Μετάφραση: Έλσα Ανδριανού
Σκηνοθέτης: Άρης Τρουπάκης
Σκηνογραφία: Θοδωρής Χρυσικός
Κοστούμια: Θοδωρής Χρυσικός
Φωτισμοί: Δημήτρης Λογοθέτης
Ερμηνεύουν: Δήμητρα Χατούπη, Φίλιππος Σοφιανός, Γιώργος Σταυριανός
Περιγραφή
Οι «Δανειστές» είναι ένα έργο ακραιφνούς νατουραλισμού που συνδυάζει το δράμα με την κωμική σκληρότητα, καθώς οι “ήρωες” ορμούν ακάθεκτοι και αφύλακτοι προς την κορυφή των παθών τους.
Περισσότερα
Η δράση τοποθετείται σε ένα θέρετρο, έναν σύγχρονο Παράδεισο – Νεκροτομείο, όπου το τυπικό τρίγωνο, ο κάποτε απατημένος σύζυγος, η αιώνια μοιχαλίδα και ο νυν σύζυγος -άλλοτε εραστής-, παίζουν παιχνίδια εξουσίας, άλλοτε “εκδραματίζοντας” και άλλοτε εσωτερικεύοντας ο ένας την οπτική του άλλου. Τα πρόσωπα περιχαρακώνονται, αυτοσχεδιάζουν και ανατρέπουν συνεχώς ο ένας το παιχνίδι του άλλου, χρησιμοποιώντας τόσο τη σύμβαση του γάμου, όσο και την καθοδηγημένη ανατρεπτικότητα της πολυχρησιμοποιημένης “αγάπης”.
Ο Άντολφ και η Τέκλα, οι “καλλιτέχνες”, που έως τώρα δεν υπολόγιζαν τη δύναμη του -καθηγητή νεκρών γλωσσών- πρώην συζύγου εκείνης, διαλύονται μόλις ο τελευταίος εισβάλει στην υποτιθέμενα αντισυμβατική ζωή τους. Ο απατημένος Γκούσταφ ξεκινά ένα φαινομενικά αθώο παιχνίδι εκδίκησης, το οποίο θα πάρει απρόβλεπτες διαστάσεις, καθώς τα τρία πρόσωπα μπλέκουν όλο και πιο βαθιά στα γρανάζια ενός μηχανισμού –καλοκουρδισμένου όπως στις καλές φάρσες- που αποκαλύπτει τις προσωπικές πληγές που νομίζουν πως έχουν επουλώσει και τις αδυναμίες που ελπίζουν πως ελέγχουν.
Ο Στρίντμπεργκ γράφει το έργο ως ιδιοφυή ανατομία ενός “νεκρού” -και, ως εκ τούτου, φαιδρού- ερωτικού τριγώνου, ακριβώς τη χρονιά που ο Τέσλα διερευνά τις δυνατότητες του εναλλασσόμενου ρεύματος, ο Έντισον παρουσιάζει τον φωνόγραφο, ο Γουλιέλμος Β΄ ενθρονίζεται ως ο τελευταίος Γερμανός Κάιζερ, η Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης διασφαλίζει την ελεύθερη διέλευση της Διώρυγας του Σουέζ, ο Τζακ ο Αντεροβγάλτης αναλαμβάνει δράση στους δρόμους του Λονδίνου, ενώ κατοχυρώνεται το εμπορικό σήμα της Kodak. Η εποχή είναι μεταιχμιακή, το έργο επίσης. Και αν το τέλος του 19ου αιώνα, η εποχή του Στρίντμπεργκ, βιάζεται να θάψει το παρελθόν της και καλπάζει προς το αβέβαιο μέλλον της, τον επελαύνοντα 20ό αιώνα, σήμερα καλπάζουμε ήδη στον 21ο, έχοντας κρατήσει στην ντουλάπα τους σκελετούς του 20ού που, σιγά σιγά αποκαλύπτονται.
Σκηνοθετικό σημείωμα:
Τα κωμικά κλειδιά που μεταφέρουν το δράμα στη λοξή οπτική του σήμερα, απεμπολούν τα συνήθη έμφυλα στερεότυπα -άλλωστε, μισογύνης ή όχι, ο Στρίντμπεργκ -ως δαιμόνιος συγγραφέας- υπερβαίνει σταθερά τις απόψεις του, ενώ συνεχώς παραπλανά ως προς το ποιος είναι ισχυρότερος ή ποιος οδηγεί σε κάθε στιγμή το παιχνίδι, το οποίο αν και είναι δομημένο μαθηματικά, μοιάζει μ’ ένα μεγάλο αυτοσχεδιασμό.
Το έργο διατρέχουν με –συγχρόνως- βαθύ και ανάλαφρο τρόπο θέματα φύλων, γενεών, διαφορετικότητας, καθώς και εννοιολόγησης της προόδου. Μεταφέροντας το θέμα στο σήμερα, δεν μπορεί να μην παρατηρήσει κανείς, αν και με πικρό γέλιο, πώς η πρόοδος και η “προοδευτικότητα” συγκρούονται μετωπικά, τόσο στο έργο, όσο και στη σύγχρονη πραγματικότητα.
Εντέλει, οι «δανειστές» μας, όλοι κάπου χρωστούν. Παράλληλα, όλοι αγωνιούν για την επιδραστικότητά τους.
Άρης Τρουπάκης
Βοηθοί σκηνοθέτη: Γωγώ Μπόμπολα, Θάνος Ψαρράς
Η παράσταση «Οι Δανειστές» πραγματοποιείται υπό την αιγίδα και με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού.
Πολύ καλή παράσταση, με δυνατές ερμηνείες και από τους τρεις ηθοποιούς. Υπέροχο κείμενο που σε κρατά σε εγρήγορση, σχέσεις έντονες που πληγώνουν και οδηγούν στην καταστροφή, συναισθήματα και πάθος που επικρατούν της λογικής. Κρίμα που δεν παρευρέθησαν πολλοί θεατές σε αυτήν την πολύ αξιόλογη παράσταση.
Γκουσταβ, Αντολφ, Θεκλα.Ερωτικο παιχνιδι αναμεσα σε νυν και πρωην.Ερωτας, προδοσια, πληγωμενος εγωισμος, εκδικηση.Οταν επιτρεπεις στο παρελθον να εισβαλλει στο παρον συνηθως υπαρχουν καταστροφικες συνεπειες.Υπεροχες ερμηνειες και ατακες που σε βαζουν σε σκεψεις.
Μέτρια παράσταση.
Εξαιρετική παράσταση με πολύ δυνατές ερμηνείες.
ΠΟΛΥ ΔΥΝΑΤΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ, ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΕΣ ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΤΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ.
ΠΑΙΖΕΙ ΜΕ ΤΟ ΜΥΑΛΟ ΣΟΥ, ΔΕΙΧΝΕΙ ΠΟΛΥ ΓΡΗΓΟΡΑ ΟΤΙ ΕΝΑ ΝΟΜΙΣΜΑ ΕΧΕΙ ΔΥΟ ΟΨΕΙΣ ΚΑΙ ΠΩΣ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΚΑΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ ΝΟΜΙΣΜΑΤΟΣ ΠΟΥ ΑΥΤΟΣ ΘΕΩΡΕΙ ΣΩΣΤΗ. ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΕΥΚΟΛΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΧΕΙΡΙΣΤΙΚΟΣ.
Αυτό θα πει ποιότητα! Ανυπέρβλητος Στρίντμπεργκ! Κείμενο που μιλά κατευθείαν στο μυαλό και ιδίως στην καρδιά..
Όλοι τους υπέροχοι! Το κοινό παρακολουθούσε με κομμένη ανάσα! Με δολοπλοκίες, αγάπες, προδοσίες, ανοιχτές πληγές, εκδίκηση, πάθος και εντάσεις ήταν ποτισμένο αυτό το καλλιτέχνημα.. Τροφή για σκέψη.. Χειροκροτήθηκε πολλές φορές από τους θεατές. Μπράβο στους συντελεστές!
Καλησπέρα.
Έχει γίνει ένα τυπογραφικό.
Η παράσταση είναι Τρίτη 26 Νοεμβρίου και όχι 27 Νοεμβρίου.
Καλή μας διασκέδαση.