπο το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού μας κι έρχεται -αλίμονο- ώρα, ώρα κακιά, που πρίν «αλέκτωρ φωνήση» απαρνούμαστε το παρελθόν και αγωνιούμε από τον φόβο μας μήπως αποκαλυφθεί η ταπεινή μας Βηθλεέμ, όπου είδαμε το φως της ζωής, και είμαστε έτοιμοι να κατεδαφίσουμε τον Μπύθουλα για να μην αποκαλυφθεί το επάγγελμα του μπαμπά, και δασκαλεύουμε την μαμά για να μην μας εκθέσει η φλυαρία της στον κόσμο των καλεσμένων μας…».
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΚΡΗΣ («Νεολόγος Πατρών», 29-7-1951)
«Με τη Μαντάμ Σουσού ο Δημήτρης Ψαθάς έδωσε μέσα στη θολή προπολεμική ατμόσφαιρα το πρώτο ράπισμα σε μία άρχουσα τάξη με την βεντάλια της πυργοδέσποινας του Βούθουλα…»
ΒΑΣΟΣ ΒΑΡΙΚΑΣ («Ελεύθερον Βήμα», 1950)
«Ο Ψαθάς επέτυχε κάτι, που ελάχιστοι μέχρι στιγμής, όχι μονάχα ευθυμογράφοι, γενικότερα κατάφεραν στη χώρα μας: Να πλουτίσει τη λογοτεχνία μας μ΄έναν ζωντανό ανθρώπινο τύπο. Και μονάχα η σύλληψη και η δημιουργία της Μαντάμ Σουσούς αρκεί, νομίζω, να εξαφανίσει οποιαδήποτε αμφιβολία σχετικά με την αξία του πεζογραφικού ταλέντου που διαθέτει ο κ. Ψαθάς».