Κείμενο: Νίκος Καζαντζάκης
Διασκευή: Γιάννης Κακλέας, Γεράσιμος Ευαγγελάτος
Σκηνοθέτης: Γιάννης Κακλέας
Σκηνογραφία: Μανόλης Παντελιδάκης
Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
Μουσική: Πρωτότυπη Μίκης Θεοδωράκης
Κίνηση: Αγγελική Τρομπούκη
Ερμηνεύουν: Γιάννης Στάνκογλου (Αλέξης Ζορμπάς), Όλια Λαζαρίδου (Ορτάνς), Αιμιλιανός Σταματάκης (Συγγραφέας), Ιβάν Σβιτάιλο (Μαυραντώνης), Ηλιάνα Μαυρομάτη (Χήρα), Θοδωρής Τσουανάτος (Μανόλακας), Αντώνης Καρναβάς (Παυλής), Δημήτρης Φουρλής (Μιμηθός), Νίνα Φώσκολου (Λόλα), Γιάννης Γιαννούλης (Αναγνώστης), Δέσποινα Πολυκανδρίτου (Μαυραντώνενα), Νικόλας Γραμματικόπουλος, Τέλης Ζαχαράκης, Νίκος Κωνσταντόπουλος, Ηρακλής Κωστάκης, Σοφία Μιχαήλ, Ματίνα Περγιουδάκη, Πηνελόπη Σεργουνιώτη, Δανάη Σταματοπούλου, Εμμανουήλ Στεφανουδάκης, Βασίλης Τσιγκριστάρης και οι Belly Dancers Anaiza (Αναστασία Βυλλιώτη & Ιζαμπέλα Καρκαρασβίλη)
Παίζουν μουσική: Μουσική/Μουσική επιμέλεια παράστασης Βάιος Πράπας
Περιγραφή
Το εμβληματικό έργο του Νίκου Καζαντζάκη «Βίος και Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά» σε θεατρική διασκευή του Γιάννη Κακλέα και του Γεράσιμου Ευαγγελάτου και σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα ανεβαίνει από τις 19 Οκτωβρίου στο «ΘΕΑΤΡΟΝ» του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», σε παραγωγή του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού και των θεατρικών παραγωγών «Τεχνηχώρος». Τον μυθικό Ζορμπά ενσαρκώνει ο Γιάννης Στάνκογλου. Μαζί του η Όλια Λαζαρίδου στον ρόλο της Μαντάμ Ορτάνς, ο Αιμιλιανός Σταματάκης στον ρόλο του συγγραφέα, ο Ιβάν Σβιτάιλο στον ρόλο του Μαυραντώνη, η Ηλιάνα Μαυρομάτη στον ρόλο της χήρας και ένας πολυπληθής θίασος ταλαντούχων ηθοποιών και χορευτών.
Περισσότερα
~Ο θρυλικός Ζορμπάς ζωντανεύει στη σκηνή~
Μία θεατρική παράσταση σε σκηνοθεσία του Γιάννη Κακλέα
με πρωταγωνιστή τον Γιάννη Στάνκογλου
Από τον Οκτώβριο στο «ΘΕΑΤΡΟΝ»
του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος»
Ο Γιάννης Κακλέας εμπνέεται από τον πιο πολυμεταφρασμένο Έλληνα συγγραφέα σε όλο τον κόσμο και τον ήρωά του Αλέξη Ζορμπά και στήνει επί σκηνής ένα εντυπωσιακό υπερθέαμα με κορυφαίους στο είδος τους καλλιτεχνικούς συντελεστές, στη μεγαλύτερη θεατρική παραγωγή που έχει γίνει ποτέ για τον μυθικό ΖΟΡΜΠΑ. Μία παράσταση βγαλμένη κατευθείαν από την ελληνική ψυχή.
Σημείωμα σκηνοθέτη
Το μυθιστόρημα «Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά» είναι, αναντίρρητα, το διασημότερο έργο του Νίκου Καζαντζάκη, το βιβλίο που τον τοποθέτησε πανηγυρικά στον παγκόσμιο λογοτεχνικό χάρτη. Χάρη στον «Ζορμπά» ο Νίκος Καζαντζάκης κέρδισε μια διεθνή αναγνώριση που δεν αξιώθηκε ποτέ άλλος νεοέλληνας λογοτέχνης. Στο μυθιστόρημα αυτό, ο συγγραφέας μας συστήνει τον πιο εμβληματικό του ήρωα, που ανήκει πιά στον χώρο του μύθου, τον Ζορμπά. Ένα πνεύμα ελεύθερο, ατίθασο, μια ψυχή Διονυσιακή με αχαλίνωτο πάθος για έρωτα και ταξίδια, βαθειά φιλοσοφημένος με μια γήινη σοφία, αρχέγονη, πέρα από συμβάσεις και συντηρητικά κοινωνικά πρότυπα.
Η αφήγηση, ως εκ τούτου και η παράστασή μας, εστιάζει στην απρόσμενη και αποκαλυπτική συνάντηση ενός νέου ανθρώπου με βαθιές ανησυχίες και αδιέξοδα που αναζητάει ένα δρόμο για να ζήσει μια ζωή ελεύθερη, με τον Αλέξη Ζορμπά, σε ένα ταξίδι μύησης και αναζήτησης ταυτότητας. Σε ένα ταξίδι με οδηγό μια δαιμονική ψυχή, τον Ζορμπά, που έχει τη δύναμη να εμφυσήσει το πάθος για μια ζωή γεμάτη μουσική, ηδονή, χορό, έρωτα και φως. Ένας ήρωας-σύμβολο που και σήμερα μας εμπνέει και μας οδηγεί να ζήσουμε μια ζωή πέρα από τις ευνουχιστικές συμβάσεις μια σκληρής καθημερινότητας, να ξεπεράσουμε τους φόβους μας και να κάνουμε ένα γενναίο ταξίδι προς την ελευθερία.
Ένας ήρωας που αξίζει να τον έχουμε ως πρότυπο ζωής.
Όπως αναφέρει και ο Νίκος Καζαντζάκης: “Ας του δώσουμε το αίμα μας να ζωντανέψει. Ας κάνουμε ό,τι μπορούμε να ζήσει λίγο ακόμα ο εξαίσιος αυτός φαγάς, πότης, δουλευταράς, γυναικάς κι αλήτης. Η πιο πλατιά ψυχή, το πιο σίγουρο σώμα, η πιο ελεύθερη κραυγή που γνώρισα στη ζωή μου”.
Αυτός είναι κι ο στόχος της παράστασης μας.
Γιάννης Κακλέας
Βοηθός σκηνοθέτη: Ρέα Σαμαροπούλου
Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας
Προβολές βίντεο: Παντελής Μάκκας
Από την Υπ. Διδακτωρ Θεατρολογιας Σιμόνη- Μαρια Γκολούμποβιτς
Ο Γιάννης Κακλέας και ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος διασκεύασαν το πρώτο μυθιστόρημα του Καζαντζάκη με τον τίτλο Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά (1946) στο «ΘΕΑΤΡΟΝ» του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», σε παραγωγή του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού και των θεατρικών παραγωγών «Τεχνηχώρος». Ο κεντρικός ήρωας, ο Ζορμπάς, είναι πραγματικό πρόσωπο και ο Καζαντζάκης είχε συνεργαστεί μαζί του σε μια επιχείρηση μεταλλείων στη Μάνη. Στο έργο βέβαια το πρόσωπο μυθοποιείται και το σκηνικό της δράσης τοποθετείται στην Κρήτη, όπου ο συγγραφέας (αφηγητής) και ο Ζορμπάς προσπαθούν να εγκαταστήσουν λιγνιτωρυχείο. Ο πρώτος είναι το «αφεντικό» και ο δεύτερος ο αρχιεργάτης. Δεν ξέρουν και πολλά πράγματα από τέτοιες δουλειές, αλλά ούτε και τους ενδιαφέρει αν αποτύχουν. Ο συγγραφέας, άνθρωπος των βιβλίων και του στοχασμού, «διανοούμενος» και «καλαμαράς», αναζητάει σ' αυτή την περιπέτεια μια εμπειρία χρήσιμη για τη σκέψη του. Ο Ζορμπάς από την άλλη, γέρος, ορθόκορμος, κοκαλιάρης, γεμάτος ζωική ορμή, κινούμενος από το ένστικτο και το συναίσθημά του, απόλυτα ελεύθερος και έτοιμος για κάθε παράτολμη πράξη— αποτελεί την αντίθεση προς το συγγραφέα, αυτό που ο συγγραφέας θα ήθελε να ήταν, αν μπορούσε. Οι δυο μαζί συνθέτουν ολόκληρο το φάσμα της ζωής: σκέψη και δράση.
Ο σκηνοθέτης Γιάννης Κακλέας εμπνευσμένος από τον Καζαντζάκη και τον ήρωά του ανέγειρε επί σκηνής μια εντυπωσιακή και επιβλητική υφή δραματικής ψευδαίσθησης, με ζωντανές και παλλόμενες πολυπρόσωπες σκηνές. Το έργο είναι χωρισμένο σε σκηνές, με την κάθε μία να παρασημοφορείται από εντυπωσιακή σκηνογραφία και ποικιλία. Ο θεατρικός χώρος κατέστη ευέλικτος από τα καλαίσθητα και λειτουργικά νατουραλιστικά σκηνικά του Μανόλη Παντελιδάκη που τον μετέτρεπαν άλλοτε σε λιμάνι του Πειραιά ή σε ορυχείο, σε ξενοδοχείο της Μαντάμ Ορτάνς, σε καφενείο της Κρήτης ή και σε εκκλησία. Οι φωτισμοί της Στέλλας Καλτσού εύστοχοι όπως και τα κουστούμια της Ηλένιας Δουλαδίρη. Η κινησιολογία προσεγμένη αρκετά με χαρακτηριστικό σημείο τη σκηνή του Κρητικού χορού. Εξαιρετική και η μουσική επιμέλεια από τον Βάιο Πράπα, που επέλεξε εύστοχα να χρησιμοποιήσει την πρωτότυπη μουσική του Μίκη Θεοδωράκη αλλά και η στιγμή της ερμηνείας του τραγουδιού Μαργαριταρένια μου από την Πηνελόπη Σεργουνιώτη, η οποία εντυπωσίασε φωνητικά και καθήλωσε με την ερμηνεία της.
Ο Γιάννης Στάνκογλου ως Ζορμπάς προσέγγισε τον ήρωα του στο πλαίσιο του λαϊκού ανθρώπου που χαρακτηρίζεται από εξυπνάδα, παρρησία, ευθύτητα, θάρρος και ένταση. Όμως σε αρκετές σκηνές αναλώθηκε σε μια στερεοτυπική ερμηνεία απόδοσης της «πρωτόγονης» παρορμητικότητας και της ζωντάνιας του ήρωα χωρίς να τονιστεί επαρκώς και φιλοσοφική πλευρά του, η οποία εν τέλει αποδόθηκε ως επί το πλείστον μέσα από τις περιγραφές του αφεντικού.
Ο Αιμιλιανός Σταματάκης ενσάρκωσε τον διττό ρόλο του αφεντικού, του συγγραφέα Νίκου Καζαντζάκη ,ο οποίος αφενός ήταν δραματοποιημένος (ομοδιηγητικός) και αφετέρου μη δραματοποιημένος αφηγητής (ετεροδιηγητικός), με τη δράση του να περιορίζεται στην αφήγηση και τη περιγραφή σκηνών και γεγονότων του έργου. Ο Σταματάκης - με εξαίρεση κάποιες στιγμές- προσέγγισε τον ρόλο του αφηγητή με μια ρυθμική μονοτονία δίνοντας την εντύπωση εγκλωβίσμού στην (ποιητικο)-δραματική γλώσσα του κειμένου, με αποτέλεσμα να μετατρέψει τον Καζαντζάκη του σε μια φιγούρα που παραπέμπει σε ρητορικό φιλόσοφο που εξέφραζε τις σκέψεις του με μια στυλιζαρισμένη δομή. Συνεπώς η παραπάνω ερμηνευτική προσέγγιση επηρέασε και την υποκριτική του και ως δραματικό χαρακτήρα χωρίς χρώμα και κορυφώσεις στις μετατοπιζόμενες σκηνές του έργου.
Η Όλια Λαζαρίδου αποτυπώνει έξοχα την Μαντάμ Ορτάνς με το ταλέντο, τη γαλλοελληνική προφορά -που ίσως σε κάποιες σκηνές θα έπρεπε να μετριαστεί- και την τσαχπινιά της. Μέσω της ερμηνείας σκιαγράφησε τον χαρακτήρα που αναπολεί το παρελθόν του και την πεπερασμένη σωματική ύπαρξη και προσπαθεί να σφραγίσει τον τωρινό έρωτά της λίγο πριν το τέλος του. Πολύ καλές ερμηνευτικά η Ηλιάνα Μαυρομάτη, ως «ελκυστική» Χήρα με το υποκριτικό της ταλέντο, που κυμαίνονταν μεταξύ της αδρότητας και της ευαισθησίας και η Δέσποινα Πολυκανδρίτου ως Μαυραντώνενα ειδικά στη σκηνή του θρήνου για την απώλεια του γιου της, Παυλή (Αντώνης Καρναβάς).
Στις πολύ θετικές εμφανίσεις ο Ιβάν Σβιτάιλο στο ρόλο του Μαυραντώνη, ο οποίος προσέγγισε τον ήρωά του με το αρμόζον ύφος, την αμεσότητα και τη ζωντάνια. Ιδιαίτερη μνεία αξίζει να γίνει στην συγκινητική σκηνή που κουβαλάει το πνιγμένο σώμα του γιου του, Παυλή. Απολαυστικοί οι Δημήτρης Φουρλής στο ρόλο του τρελού Μιμιθού, ο οποίος ερμήνευσε τον ρόλο του με μέτρο χωρίς να ανάγει τον ήρωά του σε καρικατούρα και ο Αντώνης Καρναβάς που με ιδιαίτερη ευαισθησία απέδωσε τον ρόλο του Παυλή, του έφηβου που γίνεται μάρτυρας ενός ανεκπλήρωτου νεανικού έρωτα προς την χήρα του χωριού. Τέλος, ο Θοδωρής Τσουανάτος υποδύθηκε τον Μανώλακα με αρμόζουσα συναισθηματική ένταση, φωνητικές κορυφώσεις και σκληρότητα που προσαρμόστηκαν κατάλληλα στη δομή του έργου.
Άξιος αναφοράς όλος ο καταξιωμένος θίασος που έδωσε ένταση και ρυθμό στην παράσταση: Νίνα Φώσκολου , Γιάννης Γιαννούλης , Δέσποινα Πολυκανδρίτου , Νικόλας Γραμματικόπουλος, Τέλης Ζαχαράκης, Νίκος Κωνσταντόπουλος, Ηρακλής Κωστάκης, Σοφία Μιχαήλ, Ματίνα Περγιουδάκη, Πηνελόπη Σεργουνιώτη, Δανάη Σταματοπούλου, Εμμανουήλ Στεφανουδάκης, Βασίλης Τσιγκριστάρης.
Συμπερασματικά, ο «Ζορμπάς» -με εξαίρεση τις κάποιες αδυναμίες της - πρόκειται στο σύνολό της για μια παράσταση θεαματική με ρυθμό, ένταση, χορό και μουσική, όπου συστήνει μέσα από τις συναπτές σκηνές την εικόνα του πρωταγωνιστή και τη στάση ζωής του και γοητεύει μέσω του έμμετρου λυρισμού και του παρατακτικού και κοφτού ύφους της.