Μπλε καστόρινα παπούτσια

Αρχείο Παίχτηκε από 11/10/2023 έως 22/10/2023
στο Μπέλλος
Διάρκεια: 100'
Κείμενο: βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Θανάση Σκρουμπέλου
Διασκευή: Νεφέλη Μαϊστράλη
Σκηνοθέτης: Θανάσης Ζερίτης
Σκηνογραφία: Γεωργία Μπούρδα
Κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Μουσική: Σταύρος Γιαννουλάδης, Γιάννης Λατουσάκης
Χορογραφία: Κατερίνα Φώτη
Κίνηση: Κατερίνα Φώτη
Ερμηνεύουν: Σταύρος Γιαννουλάδης, Θανάσης Ζερίτης, Χάρης Κρεμμύδας, Νεφέλη Μαϊστράλη, Διονύσης Πιφέας, Πάνος Τοψίδης

Περιγραφή

Τα «Μπλε καστόρινα παπούτσια», η παράσταση της Ομάδας 4Frontal που βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Θανάση Σκρουμπέλου, και αγαπήθηκε πολύ από το αθηναϊκό κοινό, θα παρουσιαστεί εκ νέου στη σκηνή του θεάτρου Μπέλλος για 10 ακόμα παραστάσεις, από 11 έως 22 Οκτωβρίου 2023.

Περισσότερα

Μια παράσταση για τη ζωή και τα όνειρα των ανθρώπων που παγιδεύτηκαν στο μεταίχμιο της ιστορίας, με φόντο την Αθήνα της δεκαετίας του ΄60.
«Ήταν οι μέρες που είχε ανοίξει στο Μεταξουργείο, η Χαβάη. Ένα υπόγειο, συνδυασμός ταβέρνας και Φολί Μπερζέρ, που' χε σεπαρέ κι αντί για γυναίκες σέρβιραν άντρες ντυμένοι γυναίκες. Φορούσαν φουρό και ξύριζαν τα πόδια τους κι είχαν φτιάξει βυζιά γυναικεία πάνω στα αντρικά στήθη τους.»

Εκεί, ανάμεσα στα πορνεία που μυρίζουν ντετόλ και πατσουλί, τα χαμόσπιτα που μπάζουν νερά και τα ιδιόμορφα καμπαρέ με τις πρώτες τραβεστί, ξετυλίγεται η ιστορία της μετεμφυλιακής Ελλάδας, μέσα από τα μάτια των ανθρώπων του περιθωρίου· ανθρώπων που την έζησαν και τη διαμόρφωσαν.

Ο Γαζούρης ή Λάζαρος με το υπερμέγεθες πέος που φέρνει την άνοιξη. Η Σαλώμη με τη μέση δαχτυλίδι που τη λέγαν Χαράλαμπο. Η Βουγιούκλω που μισεί το σουλούπι της και βάφει με οξυζενέ, τα μαλλιά της. Η Θέμις η καλύτερη μίμος της γυναικείας συμπεριφοράς. Η Φώτω, ένας καλοχτισμένος γεροδεμένος άντρας, ο μόνος που κράτησε το όνομά του και το ‘κανε κοριτσίστικο. Ο κυρ-Χρήστος, πρώην χίτης, που κάνει κουμάντο στη Χαβάη και τη μισή Αθήνα. Η Αριστέα που πλένει τα σεντόνια των πορνείων και εύχεται ο γιός της να μείνει αμόλυντος. Οι έφηβοι που γίνονται Λαμπράκηδες και μοιράζουν προκηρύξεις. Οι νταήδες και οι παρακρατικοί που περιμένουν να δουν που θα κάτσει η μπίλια της εξουσίας, για να διαλέξουν μεριά. Οι αμερικανοί στρατιώτες που θέλουν να περάσουν αχαλίνωτες νύχτες στην μπερδεμένη παραγκούπολη. Ο Τζον Φιτζέραλντ Κένεντι που δολοφονείται μπροστά στα έκπληκτα μάτια της Τζάκι. Όλοι φτιάχνουν το βαθιά πολιτικό, ερωτικό, παθιασμένο και τραγικό σύμπαν του έργου που θα ολοκληρωθεί με την προβοκάτσια του ’64 και θα πνιγεί στο αίμα ενώ ο Έλβις Πρίσλεϊ θα τραγουδάει Μπλε καστόρινα παπούτσια σ’ ένα σαρανταπενταράκι.

Βοηθός σκηνοθέτη: Ελένη Τσιμπρικίδου
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
Video promo: Θωμάς Παλυβός
Μακιγιάζ: Ρούλα Λιανού

H παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού

✒️ Έγραψαν για εμάς:

Τώνια Καράογλου @athinorama.gr
«Ο Θανάσης Σκρουμπέλος στήνει μια ιδιότυπη τοιχογραφία των ελληνικών 60s, φέρνοντας στο προσκήνιο τα πρόσωπα ενός περιθωριακού κέντρου τραβεστί του Μεταξουργείου και οι 4Frontal δημιουργούν μια πηγαία, ζωηρή παράσταση, αντάξια του συγγραφικού σύμπαντος.»

Δημήτρης Αλεξίου @tanea.gr
«Τα “Μπλε καστόρινα παπούτσια” έρχονται με μια σπιρτόζικη ημιαφηγηματική διασκευή της Νεφέλης Μαϊστράλη και μια εξίσου ευφυή σκηνοθεσία του Θανάση Ζερίτη να αποτελέσουν σοβαρή θεατρική πρόταση στην ανοιξιάτικη Αθήνα. Ως δουλειά συνόλου,
όπου όλοι οι ηθοποιοί - Σταύρος Γιαννουλάδης, Χάρης Κρεμμύδας, Γιάννης Λατουσάκης, Νεφέλη Μαϊστράλη, Διονύσης Πιφέας, Πάνος Τοψίδης - εναλλάσσονται στους ρόλους, παίζουν, τραγουδούν, χορεύουν και ενίοτε σιωπούν, είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα του
γιατί το πολιτικό θέατρο χρειάζεται ομάδες για να αναπτυχθεί.»

Σμάρω Κώτσια @θεατρικά προγράμματα
«Η καταξιωμένη ομάδα 4frontal δημιούργησε μία ανθρώπινη και γλυκόπικρη παράσταση ικανή να θυμίσει πρόσωπα και γεγονότα σε αυτούς που τα έζησαν αλλά και να δώσει την ευκαιρία στους νεότερους να τα γνωρίσουν.»

@Ριζοσπάστης
«Το γέλιο εναλλάσσεται με τη συγκίνηση και οι ηθοποιοί μεταμορφώνονται επί σκηνής, παίζοντας διαφορετικούς και συχνά διαμετρικά αντίθετους ρόλους, αποδίδοντας τους χαρακτήρες του έργου με τρυφερότητα, ρεαλισμό αλλά και με μια χαρακτηριστική
“απόσταση”, αφήνοντας χώρο στην κρίση του θεατή.»

Ειρήνη Δρίβα @olafaq.gr
«Οι 4Frontal φορούν ένα ζευγάρι Μπλε Καστόρινα Παπούτσια και διασκευάζουν με τόλμη ένα αιχμηρό -για πολλούς λόγους- μυθιστόρημα στη σκηνή του Θεάτρου Μπέλλος. Ο Θανάσης Ζερίτης κάνει βουτιά σε μια από τις επιδραστικότερες δεκαετίες της νεότερης ιστορίας. Ο σκηνοθέτης καταφέρνει από την πρώτη στιγμή να διαχειριστεί ένα δύσκολο υλικό ισορροπώντας το κωμικό με το δραματικό στοιχείο. Οι σκηνές διαδέχονται η μία την άλλη με καταιγιστικό ρυθμό, οι ερμηνείες είναι παράλληλες και η αφήγηση κλιμακώνεται με τρόπο συγκλονιστικό.»

Νίκος Ρουμπής @deBop
«Ένα πολύ δυνατό -άγνωστο σε ευρύ κοινό- κείμενο της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας επί σκηνής: η μετάβαση αυτή φέρει όλες τις αρετές της βάσης, δυναμική, αυθάδεια, αλανιάρικη γλώσσα, εικόνες και συνθήκη του τότε. Με έναν λόγο έχουμε την περίπτωση μιας παράστασης που αξίζει της προσοχής.»

Μαργαρίτα Κώνστα @likewoman.gr
«Μια παράσταση που πρέπει να την δουν όλοι. Οι μεγάλοι για να θυμηθούν την ιστορία και εμείς είναι νεότεροι για να την μάθουμε. Την πραγματική ιστορία, όχι αυτή που επιτρέπεται να ακουστεί αλλά αυτή που πρέπει να ακουστεί. Γιατί η επίγνωση του κόσμου στον οποίο ζούμε αποτελεί τον μοναδικό δρόμο διαφυγής από αυτόν τον φαύλο κύκλο της προπαγάνδας και της “καχεκτικής δημοκρατίας”, που επιβιώνει μέχρι και σήμερα.»

Ντορλή Μιμίκα @quinta
«Συγκινητικά ταλαντούχοι όλοι οι συντελεστές της παράστασης που βλέπεται “απνευστί” και βγαίνοντας από το θέατρο την συζητάς για καιρό!»

Κώστας Κούλης @keysmash
«Ένας θίασος για πολύ χειροκρότημα! Έξι άνθρωποι που διέλυσαν τα πάντα. Η γλώσσα είναι ελευθεριάζουσα, είναι όσο πρέπει ενοχλητική, οι χαρακτήρες διαθέτουν το γκροτέσκο, είναι όμως πεντακάθαροι και αληθινοί πέρα για πέρα. Τραγούδι, χορός,
μουσική ζωντανά επί σκηνής, διάλογος και αφήγηση μαζί.»

Χάρις Παρασκευοπούλου @Sin Radio
«Οι 4Frontal, και κατά κόσμον Σταύρος Γιαννουλάδης, Χάρης Κρεμμύδας, Γιάννης Λατουσάκης, Νεφέλη Μαϊστράλη, Διονύσης Πιφέας, Πάνος Τοψίδης, υπέροχοι, πλαστικοί, αεικίνητοι, πραγματικοί και πλάσματα της φαντασίας την ίδια στιγμή, χιλιάδες άνθρωποι, μυριάδες στιγμές, βλέμματα, ονόματα, παρουσίες, απουσίες. Μια στιγμή στην ιστορία, που θα μπορούσε να είναι χτες, ή σήμερα το πρωί. Σκεφτείτε το.»

Λένα Σάββα @Θεατρο.gr
«Μπράβο στην ομάδα 4Frontal, στον σκηνοθέτη της και σε όλους τους συντελεστές, για την δουλειά τους. Μας θύμισαν και μας συγκίνησαν. Ακόμα κι εμάς που δεν βιώσαμε δια ζώσης τα γεγονότα, αλλά αποσπάσματα από τον απόηχό τους. Το δυνατό έργο του Θανάση Σκρουμπέλου δεν θα μπορούσε να τύχει καλύτερης μεταχείρισης!»

Μάνος Θηραίος @UrbanLife.gr
«Τα ταλαντούχα και ανήσυχα παιδιά της ομάδας 4Frontal διαβάζουν -κυριολεκτικά- το μυθιστόρημα του Θανάση Σκρουμπέλου αλλιώς, κρατώντας όλες αυτές τις απαραίτητες
αποστάσεις που τους επιτρέπουν να αποστασιοποιηθούν από το δράμα και τη βία και να σχολιάσουν -ολοκληρωτικά εντός θέματος- την ευρύτερη εικόνα.»

Θοδωρής Κ. @Sin Radio
«Η νέα παράσταση των 4Frontal, χωρίς να είναι στο πνεύμα του θεάτρου-ντοκουμέντο, υπηρετεί με συνέπεια την πρόθεσή τους να διερευνήσουν, μέσα από κείμενα, τα ιστορικά γεγονότα, απομονώνοντας κάποια κομβικά σημεία, πολλές φορές αθέατα (σκοπίμως;), που οδήγησαν σε καταστάσεις ολικής εκτροπής, από των οποίων τις πληγές δεν έχουμε θεραπευτεί ακόμα και να προβληματίσει για το κοινωνικό γίγνεσθαι στο τότε και στο
τώρα και τις ομοιότητες μεταξύ των δύο εποχών (υποσυνείδητα διατυπώνεται η ερώτηση για το αν έχουμε τη γνώση για εκείνα τα γεγονότα, ώστε να μην επιτρέψουμε μια επανάληψή τους - νομίζω την απάντηση την ξέρουμε όλοι... κανείς δεν μας τα είπε ποτέ και
ελάχιστοι εξ ημών αναζητήσαμε την ιστορική αλήθεια, ώστε να μην έχουμε το άλλοθι του δεν γνώριζα)…»

Φωτογραφίες

Βίντεο

15 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Η παράσταση ήταν εξαιρετική! Είχα την ευκαιρία να την παρακολουθήσω στις τελευταίες παραστάσεις λίγο πριν κατέβει και είμαι πολύ χαρούμενη που την πρόλαβα. Οι ερμηνείες των ηθοποιών στους πολλαπλούς ρόλους τους ήταν εξαιρετικές! Η σκηνοθεσία βοηθούσε στην αλληλεπίδραση με το κοινό, ενισχύοντας το κωμικό στοιχείο. Η διασκευή σε έβαζε ξεκάθαρα στο κλίμα της εποχής και το έντονο πολιτικό στοιχείο ήταν διάχυτο στο έργο, εναρμονισμένο πλήρως με την εποχή.
    Το ανακαινισμένο θέατρο Μπέλλος ήταν κατάλληλο για την παράσταση, καθώς τα καθίσματα περιτριγυρίζουν την σκηνή, βοηθώντας την να αναδειχθεί σε μία πίστα.
    Υ.Γ: Τα καθίσματα της πρώτης σειράς δεν προτείνονται σε όσους έχουν θέματα με τα γόνατά τους, καθώς έχουν μία βαθιά κλίση. Απ' όλες τις θέσεις βλέπεις εξίσου καλά!

  2. Καταπληκτική παράσταση! Μέσα από την ιστορία του βασικού ήρωα ζούμε τα ιστορικά γεγονότα του 1963 και του 1964 επί σκηνής. Επιτυχημένη σκηνοθεσία και ερμηνιάρες από όλους τους ηθοποιούς! Την ξαναέβλεπα ευχαρίστως εάν συνεχιστεί ή επαναληφθεί στο μέλλον.

  3. Παρακολούθησα την παράσταση στις 18/10/23 μετά από πρόσκληση του theatromania και το οποιό ευχαριστώ πολύ.

    Μετά τη νύχτα των μυστικών είναι η 2η παράσταση που είδα στο θέατρο Μπέλλος και έφυγα εξίσου ενθουσιασμένος.
    Το έργο πραγματικό πολύ ενδιαφέρον με πολλά ιστορικά στοιχεία. Η παράσταση καλοδουλεμένη και όλοι οι ηθοποιοί με έκαναν να νιώσω πως ήταν οι ιδανικοί για το ρόλο τους.
    Βωμολοχίες υπήρχαν, οπότε αν κάποιον τον ενοχλούν να το γνωρίζει πριν πάει. Προσωπικά τα βρήκα όλα πολύ ταιριαστά με το χρόνο, περιβάλλον, κόσμο του έργου και δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά. Αβίαστο γέλιο σε πολλές στιγμές.
    Οι ηθοποιοί πολύ ταλαντούχοι και επίσης με καλές φωνές.
    Μπράβο σε όλους. Αξίζει η παράσταση και είναι μία από αυτές που πρέπει να δει όποιος μπορεί στη φετινή θεατρική σεζόν.

    Ευχαριστώ και πάλι theatromania.

  4. Απολαύσαμε αυτό το θεατρικό! Πολύ γρήγοροι ρυθμοί στο λόγο - εκεί δόθηκε έμφαση και χάσαμε 1με 2 φορές κάποια λόγια- και στις αλλαγές. Για πότε αλλάζανε σκηνικό, ντύσιμο, μακιγιάζ και υποδυόταν άλλους χαρακτήρες, δεν το παίρναμε.. χαμπάρι! Εκπληκτικοί οι ηθοποιοί, παίξανε με την .. ψυχή τους, και περνούσαν πολύ σοβαρά κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα. Η Αθήνα του '60, με πάρα πολλές αλήθειες ζωής.. Σκηνοθετικά πολύ καλό, και με λίγα σκηνικά που ήταν ότι έπρεπε. Σενάριο ωραιότατο, γέλιο αβίαστο, και ευθυμία ταυτόχρονα με σοβαρότητα.. Λειτούργησε αρνητικά η επαναλαμβανόμενη βωμολοχία. Από τις αρκετά καλές παραστάσεις.

  5. Μια νεανική σύγχρονη έξυπνη επιθεώρηση με πολύ καλό ρυθμό και γρήγορες εναλλαγές, ώστε να μην βαριέσαι. Συγχαρητήρια σε όλους όσους είναι υπεύθυνοι γι' αυτό το εξαιρετικό αποτέλεσμά! Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση.

  6. Υπέροχη παράσταση με εξαιρετικές ερμηνείες από μία πολύ ταλαντούχα ομάδα γεμάτη κέφι για αυτό που κάνουν σ'έναν όμορφο ανακαινισμένο θεατρικό χώρο με ανθρώπους γεμάτους ευγένεια! Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για την πρόσκληση.

  7. Μια απ' τις καλύτερες παραστάσεις της χρονιάς!
    Εκπληκτικό, επίκαιρο θέμα από την δεκαετία του '60.
    Ενδιαφέρουσα Ευρηματική σκηνοθεσία με καταπληκτικες, υπέροχες ερμηνείες!
    Ενα πραγματικό διαμαντακι .
    Δεν πρέπει να τη χάσει κανείς !!!
    Αξίζει με χιλια!!!