Από την Υπ. Διδάκτoρα Θεατρολογίας Σιμόνη- Μαρια Γκολούμποβιτς
Τα 170 τετραγωνικά, το πρώτο έργο που υπογράφει ο Γιώργος Τσουρής, αποτελεί μια ρεαλιστική διαλογική παράσταση που περιγράφει τα αδιέξοδα και τα προβλήματα των μελών μιας λαϊκής ελληνικής οικογένειας, που κρύβει μέσα της ψέματα, μυστικά και δυσλειτουργικές καταστάσεις. Τα δρώντα πρόσωπα οι δύο αδερφές, ο σύντροφος της μιας κι ένας καινούργιος «οικογενειακός φίλος», έρχονται αντιμέτωποι με τις επιλογές παρελθοντικών συνθηκών. Στο τέλος, όταν οι ήρωες έχουν διανύσει μια πορεία με αρκετές εκπλήξεις και αποφασίζουν να μιλήσουν, να εκφράσουν τον πόνο τους και τα μυστικά τους, οδηγούνται σε ένα άκρως δραματικό φινάλε.
Ο Γιώργος Παλούμπης με τη σκηνοθεσία του δημιούργησε μια παράσταση που επικεντρώνεται στη σκιαγράφηση της ψυχοσύνθεσης των ηρώων του έργου, οι οποίοι είναι κοινωνοί μιας ιλαροτραγικής κατάστασης . Η σκηνοθετική προσέγγιση ακολουθώντας την αμεσότητα του συγγραφικού ύφους και της αγοραίας γλώσσας στηρίχτηκε εξ ολοκλήρου στον ρεαλισμό της ελληνικής επαρχίας και των σκαμπρόζικων χαρακτήρων της. Με εξαίρεση την πρώτη σκηνή, η οποία ίσως να δημιούργησε κάποια αμηχανία λόγω της έκτασής της και της παρατεταμένης αοριστολογικής θεματικής σχετικά με την επικείμενη αποκάλυψη ενός μυστικού, οι τρεις σκηνές του έργου αποδόθηκαν εύρυθμα με συνδετικό κρίκο ένα βίντεο σε προτζέκτορα.
Πυρήνας και τόπος δράσης του έργου αποτέλεσε η σκηνή του θεάτρου Ιλίσια/ Βολανάκη που μετατράπηκε στα 170 τετραγωνικά μέτρα του πατρικού σπιτιού των δυο αδερφών στη Θήβα, που μετατρέπεται σε αρένα λόγω των μεταξύ τους διενέξεων (Κωνσταντίνα Μαρδίκη – Έλλη Παπαδάκη). Η διάταξη του θεάτρου αλλά και η σκηνική διαμόρφωση που επεκτάθηκε μέχρι τα πρώτα καθίσματα του θεάτρου συντέλεσε στη συναισθηματική ενσωμάτωση του κοινού και επηρέασε τον βαθμό συμμετοχής, του ενδιαφέροντος και της έντασης των αντιδράσεων. Οι ηθοποιοί δρούσαν, κινούνταν στον χώρο με επίπτωση στους θεατές, οι οποίοι προσλάμβαναν τις πράξεις τους και τις συναισθηματικές τους διακυμάνσεις -που ενίοτε ίσως να χρειαζόταν περισσότερο έλεγχο και μετριασμό της έντασης- και αντιδρούσαν σε αυτές. Οι φωτισμοί της Σεμίνας Παπαλεξανδροπούλου ενίσχυσαν την αίσθηση του κλίματος του σπιτιού, ενώ οι μουσικές επιλογές του Γιώργη Τσουρή ήταν απόλυτα ταιριαστές στο υπόβαθρο της οικογένειας και το χαρακτήρα της παράστασης
Η ομάδα των ηθοποιών που αποτελούνταν από τους Αμαλία Αρσένη, Ήβη Νικολαΐδου, Ελένη Τσιμπρικίδου, Γιωργής Τσουρής και Θανάσης Ζερίτης διακρίθηκαν τόσο ως σύνολο όσο και ο καθένας ξεχωριστά στην προσέγγιση του ήρωά του. Η Αμαλία Αρσένη προσέγγισε με αμεσότητα και φυσικότητα την ηρωίδα της, Λίλη, η οποία μάχεται να ανταπεξέλθει αλλά και να διαχειριστεί την σχέση με την αδερφή της. Στις σκηνές έντασης της απέδωσε την αρμόζουσα δυναμική και το απαιτούμενο πάθος χωρίς υπερβολές. Η Ήβη Νικολαΐδου με οξύτητα και διαπεραστικότητα στην ερμηνεία της -αν και φλέλταρε με την υπερβολή σε κάποια σημεία- έδωσε υπόσταση στον χαρακτήρα της Αλεξάνδρας (της δεύτερης αδερφής). Πολύ καλή η Ελένη Τσιμπρικίδου στο ρόλο της γειτόνισσας κωμικότητα και σκηνική άνεση.
Ο Γιωργής Τσουρής, ενσάρκωσε εξαιρετικά το ρόλο του «καινούργιου» οικογενειακού φίλου Γρηγόρη. Ο ηθοποιός και η φιγούρα του δεν διαχωρίζονταν εξαιτίας των στοχευμένων επιτελεστικών διαδικασιών της προσέγγισης του χαρακτήρα από τον ηθοποιό, όπως των κινήσεων, της έκφρασης, της φωνής και της δυναμικής του ενέργειας. Τέλος, ο Θανάσης Ζερίτης, αν και υποτονικός σε κάποιες αντιδράσεις κατά τη διάρκεια του έργου, ισορρόπησε εν τέλει την αρχική αταραξία και κατανόηση του ήρωα του Άγγελου, συζύγου της Λίλης, με το κατοπινό ξέσπασμα του όταν αποκαλύφθηκε η αλήθεια.
Κάθε παράσταση αποτελεί ένα κοινωνικό γεγονός. Πρόκειται για την διαπραγμάτευση ή την εδραίωση θέσεων και σχέσεων, με τα αισθητικά και κοινωνικοπολιτικά ζητήματα να είναι πάντα αλληλένδετα. Συμπερασματικά, ο Γιώργος Παλούμπης μέσω του ωμού ρεαλισμού, της φυσικής ευκρίνειας και ολισθηρότητας έστησε ένα θεατρικό έργο που υπογραμμίζει και εισχωρεί στις ανθρώπινες σχέσεις της ελληνικής επαρχίας δίνοντας έμφαση στους χαρακτήρες αυτής.
Πληροφορίες για την παράσταση: Εδώ