Κείμενο: Έλσα Ανδριανού
Σκηνοθέτης: Θοδωρής Αμπαζής
Σκηνογραφία: Ελένη Μανωλοπούλου
Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Μουσική σύνθεση: Θοδωρής Αμπαζής
Ερμηνεύουν: Γιώργος: Νέστορας Κοψιδάς, Έλλη: Αμαλία Τσεκούρα, Ζωή: Δανάη Σαριδάκη, Νεφέλη: Λένα Μποζάκη, Νικόλας: Γιώργος Ζυγούρης
Περιγραφή
Το έργο της Έλσας Ανδριανού 154 BERTHA που παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στο Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν» την Άνοιξη του 2023 επιστρέφει στο Υπόγειο του Θέατρου Τέχνης.
Περισσότερα
Ένα χάσμα γενεών διαστημικών διαστάσεων.
Μια οικογένεια σε αδιέξοδο, λίγο πριν την ρουφήξει η μαύρη τρύπα.
Όσο οι γονείς προσπαθούν να καλύψουν τα έτη φωτός που τους χωρίζουν από έναν απροσδιόριστο κόσμο που δεν θέλει – η δεν μπορεί;-να βρει το όνομα του, τα παιδιά ψάχνουν καταφύγιο σε άλλους γαλαξίες.
Υπάρχει μέλλον για τον άνθρωπο; Ή μόνο η αναμονή του επόμενου big bang;
Ένας άντρας -κατά τη γνώμη του, ιδεολόγος-, η γυναίκα του -κατά τη γνώμη της, πραγματίστρια-, η αδελφή της -που, κατά τη γνώμη της, όλο και κάτι θα αξίζει τον κόπο. Κι οι τρεις αιχμάλωτοι της συνύπαρξης. Παρελθόν, αδράνεια, φόβος, εγκλωβισμός, ματαίωση, πόλεμος.
Άνθρωποι που δε βλέπουν, άνθρωποι περίκλειστοι, κληροδοτούν την άχαρη κληρονομιά της ερημίας στην επόμενη γενιά: ένα κορίτσι -που, κατά τη γνώμη του, τίποτε δεν αξίζει τίποτε- αδιάφορο για πόθο και ζωή, ένα αγόρι που βλέπει μπρος και πίσω, με θράσος περισσό “σοφό” ερήμην.
Η φρενήρης αποδόμηση στερεοτύπων αποκαλύπτει την αμηχανία εγκαθίδρυσης νέων: Στη θέση του κουρασμένου ορθού λόγου, η νέα μαγική σκέψη -ταφόπλακα σμιλευμένη μέσα στην απομάγευση της νεωτερικότητας· στη θέση της σύγκρουσης, ο κανιβαλισμός· στη θέση της ιδέας, ο φασισμός της παντοδύναμης επιδραστικότητας.
Το έργο, μ' όλες τις αναμνήσεις της μεγάλης δραματουργίας, αναδύεται από εποχή ήττας -με επίγνωση. Χωρίς τις μεγάλες τραγωδίες της Ορέστειας, χωρίς τα γενναία δράματα του Πατέρα, ας είναι μια γκριμάτσα και μια αμυδρή ελπίδα εξόδου -στον καθαρό αέρα ή στην αστερόσκονη.
Βοηθός Σκηνοθέτη: Γιώργος Παύλου
Βοηθός σκηνογράφου: Έμιλυ Κουκουτσάκη
Κατασκευή σκηνικού: Μάριος Ιωάννου
Βοηθός φωτιστή: Χάρης Δάλλας
Φωτογραφίες: Αναστασία Γιαννάκη
Εκπληκτική παράσταση, σύγχρονη με πολύ καλούς ηθοποιούς. Το σενάριο ήταν μοναδικό, δείχνοντας τα προβλήματα της κοινωνίας σήμερα. Η παράσταση θα μου μείνει αξέχαστη, μακάρι να υπήρχαν κι άλλες τόσο ποιοτικές παραστάσεις. Πολλά μπράβο σε όλη της ομάδα!
Μια από τις καλές στιγμές του Θεάτρου Τέχνης. Ο Κάρολος πρέπει να χαμογελάει από ψηλά.
Εξαιρετική παράσταση, καταπληκτικά σκηνικά, υπέροχοι ηθοποιοί.
Ευχαριστώ πολύ Theatromania για την πρόσκληση.
Μια εξαιρετική, σύγχρονη παράσταση παρακολουθσα απόψε! Συγχαρητήρια στους ηθοποιούς για τις ωραίες ερμηνείες τους και ένα μεγάλο ευχαριστώ στο Θεατρομανια για την πρόσκληση!
Πάρα πολύ ωραία παράσταση. Θα μπορούσα άνετα να την ξαναδώ.
Ευχαριστώ πολύ για την ωραία παράσταση.
Εξαιρετική παράσταση. Ευχαριστούμε πολύ.
Aξιόλογη Παράσταση !!! Πολύ καλές ερμηνείες!!!
ΕΥΓΕΝΙΑ ΚΑΛΑΜΠΟΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΓΙΑ ΔΕΥΤΕΡΑ
Σύγχρονη παράσταση. Πολύ καλές ερμηνείες. Μια αξιόλογη προσπάθεια!
Παρακολούθησα την παράσταση στις 10/10/23 με διπλή πρόσκληση από το theatromania το οποίο και ευχαριστώ πολύ.
Η παράσταση πραγματικά αξίζει, μάλιστα περνώντας η ώρα γινόταν όλο και καλύτερη.
Το έργο αφορά το χάσμα γενεών αλλά και τα προβλήματα που κουβαλάει ο καθένας μας από τα βιώματα της ζωής μας.
Είναι μια παράσταση που προτείνω σε όσους αγαπούν το καλό θέατρο.
Δεν ξεχώρισα κάποιον ηθοποιό επειδή ήταν όλοι πολύ καλοί και φαινόταν πως είχαν δουλέψει στους ρόλους τους. Στο τέλος πήραν θερμό χειροκρότημα που τους άξιζε.
Ευχαριστώ theatromania.
Αρκετά καλή παράσταση!ωραίες ερμηνείες,αρκετά καλό κείμενο και ενδιαφέρον σκηνικό.ευχαριστω για την πρόσκληση.
Η παράσταση ξεκίνησε με 15 λεπτά καθυστέρηση. Πέρα από αυτό, η παρασταση ήταν αρκετά καλή. Καλές ερμηνείες από το σύνολο των ηθοποιών. Μέτρια η ακουστική των ηχογραφημένων κειμένων. Η θεματική της παράστασης δεν είναι πρωτότυπη ή πρωτόγνωρη. Μια συνηθισμένη ιστορία, αλλά οκ. Ευχαριστώ για την πρόσκληση.
Μια υπέροχη παράσταση σε ένα εξίσου υπέροχο θεατρικό χώρο.
Στην παράσταση 154 Bertha παρακολουθούμε να δοκιμάζονται οι ισορροπίες των μελών μιας σύγχρονης αστικής οικογένειάς στην προσπάθεια τους να προσαρμοστούν στην νέα κοινωνική πραγματικότητα. Παιχνίδια εξουσίας μέσα στην οικογένεια με απρόβλεπτες και πολλές φορές καταστροφικές συνέπειες ιδιαίτερα στη σχέση γονέων - παιδιών που τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει ριζικά.
Μια εκπληκτική παράσταση που δεν πρέπει να χάσετε.
Ευχαριστούμε Θεατρομάνια.
Τα μέλη μίας οικογένειας "παλεύουν" στην καθημερινότητά τους οι χαρακτήρες τους διαφοροποιούνται κι έρχονται σε μία διαρκή αντιπαράθεση ανάλογα με τις συγκυρίες και τις καταστάσεις που βιώνουν. Άψογη η επιλογή των ηθοποιών στην απόδοση των ρόλων τους. Το μόνο που δεν μου άρεσε σε δύο σημεία που έβριζαν τα Θεία. Σας ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση
Μία υπέροχη παράσταση βασισμένη σ'ένα πολύ ρεαλιστικό έργο, καθρέφτης της εποχής μας, με πολύ καλές ερμηνείες! Σας ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση.
Μία παράσταση "γροθιά στο στομάχι"! Προτείνεται για όποιον αντέχει την αλήθεια! Εξαιρετικές ερμηνείες! Ευχαριστώ πάρα πολύ για την πρόσκληση.
Ιδιαίτερη παράσταση που την προτείνω! Όλοι οι ηθοποιοί έπαιζαν πάρα πολύ καλά! Ευχαριστώ για την πρόσκληση.
Πολύ καλή παράσταση με πρωτότυπα σκηνικά και φοβερές ερμηνείες! Σας ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση.
Ενδιαφέρουσα παράσταση με πολύ καλές ερμηνείες. Ευχαριστώ για την πρόσκληση.
Από τη θεατρολόγο Ραφαέλα Χαμπίπη
Το χάσμα των γενεών πέθανε. Τώρα τους χωρίζουν σύμπαντα.
Στην παράσταση154 Bertha, της Έλσας Ανδριανού, σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή βρίσκεσαι σε ένα καθρέφτισμα, μία επίπονη αντανάκλαση, μία πρόσωπο με πρόσωπο αναμέτρηση με τα κακέκτυπα τις ελληνικής οικογένειας και την αλυσίδα τραυμάτων που κληροδοτεί διαχρονικά. Προσπαθώντας να μη γίνεις το γνώριμο τέρας, γίνεσαι μία παραλλαγή του, μία συνέχεια του με άλλη μάσκα, γίνεσαι όσα κορόιδεψες, όσα ηρωικά αποκήρυξες και όσα φοβήθηκες. Καμία γοητευτική Ορέστεια. Μονάχα ολέθρια αποδόμηση. Υπάρχει ελπίδα αν μία γενιά μηδενίσει και επενδύσει σε ένα καινούργιο σύμπαν;
Η δραματουργία της παράστασης, αριστοτεχνικά δομημένη και με αφοπλιστική διορατικότητα και τρομακτική ακρίβεια, θέτει τις στέρεες βάσεις για τη σύνθεση της σκηνοθετικής ματιάς η οποία απογειώνει το κείμενο και του δίνει μία σύγχρονη αλλά και ποιητική διάσταση. Η πραγματικότητα τρεμοπαίζει, αποδομείται, σείεται ρυθμικά και μεταμορφώνεται. Η παράσταση μοιάζει με ένα όνειρο, μια πραγματική σκηνή ιδωμένη από κλειδαρότρυπα, μία προσομοίωση σε μια παραλλαγή του metaverse, ένα μοτίβο που επαναλαμβάνεται κι αλλοιώνεται με τα εκάστοτε νέα δεδομένα, ένα ξεσκέπασμα ενός αθεράπευτου αυτοάνοσου. Κατορθώνει να περιπλέξει το υλικό πραγματικό με το άυλο ψηφιακό και τέλος με το δυστοπικό. Σε αυτό συμβάλλει και η σκηνογραφία (Ελένη Μανωλοπούλου) με την ειρωνεία της απειλητικής μαύρης τρύπας από πλαστικές καρέκλες, που δεσπόζει – ίσως και για χρόνια – δίχως να γίνεται αντιληπτή από τους ίδιους της τους κατασκευαστές, αλλά και η πρωτότυπη μουσική του Αμπαζή που ντύνει ολόσωστα τη δράση. Και όλα αυτά με ευστροφία και ταπεινότητα, δίχως περιττές μεγαλοπρέπειες, σα να παρατηρούν οι δημιουργοί από το σκοτάδι των παρασκηνίων, με ένα ειρωνικό μειδίαμα που μοιάζει με τον Ντα Βίντσι πίσω από το πρόσωπο της Τζοκόντα, το κοινό που μένει με το στόμα ανοιχτό.
Οι χαρακτήρες της παράστασης, είναι τόσο δουλεμένοι που από στερεότυπα γίνονται ενδείξεις. Η ομάδα των ηθοποιών γνωρίζει καλά τους ρόλους που υποδύεται. Φέρνουν τα βιώματα στον ρόλο μιας και θα ήταν απίθανο να μην έχει πέσει κανείς πάνω σε τέτοιους «τύπους». Είναι γνωστοί, φίλοι και συγγενείς. Είναι άνθρωποι περίπλοκοι και πολύπλοκοι. Η Αμαλία Τσεκούρα σηκώνει ηρωικά το βάρος της ενσάρκωσης μίας σύγχρονης γυναίκας που λαβώνεται από την πολλαπλή καταπίεση των ρόλων της συζύγου, της μητέρας, της καριερίστριας, της ξεχασμένης κόρης και εν τέλει της επιζώσας. Η εσωτερίκευση ενός προβληματικού μείγματος φεμινισμού και μισογυνισμού από αυτό το νέο είδος γυναίκας που κλήθηκε να ωριμάσει σε βίαιες συνθήκες, παρουσιάζεται συγκινητικά από την ηθοποιό. Ο Νέστορας Κοψιδάς είναι συμπαθής, οικείος και εκνευριστικός ταυτόχρονα ως ιδεολόγος άνδρας - πατέρας με τα δικά του τραύματα που διαμόρφωσαν την ίδια του την ιδεολογία και με τα οποία ξέχασε να αναμετρηθεί. Ο ηθοποιός ισορροπεί εξαιρετικά ανάμεσα στη θυματοποίηση και την βιαιότητα ενός άνδρα που όπως πάντα «δεν ξέρει τι έκανε λάθος». Η Δανάη Σαριδάκη αφήνει με αριστοτεχνία τον χαρακτήρα της να «σπάει» και να συνέρχεται ανά τακτά διαστήματα και έτσι η εύθραυστη και αρνούμενη την ενηλικίωση Ζωή, ζει με γνώμονα ένα παρελθόν που δεν υπάρχει πια. Η Λένα Μποζάκη έχει κατανοήσει το άκρως νιχιλιστικό πρόσημο του ρόλου της και καταφέρνει να αποδώσει τη μετεφηβική ψύχραιμη απάθεια μίας γενιάς που δεν ενδιαφέρεται ούτε να διατηρήσει ούτε και να αλλάξει τον κόσμο που της χρέωσαν. Οι νέοι ενήλικες μεγάλωσαν στον κόσμο των επιλογών και της πληροφορίας και καταλήγουν να διαλέγουν την ησυχία τους. Τέλος, Γιώργος Ζυγούρης ενσαρκώνει αποτελεσματικά και όντας διακριτικά – όσο επιτρέπεται - αστείος, ένα ρόλο καταλύτη. Ο ήρωας θυμίζει τον κύριο Λοκχαρτ του Μακφέρσον στον Φάρο αλλά και τον Άγγελο της αρχαίας τραγωδίας. Από μηχανής Θεός ή Διάβολος; Ο ρόλος του θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και διπλός καθώς είναι η ενσάρκωση της μαύρης τρύπας που καταπίνει τους παλιούς αλλά και σώζει τους νέους, πιάνοντάς τους από το χέρι και οδηγώντας τους σε μία νέα πρόσφορη διάσταση. Τέλος, στην παράσταση υπάρχουν κι άλλοι αόρατοι πρωταγωνιστές. Ο κοινωνικός κύκλος με τα βίαια υποκριτικά γέλια του όταν σβήνουν τα φώτα και φυσικά οι τιμημένοι πρόγονοι. Οι γονείς των γονιών, τα φαντάσματά των οποίων στοιχειώνουν τη σκηνή, αποδεικνύοντας πως επιτυχία στο θέατρο είναι να προκαλούν δέος και όσα δε βλέπεις, αν όχι κυρίως αυτά.
Η παράσταση 154 Bertha αποτελεί μία αναμφισβήτητη επιτυχία του Θεάτρου Τέχνης, μία απόδειξη επίγνωσης της σύγχρονης συγκυρίας, ένα σκηνοθετικό και δραματουργικό κομψοτέχνημα με απτά – γήινα υλικά. Τέλος, αποτελεί πρότυπο για τη μορφή που θα πρέπει να έχει το σύγχρονο ελληνικό θέατρο.
Υπέροχη παράσταση απεικόνιση της σκληρής πραγματικότητας με εξαιρετικές ερμηνείες! Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για την πρόσκληση.