Μετάφραση: Γιάννης Μήλιος, Γιώργος Κοτανίδης
Σκηνοθέτης: Ιωσήφ Βαρδάκης
Ερμηνεύουν: Γιώργος Κοτανίδης, Δώρα Σαμψώνα
Περιγραφή
Ο Γιώργος Κοτανίδης ανεβάζει μία από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις των τελευταίων δέκα χρόνων, "αποχαιρετώντας" το ρόλο - σταθμό της καριέρας του, σε μία ξεχωριστή γιορτή της Φυσικής με τους διασημότερους Έλληνες Φυσικούς να συνομιλούν πριν και μετά την παράσταση με το κοινό.
Περισσότερα
ΝΕΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ
ΥΣΤΕΡΑ ΑΠΟ ΤΗΝ SOLD OUT ΕΠΙΤΥΧΙΑ
Η ‘αναμέτρηση΄ του Γιώργου Κοτανίδη με το Νομπελίστα φυσικό Ρίτσαρντ Φάυνμαν, στο έργο του Peter Parnell «QED» ή «Τι απέδειξε ο κύριος Φάυνμαν» - μία από τις μεγαλύτερες θεατρικές επιτυχίες της δεκαετίας - ζωντάνεψε ξανά στη σκηνή του Θεάτρου του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης, για περιορισμένες παραστάσεις, γνωρίζοντας την απόλυτη αποδοχή από το κοινό!
Η παράσταση ανέβηκε με την αρωγή της «Ένωσης Ελλήνων Φυσικών» και εξελίχθηκε σε μία ξεχωριστή γιορτή της Φυσικής με τους σημαντικότερους Έλληνες Φυσικούς να συνομιλούν πριν και μετά την παράσταση με το κοινό.
Το κοινό του Θεάτρου, το κοινό της Φυσικής και ιδιαίτερα το κοινό που εκπροσωπεί το μέλλον μας, οι μαθητές και οι φοιτητές, έσπευσαν να παρακολουθήσουν μία μοναδική συνάντηση της Τέχνης με την Επιστήμη.
H ανταπόκριση του κοινού ήταν εντυπωσιακή από την πρώτη ημέρα με sold out παραστάσεις και αποτέλεσμα, όπως ήταν αναμενόμενο, να ανακοινωθούν νέες ημερομηνίες για τον Ιανουάριο του 2016.
Οι νέες ημερομηνίες παραστάσεων είναι: 11,12/17,18/25,26 Ιανουαρίου.
Η προπώληση έχει ήδη ξεκινήσει και σύντομα θα ανακοινωθεί και το νέο πρόγραμμα των ομιλητών.
Ο Ρίτσαρντ Φάυνμαν, βραβευμένος με το Νόμπελ Φυσικής το 1965 για τη δουλειά του πάνω στην κβαντική ηλεκτροδυναμική | Quantum Electro-Dynamics (από τα αρχικά της οποίας προκύπτει ο τίτλος του έργου “QED”), ήταν μια πολυσχιδής, μαγευτική προσωπικότητα που άγγιξε πολλούς τομείς της επιστημονικής δημιουργίας, της τέχνης και της κοινωνίας. Ένας άνθρωπος που στάθηκε γενναίος απέναντι στη ζωή, στην επιστήμη, την τέχνη και τις γυναίκες. Γενναίος απέναντι στην εξουσία και απέναντι στον θάνατο.
Να θυμίσουμε ότι το 2015 κλείνει ένας αιώνας από την δημοσίευση της θεωρίας της σχετικότητας από τον Άλμπερτ Αϊνστάιν.
Το έργο…
Ο Ρίτσαρντ Φάυνμαν ετοιμάζει στο γραφείο του διάλεξη με τίτλο «Όλα όσα γνωρίζουμε». Μας εξηγεί μερικά από τα μυστήρια του σύμπαντος και του ατόμου και μας μιλάει για όσα έζησε και όσα ονειρεύεται, αποκαλύπτοντας συναρπαστικά περιστατικά από τη ζωή του.
Ο Φάυνμαν δεν είναι ένας οποιοσδήποτε άνθρωπος. Είναι ένας Νομπελίστας Φυσικός που βραβεύτηκε για την Κβαντική Ηλεκτρο-Δυναμική (QED), ένας χαρισματικός λέκτορας, ιδιοφυής επιστήμονας αλλά και κλόουν, που καταφέρνει να κρατάει καθηλωμένο το ακροατήριό του κάθε φορά που δίνει διάλεξη. Είναι ένας από τους φυσικούς που, στα 25 του χρόνια, δούλεψε για την κατασκευή της πρώτης ατομικής βόμβας. Είναι παθιασμένος ντράμερ, ερασιτέχνης ηθοποιός, δημιουργικός ζωγράφος, ονειροπόλος ταξιδιώτης, αθεράπευτος γυναικάς, ένας υπερδραστήριος άνθρωπος. Συγκρούεται με το κατεστημένο στο όνομα της αλήθειας και αντιμάχεται τη σοβαροφάνεια με ειρωνεία και χιούμορ.
Η φοιτήτριά του, Μύριαμ Φηλντ, τον πολιορκεί και προσπαθεί να του αποσπάσει μυστικά γύρω από τη φυσική επιστήμη και το σύμπαν. Κάποια στιγμή θα της αποκαλύψει ότι: «Μια ζωή χόρευα και ερωτοτροπούσα με τη Φύση, αλλά δε σ’ αφήνει να ανασηκώσεις το πέπλο της».
Στη διάρκεια της ίδιας νύχτας, έρχεται αντιμέτωπος με ερωτήματα για τη ζωή και το θάνατο καθώς πρέπει να πάρει μια σημαντική απόφαση: θα παραδοθεί στον καρκίνο που τον ξαναχτυπά ή θα υποστεί ακόμα μία εγχείρηση με 50% πιθανότητες επιτυχίας; Μια μάχη ανάμεσα στη λογική και το συναίσθημα, ανάμεσα στο Θεό και τη Φύση, ανάμεσα στο ψέμα και την αλήθεια.
Κι όταν το συναίσθημα τον κυριεύσει, η επαφή με την Φηλντ, τη φοιτήτριά του θα του υπενθυμίσει τη χαρά της ζωής και θα αποφασίσει να δώσει τη μάχη.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
του Πήτερ Παρνέλ
Μετάφραση: Γιάννης Μήλιος & Γιώργος Κοτανίδης
Σκηνοθεσία: Ιωσήφ Βαρδάκης
Σκηνικά – Κοστούμια: Μαγιού Τρικεριώτη
Φωτισμοί: Ανδρέας Μπέλλης
Μουσική Επιμέλεια: Θάνος Αμοργινός
Παραγωγή: Ομάδα Σαλτιμπάγκοι
Η παράσταση που ανεβαίνει με την αρωγή της «Ένωσης Ελλήνων Φυσικών», θα αποτελέσει μία ξεχωριστή γιορτή της Φυσικής με τους διασημότερους Έλληνες Φυσικούς να συνομιλούν πριν και μετά την παράσταση με το κοινό.
To πρόγραμμα αναλυτικά:
Στις νέες παραστάσεις θα μιλήσουν: ο Κώστας Νιάρχος ο Στέφανος Τσιτομενέας , ο Πέτρος Δήτσας, ο Παναγιώτης Σκούντζος, ο Αθανάσιος Αραβαντινός και ο Ευάγγελος Αλμπάνης .
To πρόγραμμα αναλυτικά:
11/1 - Κώστας Νιάρχος, Καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας, Φιλοσοφική Σχολή Πανεπιστημίου Αθηνών
«Το γνήσιο επιστημονικό πνεύμα, η Τέχνη και η Ηθική»
12/1 - Στέφανος Θ. Τσιτομενέας, Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, Ομότιμος Καθηγητής ΑΕΙ Πειραιά ΤΤ
«Άνθρωπος και ακτινοβολίες στο Διάστημα-Η πραγματικότητα ενάντια στην επιστημονική φαντασία»
18/1 – Πέτρος Δήτσας, Καθηγητής Στοιχειωδών σωματιδίων Πανεπιστημίου Κρήτης
«Ο δικός μου Φάυνμαν”
19/1 - Παναγιώτης Σκούντζος, Ομότιμος Καθηγητής Φυσικής ΑΕΙ-ΤΕΙ Πειραιά
«Ο Φάυνμαν, η Τέχνη και το Φως»
25/1-Αθανάσιος Αραβαντινός, Καθηγητής Φυσικής ΤΕΙ Αθήνας-
«LASER και ΟΛΟΓΡΑΦΙΑ : Οι νέες εξελίξεις στις τεχνικές της απεικόνισης»
26/1- Ευάγγελος Αλμπάνης, Δρ Φυσικών Επιστημών Ε. Μ. Πολυτεχνείου / Ε.Κ.Ε.Φ.Ε. "ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ"
"Νανοτεχνολογία - Ξεδιπλώνοντας τα μυστικά των πολύ μικρών διαστάσεων"
Με την αρωγή της
Ένωσης Ελλήνων Φυσικών
Φυσική είναι αυτή ( Η μήτηρ).........Κοτανίδης είναι αυτός !!!! Υπέροχη παράσταση!!!! ( Την ομιλία του Κου Νιάρχου κατάλαβα.... αλλά δεν κατάλαβα τη σχέση με τον Μεγάλο φυσικό. Με κριτικό πνεύμα (και όχι με πνεύμα κριτικής , άτοπη η ομιλία....)
Μία πολύ αξιόλογη παράσταση με διδακτικό χαρακτήρα!! Μέσα απο τη ζωή και το έργο του Φάυνμαν, δίνεται η ευκαιρία σε ανθρώπους να δουν με άλλο μάτι τις θετικές επιστήμες και την αντίληψή τους για τον κόσμο. Δεν είναι τελικά ανάγκη να είναι κάποιος επιστήμονας για να κατανοήσει κάποια φαινόμενα που συμβαίνουν γύρω μας. Την συνιστώ...
Η ζωή του πολυσχιδούς Richard Feyman ξετυλίγεται σε μια από τις τελευταίες μέρες της ζωής του. Αντιμέτωπος με την πολυπλοκότητα της φύσης –της φύσης του ανθρώπου;- όπως σε όλη τη ζωή του, πρέπει να ετοιμάσει μια παρουσίαση για το τι γνωρίζουμε. Μέσα από την παράσταση αναδεικνύεται ότι όσα και να γνωρίζει ένας άνθρωπος που «του έχει ανατεθεί» να αποκαλύψει ό,τι γνωρίζουμε για τον κόσμο, ουσιαστικά δεν γνωρίζει τίποτα, όσα και αν εμείς οι υπόλοιποι νομίζουμε ότι γνωρίζει: Αν ένας άνθρωπος της αναγνωρισιμότητας του Feynman δεν μπορεί να αποφασίσει για τον εαυτό του αν θα κάνει τελικά την εγχείρηση-τη «βιαιότητα» της επέμβασης στον εαυτό του- του μεταστατικού όγκου στο νεφρό που του απέμεινε μετά την προηγούμενη εγχείρηση όπου τη σκαπούλαρε τελικά, τί να αποφασίσουμε εμείς οι υπόλοιποι; Γνωρίζει όλα τα δεδομένα για το πρόβλημα υγείας του, γνωρίζει τις πιθανότητες επιβίωσής του, αλλά , για άλλη μια φορά όπως σε όλη τη ζωή του, βάλθηκε να «ξαναανακαλύψει την ιατρική» , όπως του λέει ο γιατρός του.
Ένας άνθρωπος που ποτέ δεν πίστεψε στην ύπαρξη του θεού και θέλει να πάει για πιο άγνωστα μέρη της Γης, όπως ένα αρχέγονο κρατίδιο βόρεια της Μογγολίας, ακόμα και όταν έχει όλα τα δεδομένα δεν επαφύεται στις γνώσεις που του πλασάρουν οι άλλοι ως δεδομένες. Γιατί «αν δεν μπορείς να δημιουργήσεις κάτι, τότε δεν το καταλαβαίνεις». Ξαναδημιούργησε την αντίληψή μας για τον κόσμο σε εναλλακτικό τρόπο με την προσπάθειά του να ξανανακαλύψει τον κόσμο. Η θεωρία QED, δημιουργημά του οδήγησε στο Καθιερωμένο Μοντέλο για τα στοιχειώδη σωματίδια. Τη δημιούργησε περνώντας μέσα από μονοπάτια λογικής και αιτιοκρατίας χωρίς να θεωρεί τίποτα δεδομένο. Αμφισβητώντας ό,τι είχε ακούσει. Αμφισβητώντας ακόμα και τον πρόεδρο των ΗΠΑ μετά την καταστροφή του Challenger στο τι θα γράψουν στην αναφορά. Τα συμφέροντα δεν τον αγγίζουν.
Κι όμως, όταν είναι να αποφασίσει για το αν θα κάνει την εγχείρηση, αλλάζει γνώμη σαν τα πουκάμισα όταν χτυπήσει την πόρτα του σπιτιού του μια φοιτήτριά του με τις κλασικές βλέψεις ανέλιξης, όπως οι υπόλοιποι, και χορέψει μαζί της, Η γλύκα της ζωής τον οδηγεί να πάρει το ρίσκο και να κάνει την εγχείρηση. Γιατί θέλει να ζήσει, όπως και όλοι μας. Άσχετα πως τον βλέπουμε μόνο και μόνο επειδή «δημιούργησε» τη θεωρία QED που άλλαξε την αντίληψή μας για τον κόσμο.
Είναι ένας άνθρωπος σαν και μας.
Άρα και εμείς μπορούμε να του μοιάσουμε.
Όλα αυτά δοσμένα στην γλαφυρή αναπαράσταση μιας από τις τελευταίες μέρες της ζωής του μέσα από την θεατρική παράσταση.
Υ.Γ.: Τελικά ίσως και να περνά ξώφαλτσα το νόημα αυτής της παράστασης αν σκεφτώ τη συμμετοχή στο διάλογο μετά την παράσταση (σχεδόν κανείς δεν ήταν στο εμπορευματικοποιημένο 3ο όροφο του θεάτρου). Η Ελληνική κρίση δεν αφήνει τίποτα, σιγά-σιγά, στο «πέρασμά» της!