Κείμενο: Ιόλη Ανδρεάδη & Άρης Ασπρούλης
Συγγραφέας: Ιόλης Ανδρεάδη και Άρης Ασπρούλης
Σκηνοθέτης: Ιόλη Ανδρεάδη
Σκηνογραφία: Πηνελόπη Ασλάνογλου
Κοστούμια: Πηνελόπη Ασλάνογλου
Κίνηση: Ιόλη Ανδρεάδη
Ερμηνεύουν: Ρούλα Πατεράκη, Δέσποινα Σαραφείδου (Βραβείο Ερμηνείας Κάρολος Κουν 2018), Κώστας Νικούλι.
Περιγραφή
Το αστυνομικό θρίλερ της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη, μετά τις εξαιρετικές κριτικές και τη θερμή ανταπόκριση του κοινού που γνώρισε στην πρώτη του παρουσίαση την περασμένη άνοιξη, επιστρέφει τον Σεπτέμβριο στην ατμοσφαιρική αυλή του Ασύλου Ανιάτων και μόνο για τέσσερις τελευταίες παραστάσεις επί ελληνικού εδάφους, ετοιμάζοντας αποσκευές για να παρουσιαστεί τον Οκτώβριο στο Λονδίνο.
Περισσότερα
Στη μνήμη ενός μικρού παιδιού. Μια παράσταση site-specific που βασίζεται σε δεκαετή έρευνα πάνω σε πραγματικά γεγονότα και χρησιμοποιεί τη συγγραφική φόρμα της μυθοπλασίας και του αστυνομικού θρίλερ για να εξιστορήσει τα ευρήματά της. Μια σειρά από φόνους στο σήμερα οι οποίοι ερμηνεύονται αποκλειστικά με το βλέμμα στραμμένο στο παρελθόν, καθώς όλα τα στοιχεία για την εξιχνίασή τους βρίσκονται εκεί.
Η ιστορία του έργου βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα που χάραξαν την αθέατη πλευρά της καλλιτεχνικής Αθήνας του 1910 και τα οποία έρχονται στο φως ως αποτέλεσμα δεκαετούς έρευνας σε ιστορικά αρχεία, δημοσιεύματα της εποχής και πλειστηριασμούς παλαιών βιβλίων.
Γεγονότα όπως η μνημειώδης αυτοκτονία του έφιππου ποιητή Περικλή Γιαννόπουλου στη θάλασσα του Σκαραμαγκά για τα μάτια της μποέμισσας ζωγράφου Σοφίας Λασκαρίδου και η τελετουργική σχέση της αυτοχειρίας του με τον συγγραφέα Πλάτωνα Ροδοκανάκη, τη μυστηριώδη μεσαιωνική προέλευση της οικογένειάς του και τους κωδικοποιημένους αποκρυφιστικούς συμβολισμούς που εντοπίζονται στα γραπτά του - τα οποία υπέγραφε ζωγραφίζοντας έναν λαγό (!).
Site-specific
Η επιλογή των χώρων που θα πραγματοποιηθεί η παράσταση σχετίζονται ιστορικά με τη παράξενη και ξακουστή Οικογένεια Ροδοκανάκη:
- το Άσυλο Ανιάτωναποτελεί την τελευταία αθηναϊκή οικία της οικογένειας Ροδοκανάκη έως και το 1901, χρονιά όπου το οίκημα της Αγίας Ζώνης θα περάσει στα χέρια του Ασύλου
- το Λονδίνο είναι ο τόπος όπου έζησε ο Κωνσταντίνος Ροδοκανάκης (1635 – 1685) και εργάστηκε ως ποιητής, αλχημιστής και προσωπικός γιατρός του Βασιλιά της Αγγλίας Καρόλου Β’, συνεισφέροντας και στην ανακάλυψη του φαρμάκου ενάντια στην Πανούκλα
Η παράσταση πραγματοποιείται 100 χρόνια από τον θάνατο του Πλάτωνα Ροδοκανάκη, με την ευγενική παραχώρηση του προαύλιου χώρου από το Άσυλο Ανιάτων και την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού.
Έρευνα: Άρης Ασπρούλης
Επιμέλεια Έκθεσης: Ίρις Κρητικού
Φωτογραφίες: Θάνος Χόνδρος
Video Trailer: Μιχαήλ Μαυρομούστακος
Βοηθός Σκηνοθέτη: Νατάσα Πετροπούλου
Επικοινωνία: Άρης Ασπρούλης
Παραγωγή: Εταιρεία Θεάτρου 1+1 = 1
Παραστάσεις στον Προαύλιο χώρο του Ασύλου Ανιάτων (Αγίας Ζώνης 39, Κυψέλη)
Παράλληλα, με αφορμή την παράσταση, στον χώρο του Ασύλου Ανιάτων παρουσιάζεται ομαδική εικαστική έκθεση με θέμα τον Πλάτωνα Ροδοκανάκη και τίτλο «Αισθάνομαι να έχω μέσα μου κάτιτι το πολύ ξανθό…» σε επιμέλεια Ίριδας Κρητικού. Στην έκθεση συμμετέχουν με έργα τους μεταξύ άλλων οι: Γιάγκος Ανδρεάδης, Νεκτάριος Αποσπόρης, Νίκος Βατόπουλος, Βασίλης Γαρυφαλλάκης, Ανδρέας Γεωργιάδης, Έλενα Κυρκιλή, Δήμητρα Λιάκουρα, Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Περικλής Πραβήτας, Γιώργος Τσόπανος, Άννα Χαρακτίνου, Θάνος Χόνδρος, Βιργινία Φιλιππούση και Γιώργος Φλωράκης.
Το έργο «Στη μνήμη ενός μικρού παιδιού» κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία από την Κάπα Εκδοτική.
Επιπλέον πληροφορίες
Το έργο «Στη μνήμη ενός μικρού παιδιού» αποτελεί πρωτότυπο νεοελληνικό θεατρικό κείμενο και είναι το όγδοο στη σειρά έργο των Ανδρεάδη – Ασπρούλη τα τελευταία 4 χρόνια το οποίο εκδίδεται από την "Κάπα Εκδοτική”. Η παράσταση αυτή αποτελεί τη δεύτερη συνεργασία της Ρούλας Πατεράκη με τη σκηνοθέτη Ιόλη Ανδρεάδη μετά το Θέατρο Τέχνης (Υπόγειο 2017 - 2018, Ένας άνθρωπος επιστρέφει στην πατρίδα του πιστεύοντας ότι θα τον σκοτώσουν και τον σκοτώνουν) και γίνεται η αφορμή η Ρούλα Πατεράκη να ταξιδέψει πρώτη φορά ως ηθοποιός εκτός Ελλάδος. Τέλος, η παράσταση «Στη μνήμη ενός μικρού παιδιού» είναι η τρίτη παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη που θα παρουσιαστεί τη φετινή σεζόν 2018 - 2019 στο εξωτερικό, μετά τον «Ίωνα» του Ευριπίδη ο οποίος θα ανέβει τον Απρίλιο του 2019 στο θέατρο «The Tank» στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης και το έργο «Όλα αυτά τα υπέροχα πράγματα» που ανέβηκε τον Νοέμβριο του 2018 στο «Hellenic Center» του Λονδίνου.
Από τον Κωνσταντίνο Πλατή
Η νέα δουλειά της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη διατρέχει την ιστορία της οικογένειας Ροδοκανάκη με εμβόλιμα στοιχεία από το ερωτικό αδιέξοδο του Περικλή Γιαννόπουλου και της Σοφίας Λασκαρίδου και χαρακτηρίζεται ώς site-specific αφού παρουσιάζεται στον εξωτερικό χώρο του άσυλου ανιάτων, στην Κυψέλη, ένα χώρο με μεγάλη ιστορική σημασία.
Η συγκέντρωση του υλικού από τον Άρη ασπρούλη διήρκησε δέκα χρόνια και το κείμενο έχει επεξεργαστεί από τον ίδιο και την Ιόλη Ανδρεάδη με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να διατηρεί συγχρόνως το σασπένς ενός αστυνομικού θρίλερ αλλά και την ποιητική-ρομαντική αίσθηση που αποπνέουν οι ήρωες του έργου.
Είναι σημαντικό οι θεατές να έχουν πέντε με δέκα λεπτά στη διάθεση τους πριν ξεκινήσει η παράσταση έτσι ώστε να διαβάσουν τις πληροφορίες που τους δίνονται σε ένα χαρτοφύλακα. Αυτός είναι και ο τρόπος με τον οποίο έντεχνα η σκηνοθέτιδα Ιόλη Ανδρεάδη δίνει εξαρχής τη δυνατότητα στο θεατή να ακολουθήσει την πλοκή από "απόσταση αναπνοής".
Ο "δύσκολος" τρόπος με τον οποίο δίνονται οι πληροφορίες κατά τη διάρκεια της παράστασης στον θεατή απαιτούν τον υψηλό βαθμό προσήλωσης του σε αυτή, αλλά του δίνουν και τη δυνατότητα να νοιώσει ότι είναι μέσα στη σκηνή και "οδηγεί" το χαρακτήρα του μυστηριώδη αστυνόμου προς τη λύση του μυστηρίου. Σε κάθε περίπτωση η φράση "Οι μυημένοι θα το καταλάβουν , οι υπόλοιποι απλώς θα το απολαύσουν" την οποία δανείστηκαν οι συγγραφείς του έργου από τον Γκαίτε, ταιριάζει απόλυτα στην παράσταση.
Η επισήμανσή που γίνεται στις αλλαγές των ρόλων δεν φαίνεται απλά ως πληροφορία αλλά έχει αισθητική και βοηθά το θεατή να ακολουθήσει τη πλοκή του έργου.
Η ερμηνεία του νεαρού και φερέλπιδος πρωταγωνιστή Κώστα Νικούλι είναι εντυπωσιακή αν και έχει δώσει ήδη το στίγμα του από την συμμετοχή του στην ταινία "Ξενία" του Πάνου Κούτρα. Η ενέργεια του σε καθηλώνει και η σιγουριά και η ακρίβεια με την οποία φαίνεται να ερμηνεύει το ρόλο του είναι κάτι που δεν συναντάμε συχνά σε νέους ηθοποιούς.
Αντίστοιχα πολύ ουσιαστική και με σωστή αντίστιξη στους άλλους δύο ηθοποιούς είναι η ερμηνεία της Δέσποινας Σαραφείδου η οποία χρησιμοποιεί με απόλυτο έλεγχο τα εκφραστικά της μέσα.
Η Ρούλα Πατεράκη είναι επίσης εξαιρετική στο ρόλο της έχοντας μέτρο" και ακολουθώντας με σωστό ρυθμό το κείμενο.
Η σκηνογραφία και τα κοστούμια της Πηνελόπης Ασλάνογλου επένδυσαν κατάλληλα τη σκηνή και βοήθησε τους ηθοποιούς να έχουν ακόμα καλύτερες ερμηνείες με τα χρηστικά αντικείμενα που χρησιμοποίησαν.
Αξίζει βέβαια και η αγορά του προγράμματος το οποίο περιέχει όλο το κείμενο για ενδελεχή μελέτη στο σπίτι. Άλλωστε αρκετές ώρες μετά την παράσταση αν και το μυστήριο έχει λυθεί, ο θεατής νιώθει ότι θέλει να βυθιστεί κι άλλο μέσα στον αποκρυφιστικό "κόσμο" της οικογένειας Ροδοκανάκη, να μεταφερθεί σε άλλες εποχές και να δημιουργήσει ακόμα περισσότερες εικόνες με τη φαντασία του.
Η παράσταση αυτή είναι πάνω απ' όλα ένα προσωπικό ταξίδι των εμπνευστών της, δηλαδή της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη, συνεπικουρούμενοι βεβαίως από τους ηθοποιούς και τους υπόλοιπους συντελεστές και το κατόρθωμα τους είναι ότι κατάφεραν να δημιουργήσουν την αίσθηση του "συνταξιδιώτη" και στους θεατές.