Problem solving

Αρχείο Παίχτηκε από 10/09/2016 έως 24/09/2016
στο
Διάρκεια: 75'
Κείμενο: Ολίβια-Λήδα Καλούδη
Σκηνοθέτης: Ελίνα Λογαρίδου
Χορογραφία: Ελίνα Λογαρίδου, Ολίβια Καλούδη
Ερμηνεύουν: Ολίβια Καλούδη

Περιγραφή

Μία περφόρμερ επί σκηνής απαντά σε 6 ερωτήματα του παραγωγού της παράστασής της. Σκοπός της, να τα απαντήσει με τέτοιο τρόπο ώστε η παράστασή της να κριθεί “έγκυρη” και “ευρείας αποδοχής”. Στο τέλος κάθε απάντησης, ο παραγωγός, αόρατος, τη σχολιάζει από τα μεγάφωνα και τη βαθμολογεί. Σουρεαλισμός και λογική, χιούμορ και απόγνωση, ερωτήματα και απαγορεύσεις, εξειδικευμένη γνώση και αυθόρμητη έκφραση, έγκυρο και άκυρο, όλα σε αυτήν την παράσταση υπερβαίνουν την τεχνική φύση τους για να ταυτιστούν θεατρικά με κάθε μουσικόφιλο και χορόφιλο θεατή, που βιώνει καθημερινά το πιεστικό παιχνίδι βαθμολογούμενου-βαθμολογητή. Μια πολυεπίπεδη performance-αλληγορία από την ομάδα “4D”, που συνδυάζει τεχνικές σωματικού θεάτρου, χορού, σύγχρονης μουσικής για φλάουτο, οπερατικού τραγουδιού και λογοτεχνικής γραφής.

Περισσότερα

Ομάδα “4D”
Κείμενα - Σύλληψη: Ολίβια-Λήδα Καλούδη
Επιμέλεια κειμένων: Ελίνα Λογαρίδου
Χορογραφία: Ελίνα Λογαρίδου, Ολίβια Καλούδη
Μουσική ερμηνεία σε φλάουτο & φωνή /performance: Ολίβια Καλούδη
Κουστούμια: ομάδα “4D”
Φωτογραφία: Κατερίνα Φαρφαρά
Φωτισμοί: Λευτέρης Παπαδημητρίου
Management: Ελίζα Ησαΐα

Ερμηνεύονται τα έργα:

  • Look To This Day, για σοπράνο και φλάουτο, Michael Scherperel, 2012 (ηχογραφημένο το μέρος του φλάουτου, φλάουτο Ολίβια Καλούδη)
  • Ici, για solo φλάουτο, Pascal Dusapin, editions Salabert, 1986
  • Θαλασσάκι, από το έργο "8 χοροί από ελληνικά νησιά" του Γ. Κωνσταντινίδη, 1954, μεταγραφή και επεξεργασία για φλάουτο με τεχνική κυκλικής αναπνοής, Ολίβια Καλούδη
  • Por Una Caveza, για σοπράνο και πιάνο, μουσική Carlos Gardel, στίχοι Alfredo Le Pera, 1935
  • The Entertainer, ragtime του Scott Joplin, μουσική επεξεργασία για φλάουτο και χορογραφία, Ολίβια Καλούδη
  • Die Gedanken sind frei, παραδοσιακό γερμανικό lied.
  • Μικρό ηχογραφημένο απόσπασμα από το έργο Piece για σόλο φλάουτο, Jacques Ibert, 1916, φλάουτο Ολίβια Καλούδη.

Κατά τη διάρκεια της παράστασης προβάλλονται τα dance videos:

  • The bride, 18th International Solo Dance Theatre Festival Stuttgart, χορογραφία-performance Ελίνα Λογαρίδου.
  • Lux Aeterna, χορογραφία-performance Ολίβια-Λήδα Καλούδη.
  • Στο κείμενο “Ισορροπιστής” υπάρχει μικρό απόσπασμα από το βιβλίο Πάλομαρ του Ιταλό Καλβίνο, εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα 2011, σ. 142.

Ολίβια Καλούδη

Η Ολίβια Καλούδη έχει σπουδάσει μουσικολογία στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Παν/ου Αθηνών και χορό στην Ανώτερη Επαγγελματική Σχολή Χορού Ραλλού Μάνου και Δέσποινα Γρηγοριάδου (Υπ.Πο). Επιπλέον έχει σπουδάσει μουσικολογία&πιάνο στο Παν/ιο Surrey στην Αγγλία και μουσική (αντιστιξη, αρμονία, πιάνο, φλάουτο, βιόλα και φωνητική) στο Ελληνικό Ωδείο, στο Ωδείο Κέρκυρας και στη Συμφωνική Ορχήστρα&Χορωδία Δήμου Κερκυραίων. Έχει παρακολουθήσει πλήθος σεμιναρίων χορού με γνωστούς καθηγητές στη Βιέννη, Βάρνα και Άθηνα. Έχει συμμετάσχει σε επαγγελματικές παραστάσεις ως χορεύτρια, χορογράφος, performer και μουσικός. Διδάσκει μουσική σε δημόσια σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Πρόσφατες συμμετοχές:

  • φεστιβάλ Αρμάτα'14, Σπέτσες, με τη δημιoυργία του μουσικοχορευτικού δρώμενου “The Entertainer” και την ερμηνεία συνθέσεων & αυτοσχεδιασμού στο φλάουτο.
  • φεστιβάλ “Off-Off Athens '15”, Θεατρο Επί Κολωνώ, θεατρική performance “DogGame” (κείμενο, χορογραφία, μουσική ερμηνεία σε φλάουτο και φωνή, performance: Καλούδη Ολίβια, σκηνοθεσία Μελίνα Σκούφου, ομάδα συντελεστών “3D”)

Ως καλλιτέχνης ενδιαφέρεται για τη δημιουργία και ερμηνεία πολυδιάστατων δρώμενων που συνδιάζουν θέατρο-λόγο-χορό-μουσική και οπερατικό τραγούδι.

 Ελίνα Λογαρίδου

Η Ελίνα Λογαρίδου γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στη σχολή της Νίκης Κονταξάκη και μετά την αποφοίτηση της παρακολούθησε για ένα χρόνο μαθήματα στην Κρατική Σχολή Χορού, ως ακροάτρια. Εχει παρακολουθήσει πληθώρα σεμιναρίων στην Ελλάδα, το Λονδίνο, το Παρίσι και τη Ν.Υόρκη, έχει συνεργαστεί με πολυάριθμες ομάδες χορού και διδάσκει τα τελευταία 20 χρόνια μπαλέτο, σύγχρονο χορό και αυτοσχεδιασμό. Έχει συνεργαστεί με θεατρικές ομάδες, αναλαμβάνοντας την επιμέλεια κίνησης και έχει συμμετάσχει σε κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές.

Με την Ολίβια Καλούδη συνεργάζεται για τρίτη φορά.

Περισσότερες πληροφορίες για την Ελίνα Λογαρίδου και στο www.danceteaching.gr

Λίγες σκέψεις πάνω στη σημασία της αναπνοής σε πολύτεχνες θεατρικές solo performances

Τα όρια ανάμεσα σε σύγχρονη κλασική μουσική (οργανική και φωνητική), θέατρο και χορό, τα τελευταία χρόνια συνεχώς επαναπροσδιορίζονται. Μια νέα μορφή “μιούζικαλ” διαμορφώνεται, που δεν εντάσεται σε κανένα στυλιστικό ή εμπορικό ρεύμα. Έννοιες όπως “Πολύτοπα Έργα”, “ Conceptual Dance” “Nouveau Cirque”, “Όπερα Δωματίου” έχουν διεισδύσει στο σύγχρονο πειραματικό θέατρο και αντιστέκονται σε εύκολες κατηγοριοποιήσεις.

Ως δημιουργός και performer των δικών μου πολύτεχνων solo performances (DogGame 2015, ProblemSolving 2016 , Entertainer 1914)  επιζητώ το σημείο “φυσικής ταύτισης” μουσικής-χορού-θεάτρου. Η βάση για αυτήν την ταύτιση είναι, πιστεύω, μια συγκεκριμένη τεχνική εισπνοής-εκπνοής. Χώρις την ανάπτυξη αυτής της τεχνικής, το όλο εγχείρημα  (ιδίως στην περίπτωση της solo performance) είναι πιστεύω καταδικασμένο να μείνει ουσιαστικά ανεπεξέργαστο.

Τον θεμέλιο λίθο για μια τεχνική αναπνοής έθεσαν πριν από χρόνια η Μαρία Κάλλας και λίγο αργότερα η Montserrat Caballe. Έρευνες στον χορό τα τελευταία χρόνια έριξαν νέο φως στην ανάπτυξη μιας τεχνικής αναπνοής κατά τη διάρκεια της χορευτικής εκπαίδευσης¹. Παραμένει όμως γεγονός πως ιδιαίτερη σημασία στον συσχετισμό αναπνοής και κίνησης δίνουν κυρίως οι αθλήτριες της συγχρονισμένης κολύμβησης (χρησιμοποιώντας συχνά τον όρο “αντοχή ανά αναπνοή”), οι vocal performers-χορευτές/χορεύτριες  του περισσότερο δεξιοτεχνικού χοροθεάτρου (βλ. και DV8, “Can we talk about this?”) αλλά και κορυφαίες soprano σύγχρονων μελοδράματων με αυξημένες χορογραφικές απαιτήσεις (βλ. και Barbara Hannigan, Diana Damrau). Αρνητικά κριτικά σχόλια όπως: “δεν αναπνέει, δεν ζει” (για ποιότητα χορευτικής κίνησης ή για φωτογραφίες χορευτριών/χορευτών), “είναι ασθμαίνον, βραχύπνοο” (για ερμηνεία), “ακούγονται πολύ οι αναπνοές” (για μουσικούς πνευστών οργάνων), δείχνουν τη σημασία που δίνει ο αποδέκτης-θεατής σε μια “αυτονόητη” “φυσική”, άνετη εισπνοή-εκπνοή.

Σε βαθύτερο επίπεδο η ταύτιση της ίδιας της τεχνικής εισπνοής-εκπνοής με την αφηγηματική πλοκή (της μουσικής, της χορογραφίας, του θεατρικού λόγου), είναι μόνο η αρχή της ερμηνευτικής διαδικασίας...

Aυτή η “μυστική” ένωση όλων των τελεστικών τεχνών- performing arts  σε μία ολοκληρωμένη τεχνική αναπνοής-κίνησης  με δραματική δύναμη, αποτελεί κατά τη γνώμη μου τη γοητεία αλλά και την πρόκληση κατά τη δημιουργία μιας πολύτεχνης solo performance σήμερα.

Κείμενο: Ολίβια-Λήδα Καλούδη

Το θεατρικό project ProblemSolving, με performer την Ολίβια Καλούδη θα ανεβεί τον Σεπτέμβριο του 2016 στο L.A.Theater (L.A.Theater, Κωνσταντινουπόλεως 82, Γκάζι).

Συν-χορογράφος / σκηνοθετική επιμέλεια: Ελίνα Λογαρίδου. Περισσότερες πληροφορίες: https://www.facebook.com/events/1663823377168415/

  • Curcio, R, J Melton. “Voice and Dance Techniques: How They Relate,”

VOICEPRINT, Newsletter of the Australian Voice Association, 2011.

  • “Breath Management Strategies of Elite Vocal Performers across a

Range of Performance Genres,” University of Queensland, Brisbane, Australia:

Preliminary Report, http://www.joanmelton.com/brisbane 2010.

  • Lett, WF, J Melton, J. “Putting It All Together.” New York: Voice Theatre

Solutions, http://www.joanmelton.com/articles 2011.