Ελένη

Συγγραφέας: του Ευριπίδη
Μετάφραση: Παντελής Μπουκάλας
Δραματουργία: Νικολέτα Φιλόσογλου
Σκηνοθέτης: Βασίλης Παπαβασιλείου, Νικολέτα Φιλόσογλου (συνεργάτης)
Σκηνογραφία: Άγγελος Μέντης
Κοστούμια: Άγγελος Μέντης
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου
Χορογραφία: Δημήτρης Σωτηρίου
Ερμηνεύουν: Έμιλυ Κολιανδρή (Ελένη), Θέμης Πάνου (Μενέλαος), Αγορίτσα Οικονόμου (Θεονόη), Γιώργος Καύκας (Θεοκλύμενος), Έφη Σταμούλη (Γερόντισσα), Δημήτρης Κολοβός (Αγγελιοφόρος Α’), Άγγελος Μπούρας (Αγγελιοφόρος Β’), Δημήτρης Μορφακίδης (Τεύκρος), Παναγιώτης Παπαϊωάννου (Θεράπων), Νικόλας Μαραγκόπουλος, Ορέστης Παλιαδέλης (Διόσκουροι)

Χορός: Νεφέλη Ανθοπούλου, Σταυρούλα Αραμπατζόγλου, Λουκία Βασιλείου, Μομώ Βλάχου, Ελένη Γιαννούση, Ηλέκτρα Γωνιάδου, Νατάσα Δαλιάκα, Χρύσα Ζαφειριάδου, Σοφία Καλεμκερίδου, Αίγλη Κατσίκη, Άννα Κυριακίδου, Κατερίνα Πλεξίδα, Μαριάννα Πουρέγκα, Φωτεινή Τιμοθέου, Χρύσα Τουμανίδου
Παίζουν μουσική: Γιώργος Δούσος (φλάουτο, κλαρίνο, σαξόφωνο, καβάλ), Δάνης Κουμαρτζής (κοντραμπάσο), Θωμάς Κωστούλας (κρουστά), Παύλος Μέτσιος (τρομπέτα, ηλεκτρική κιθάρα), Χάρης Παπαθανασίου (βιολί), Μανώλης Σταματιάδης (πιάνο, ακορντεόν).

Σχετικά

Πέμπτη 18 Αυγούστου, 21.00
Θέατρο Αλτιναλμάζη, Αλεξανδρούπολη

Σάββατο 20 Αυγούστου
Αμφιθέατρο Νέων Μουδανιών, Χαλκιδική
Φεστιβάλ Θάλασσας

Παρασκευή 2 Σεπτεμβρίου, 21.00
Υπαίθριο Θέατρο ΕΗΜ Φρόντζου, Ιωάννινα

Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου, στις 21.00
ΒΥΡΩΝΑΣ, ΘΕΑΤΡΟ ΒΡΑΧΩΝ «ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ»

ΠΑΡΑΛΙΑ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ, ΠΑΛΑΙΟ ΕΛΑΙΟΥΡΓΕΙΟ
Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου, στις 20:30

Θέατρο Δάσους, Θεσσαλονίκη
Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου, 21.00

Ηχηρή αντιπολεμική κραυγή αποτελεί η «Ελένη» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου, που θα παρουσιαστεί από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος στις 12 και 13 Αυγούστου στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2022. Θα παρουσιαστεί επίσης και σε κάποιες πόλεις της Ελλάδας καθώς θα πραγματοποιηθεί μια περιορισμένη περιοδεία, οι σταθμοί της οποίας θα ανακοινωθούν σύντομα.

Η παράσταση, όπου τη μετάφραση υπογράφει ο Παντελής Μπουκάλας αποτελεί μια πολύχρωμη γιορτή Ειρήνης, με συγκίνηση και χιούμορ και καταδεικνύει τη ματαιότητα του πολέμου, αφού τόσο για τους νικητές όσο και για τους νικημένους οι συνέπειές του διαχρονικά είναι εξίσου ολέθριες.

Η παραγωγή συγκέντρωσε διθυραμβικές κριτικές, πέρσι το καλοκαίρι, όπου και αν παρουσιάστηκε ενώ οι προγραμματισμένες παραστάσεις της στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου ακυρώθηκαν λόγω των καταστροφικών πυρκαγιών που είχαν συγκλονίσει τη χώρα.

Η «Ελένη» δίνει το στίγμα της στο νέο ρεπερτόριο του ΚΘΒΕ που καταρτίζεται, αυτό το διάστημα και είναι απόλυτα εναρμονισμένο στις συνθήκες οι οποίες επικρατούν παγκοσμίως, στέλνοντας ένα δυνατό μήνυμα ενότητας και αλληλεγγύης.

«Είναι ευτυχής συγκυρία και νιώθω συγκινημένος που βρήκα ως «προίκα» τη συγκεκριμένη παράσταση. Το ρεπερτόριο μας έχει συγκεκριμένο όραμα και στόχο και η «Ελένη» αποτελεί μέρος της σημειολογικής μας πρότασης», τονίζει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ Αστέρης Πελτέκης.

Υπόθεση

Ο Ηρόδοτος, ιστορώντας τα σχετικά με την Ελένη, ισχυρίζεται ότι πήγε όντως στην Τροία και ότι το ίδιο λέει και ο Όμηρος, ο οποίος στην Οδύσσεια παρουσιάζει την Ελένη να προσφέρει στον Τηλέμαχο το φάρμακο της λησμονιάς· της το είχε δώσει η Πολύδαμνα,  γυναίκα του Θόωνα, όχι πάντως στις συνθήκες που αναφέρει ο Ευριπίδης.

Ο Ηρόδοτος και ο Όμηρος ισχυρίζονται πως μετά την άλωση της Τροίας η Ελένη περιπλανήθηκε μαζί με τον Μενέλαο, κι όταν έφτασαν στην Αίγυπτο, προμηθεύτηκε το φάρμακο. Ο Ευριπίδης, αντίθετα, διατείνεται πως η πραγματική Ελένη δεν πήγε ποτέ στην Τροία. Μόνο το είδωλό της πήγε εκεί. Γιατί την έκλεψε ο Ερμής, ακολουθώντας τη βούληση της Ήρας, και την παρέδωσε στον Πρωτέα, τον βασιλιά της Αιγύπτου, για να την προστατέψει. Κι όταν πέθανε ο Πρωτέας, ο γιος του ο Θεοκλύμενος επιδίωξε να την παντρευτεί, η Ελένη όμως πήγε και στήθηκε ικέτισσα δίπλα στο μνήμα του Πρωτέα. Εκεί τής παρουσιάζεται ο Μενέλαος, που είχε χάσει τα πλοία του στο πέλαγος και προσπαθούσε να σώσει τους λιγοστούς συντρόφους του, που τους είχε αφήσει κρυμμένους σε μια σπηλιά. Οι δυο τους συνεννοήθηκαν, μηχανορράφησαν και εξαπάτησαν τον Θεοκλύμενο.

Ανέβηκαν έπειτα σ’ ένα πλοίο, τάχα για να τελέσουν θυσία στη θάλασσα, στη μνήμη του Μενέλαου, κι έτσι σώθηκαν και επέστρεψαν στην πατρίδα τους.

Σκηνοθετικό Σημείωμα

«Ο 5ος αιώνας π.Χ. οσονούπω τελειώνει. Τελειώνει ο «χρυσούς αιών» του «κλεινού άστεως». Η Αθήνα ολοκληρώνει μια διαδρομή που την οδήγησε από τους ιδρυτικούς θριάμβους στον Μαραθώνα και τη Σαλαμίνα εναντίον των Περσών και την ακτινοβολία της εποχής του Περικλή στον Πελοποννησιακό πόλεμο, τον φονικό λοιμό και την καταστροφή στην Σικελία, προϊόν της γοητείας του Αλκιβιάδη.

Αυτές οι τρεις περίοδοι αντιστοιχούν στις ισάριθμες μορφές των μεγάλων τραγικών ποιητών. Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευρυπίδης. Αν ο πρώτος συμμετέχει και εμπνέεται από την πρώτη περίοδο, που εκτείνεται από την αίγλη των θριάμβων ως την εδραίωση του δημοκρατικού καθεστώτος ως πολιτειακής μορφής , ο δεύτερος συμπλέει με τον βηματισμό του Περικλή και τα ένδοξα έργα της εποχής του. Και ο τρίτος; Ο Ευριπίδης; Αυτός είναι μάρτυρας και συνομιλητής ενός καιρού που βιώνει τη σχετικοποίηση όλων των αξιών. Αν θέλετε είναι ο τραγικός εταίρος της σοφιστικής επανάστασης.

Γράφει την «Ελένη», μια αντιτραγική τραγωδία, μια κωμικοτραγωδία αν προτιμάτε, την επαύριο της πανωλεθρίας στη Σικελία. Δεν είναι τυχαίο ότι λίγα χρόνια πριν ο Σικελός σοφιστής Γοργίας έχει αφήσει άναυδο το αθηναϊκό κοινό με το κείμενό του «Ελένης εγκώμιον». Είναι ο τρίτος και φαρμακερός μετά τον Στησίχορο και τον Ηρόδοτο, που τεκμηριώνει με τον τρόπο του, ότι οι Έλληνες, η ένωσή τους δηλαδή, γεννήθηκε από το είδωλο μιας γυναίκας· ότι  οι Έλληνες ενώθηκαν χάρη «σ’ ένα πουκάμισο αδειανό» που λέει ο σύγχρονός μας ποιητής , σε «μιαν Ελένη».

«Στην Τροία δεν πήγα εγώ, μόνο το όνομά μου», λέει η Ελένη. Όλοι οι πόλεμοι χρειάζονται τον εξωραϊσμό ενός προσχήματος για να πυροδοτηθούν. Είτε το επίδικο αντικείμενο λέγεται Τροία, είτε Σικελία, η κατακτητική μηχανή χρειάζεται πάντα «ένα πουκάμισο αδειανό», «μιαν Ελένη» για να πάρει μπρος, ένα όνομα που βαφτίζεται κίνητρο. Τα  αποτελέσματα είναι αναπόφευκτα κωμικοτραγικά.

Ελένη, λοιπόν. Άλλη μία. Μετά τη μία και μοναδική που μας χαρίζει ο Όμηρος. Για να’ ρθουν μετά οι άλλες, των προαναφερθέντων ποιητών, ιστορικών και ρητόρων αλλά και μεταγενέστερων όπως π.χ ο Ισοκράτης, ο Ρονσάρ, ο Γκαίτε, ο Όφενμπαχ, ο Ζιροντού, ο Ρίτσος και άλλοι, και άλλοι, ων ουκ έστιν αριθμός. Και έπεται συνέχεια».

Βασίλης Παπαβασιλείου

Ενορχήστρωση - Μουσική διδασκαλία: Γιώργος Δούσος

Moυσική διδασκαλία: Χρύσα Τουμανίδου

Βοηθός χορογράφου: Σοφία Παπανικάνδρου

Βοηθός σκηνοθέτη: Άννα- Μαρία Ιακώβου

Βοηθός σκηνογράφου -ενδυματολόγου: Έλλη Ναλμπάντη

Οργάνωση παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη

Οδηγοί σκηνής: Γιάννης Παλαμιώτης, Μαρίνα Χατζηιωάννου 


Φωτογραφίες

2 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Από τη θεατρολόγο Μαρία Μαρή

    "Η Τέχνη είναι μεγάλη. Θα την πλησιάσουμε με ευλάβεια και σεβασμό. Δεν έχουμε το δικαίωμα να την κατεβάζουμε στο ανάστημά μας.." έλεγε ο Κάρολος Κουν και αυτό το είδαμε στην παράσταση αυτή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδας,

    H «Ελένη» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου, επέστρεψε φέτος το καλοκαίρι από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Το «ταξίδι» της Ελένης ξεκίνησε από τη Θεσσαλονίκη, καθώς η πρεμιέρα της παράστασης δόθηκε στο Θέατρο Δάσους (14 & 15 Ιουλίου) και ακολουθεί περιοδεία (Κύπρος, Αλεξανδρούπολη, Μουδανιά, Ιωάννινα, Βύρωνας, Ελευσίνα). Στις 12 και 13 Αυγούστου η «Ελένη» παρουσιάστηκε στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2022.

    Η παραγωγή αυτή συγκέντρωσε διθυραμβικές κριτικές, πέρσι το καλοκαίρι, όπου και αν παρουσιάστηκε, ενώ οι προγραμματισμένες πέρυσι παραστάσεις της στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου ακυρώθηκαν λόγω των εκτεταμένων πυρκαγιών.

    Η παράσταση, της οποίας την σύγχρονη και ζωντανή, υπέροχη μετάφραση υπογράφει ο Παντελής Μπουκάλας αποτελεί μια πολύχρωμη γιορτή ειρήνης, με συγκίνηση και χιούμορ και καταδεικνύει τη ματαιότητα του πολέμου, αφού τόσο για τους νικητές όσο και για τους νικημένους οι συνέπειές του διαχρονικά είναι εξίσου ολέθριες. Η παράσταση με τον υπέροχο συντονισμό του σκηνοθέτη της Βασίλη Παπαβασιλείου κράτησε το μέτρο ανάμεσα στο μελό και το κωμικό, αναδεικνύοντας την πολυσημία του έργου.

    Αντλώντας όχι από την ομηρική εκδοχή του μύθου, αλλά από αυτήν που δημιούργησε ο λυρικός ποιητής Στησίχορος, ο Ευριπίδης παρουσιάζει τον Τρωικό Πόλεμο σαν μια σφαγή χάριν ενός «ειδώλου» και όχι μιας πραγματικής γυναίκας. Αυτή η σχεδόν καταχρηστικά θεωρούμενη «τραγωδία», καθώς διακρίνεται για τα κωμικά στοιχεία της, ανέβηκε από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου, μια παράσταση γεμάτη μπρίο, χρώματα, κίνηση, ένα μιούζικαλ εποχής Φίνου, με τραγούδι και αναφορές στην σύγχρονη εποχή.

    Όλο το έργο διατρέχεται από το « Φαίνεσθαι» και το «Είναι». Η Ελένη φαίνεται να είναι η άπιστη σύζυγος, ένα είδωλο που βρίσκεται με θεϊκή παρέμβαση στην Τροία, ενώ το «Είναι» παρουσιάζεται διαφορετικό, καθώς η πραγματική Ελένη βρίσκεται στην Αίγυπτο και δυσφημίζεται χωρίς να είναι η ίδια υπεύθυνη. Στο έργο προτάσσεται η δύναμη του όρκου και η ευφυΐα, που προσωποποιούνται στη μορφή της κεντρικής ηρωίδας, της Ελένης. «Στην Τροία δεν πήγα εγώ, μόνο το όνομά μου», λέει η Ελένη. Όλοι οι πόλεμοι χρειάζονται τον εξωραϊσμό ενός προσχήματος για να πυροδοτηθούν. Πάντα ανιχνεύεται και ευρίσκεται ένα κίνητρο για να εκραγεί μια εμπόλεμη σύρραξη. Αυτό το αίτιο, που είναι πολλές φορές ή και πάντα ψευδοαίτιο καλύπτει την απληστία των ανθρώπων.

    Η Ελένη του Ευριπίδη μια Ελένη απελπισμένη και παρεξηγημένη για να ακολουθήσουν οι άλλες, των ποιητών, ιστορικών και ρητόρων αλλά και μεταγενέστερων όπως π.χ του Ισοκράτης, του Ρονσάρ, του Γκαίτε, του Όφενμπαχ, του Ζιροντού, του Ρίτσου και άλλων, και άλλων, ων ουκ έστιν αριθμός. Πάντα με το ίδιο θέμα της παλινωδίας ανάμεσα στην αλήθεια και τον αιθέρα της παραίσθησης.

    Το έργο μπορεί να ειδωθεί σαν ρομάντζο, τραγικωμωδία, μελόδραμα με στοιχεία αντιπολεμικού μανιφέστου γραμμένο την επαύριο της πανωλεθρίας στη Σικελία ή ακόμη και ρομαντική κωμωδία (ή πρωτοκωμωδία), δεδομένης και της επίδρασης που ασκεί αυτή η εκδοχή του τραγικού είδους στη Νέα Κωμωδία του Μενάνδρου.

    Εξαιρετική η Έμιλυ Κολιανδρή( Ελένη) με ωραία φωνή, κίνηση , ισορροπεί ανάμεσα στο τραγικό και το κωμικό, με μαεστρία, οργανώνει έξυπνα την διαφυγή τους από την Αίγυπτο, όντας πάντα σαγηνευτική. Ο Θέμης Πάνου στραπατσαρισμένος Μενέλαος, δεν είναι απλά ο miles gloriosus, επειδή συνεχώς μιλά για τα πολεμικά του κατορθώματα στην Τροία. Δεν είναι φαντασιόπληκτος και μυθομανής. Η εμμονή στην τρωική του δόξα, τη στιγμή που ο παλαιός ηρωισμός είναι εμφανώς ανίκανος να τον εξυπηρετήσει στις παρούσες συνθήκες, είναι βασισμένη σε αληθή γεγονότα. Στη πύλη του παλατιού του Θεοκλύμενου (Γιώργος Καύκας ) συναντά τη γερόντισσα (Έφη Σταμούλη), που τον απωθεί ανακοινώνοντας του τον θάνατό του, που έχει ήδη αναφέρει ο Τεύκρος και τον θρήνο της Ελένης, μια σκηνή αντίστιξης σε σχέση με την προηγούμενη όπου ο Τεύκρος (Δημήτρης Μορφακίδης) ανακοίνωσε στην Ελένη την καταστροφή της Τροίας και τον θάνατο όλων των οπλαρχηγών συμπεριλαμβανομένου και του άνδρα της. Ο χρυσοστόλιστος βασιλιάς – κατακτητής της Τροίας, τώρα παρουσιάζεται αποδιοπομπαίος, άστεγος, χωρίς άσυλο. Ο Θεοκλύμενος είναι εχθρικός προς τους έλληνες. Η ρηχότητα, τέλος, των σχολίων του Μενελάου, καθώς η Ελένη τού εκθέτει το σχέδιό της, παρεμβάλλεται για να αναδείξει τη διανοητική ανωτερότητα της γυναίκας, καθώς όλα όσα κάνει η Ελένη έχουν στόχο την αποκατάστασή της στο πλάι του. Ο άνθρωπος μπορεί να κατευθύνει τη ζωή του. Με τη δύναμη του νου του( λογική, ορθή κρίση) κατακτά τη γνώση, την ελευθερία, την ευτυχία.

    Η ζωντανή μουσική του Άγγελου Τριανταφύλλου – σύνθεση με τους μουσικούς επί σκηνής Γιώργο Δούσο (φλάουτο, κλαρίνο, σαξόφωνο, καβάλ), Δάνη Κουμαρτζή(κοντραμπάσο), Θωμά Κωστούλα (κρουστά), Παύλο Μέτσιο (τρομπέτα, ηλεκτρική κιθάρα), Χάρη Παπαθανασίου (βιολί), Μανώλη Σταματιάδη (πιάνο, ακορντεόν), συνέβαλλαν καθοριστικά σε αυτό το πολύχρωμο πανηγύρι, με τραγούδια και με την ευφάνταστη και με πολλές αναφορές χορογραφία του Δημήτρη Σωτηρίου. Τα σκηνικά και τα κοστούμια του Άγγελου Μέντη, απλά μετρημένα και τακτοποιημένα, όπως και όλη η παράσταση, μικροί φοίνικες και πυραμίδες δηλώνουν την Αίγυπτο, ένα ρούχο στη μέση της σκηνής παραπέμπει στο διακύβευμα του έργου την Ελένη και τη διττή της ύπαρξη του « φαίνεσθαι» και του «είναι». Τα κοστούμια πολύχρωμα, ευφάνταστα απόλαυση να τα βλέπεις.

    Ο Χορός Νεφέλη Ανθοπούλου, Σταυρούλα Αραμπατζόγλου, Λουκία Βασιλείου, Μομώ Βλάχου, Ελένη Γιαννούση, Ηλέκτρα Γωνιάδου, Νατάσα Δαλιάκα, Χρύσα Ζαφειριάδου, Σοφία Καλεμκερίδου, Αίγλη Κατσίκη, Άννα Κυριακίδου, Κατερίνα Πλεξίδα, Μαριάννα Πουρέγκα, Φωτεινή Τιμοθέου, Χρύσα Τουμανίδου συντονισμένος, με ωραίες φωνές και ανάλαφρη κίνηση, εκτέλεσαν υπέροχα τις χορογραφίες του Δημήτρη Σωτηρίου και τα τραγούδια της παράστασης.

    Ο λόγος του Ευριπίδη απηχεί τις απόψεις των Σοφιστών. Ο Α΄ Αγγελιαφόρος (Δημήτρης Κολοβός ) στο Β’ Επεισόδιο είναι πιστός υπηρέτης του Μενελάου εκφράζει προβληματισμούς για τους θεούς, την τύχη, τη μαντική, τον πόλεμο

    «Τ’ όνομά μου δεν με κάνει ελεύθερο, όμως είναι ελεύθερος ο νους μου» Ο Υπηρέτης του Θεοκλύμενου (Χρήστος Μαστρογιαννίδης) στην Έξοδο αντιστέκεται στον κύριό του και υπερασπίζεται το δίκαιο. Διαχρονικό ανθρωπιστικό το μήνυμα ότι πρέπει να αξιολογούμε τους ανθρώπους με κριτήριο το ήθος και τη λογική και όχι την κοινωνική τους τάξη.»

    Ο Β’ Αγγελιαφόρος (Άγγελος Μπούρας) γλαφυρά και παραστατικά διηγείται πως τους έπιασαν κορόιδα ο Μενέλαος και η Ελένη, τη σφαγή που έγινε στο καράτι και πως εκείνος σώθηκε για να τα εξιστορήσει όλα.

    Το δίκαιο του Θεοκλύμενου είναι το δίκαιο του ισχυρότερου που έρχεται σε σύγκρουση με το ηθικό δίκαιο. Το δίκαιο της Θεονόης (Αγορίτσα Οικονόμου) διατυπώνει το δικαίωμα του Μενελάου να ξανακερδίσει τη γυναίκα του. Είναι ακέραιη και αναγνωρίζει το σωστό. Τελικά το ίδιο το έργο προβάλλει το ηθικό δίκαιο, αφού με την παρέμβαση των Διόσκουρων η Θεονόη δικαιώνεται, η Ελένη και ο Μενέλαος αποκαθίστανται και σώζονται, ενώ ο Θεοκλύμενος υποτάσσεται στη βούληση των θεών.

    Οι Διόσκουροι (Νικόλας Μαραγκόπουλος, Ορέστης Παλιαδέλης) με λαμέ κοστούμι και μπαλόνια, εντάσσονται σε αυτό το μιούζικαλ με τρόπο ελαφρύ και υπερασπίζονται και αυτοί το δίκαιο.

    Είναι εν τέλει θέμα ατομικής οπτικής, αν κανείς θα διακρίνει στην Ελένη μια «κωμωδία ιδεών», μια ρομαντική πρωτο-κωμωδία, μια φαντασίωση απόδρασης από τις φρικαλεότητες του πολέμου διδαγμένη ένα χρόνο μετά τη συντριπτική ήττα των Αθηναίων στη Σικελία ή αν θα εκλάβει τελικά το έργο, όπως ο Σεφέρης, ως μια γνήσια Τραγωδία του Παραλόγου, οι Έλληνες ενώθηκαν χάρη «σ’ ένα πουκάμισο αδειανό», σε «μιαν Ελένη», μια τραγωδία της οποίας το θέμα συνοψίζεται στο ερώτημα: «τ᾽ είναι θεός, τι μη θεός και τι τ᾽ αναμεσό τους.».