Tango

Αρχείο Παίχτηκε από 05/11/2018 έως 12/02/2019
στο Olvio
Διάρκεια: 110' με διάλειμμα
Συγγραφέας: Σλάβομιρ Μρόζεκ
Μετάφραση: Παύλος Μάτεσις
Σκηνοθέτης: Νίκος Χατζηπαπάς
Σκηνογραφία: Έλλη Εμπεδοκλή
Φωτισμοί: Νίκος Βούλγαρης
Ερμηνεύουν: Δημήτρης Γκουτζαμάνης, Δημήτρης Μαύρος, Μαρία Βλάχου, Γιάννης Καλατζόπουλος, Ειρήνη Γρέκα, Νέλη Αλκάδη, Αβραάμ Παπαδόπουλος

Περιγραφή

Το Θέατρο OLVIO παρουσιάζει ένα από τα σημαντικότερα έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, το “ΤANGO” του Σλάμοβιρ Μρόζεκ, σε μετάφραση Παύλου Μάτεσι και σε σκηνοθεσία Νίκου Χατζήπαπά.

Περισσότερα

Το “Tango” πρωτοπαίχτηκε στο Βελιγράδι το 1965, ενώ στην Ελλάδα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1972 από το θίασο του Νίκου Κούρκουλου στο θέατρο Αλάμπρα, σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου. Θεωρείται το πιο φιλόδοξο έργο του Μρόζεκ. Ένα έργο που μας προειδοποιεί για τον κίνδυνο που απειλεί την ανθρωπότητα σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης. O θρίαμβός του ωστόσο, οφείλεται στην παράσταση που δόθηκε στη Βαρσοβία από τον θίασο του Έρβιν Άξερ, μία παράσταση που θεωρείται η πραγματική Πρεμιέρα. Η εντύπωση που προκάλεσε η παράσταση αυτή έχει χαρακτηριστεί σαν το πιο εκρηκτικό γεγονός της θεατρικής ιστορίας της Πολωνίας εδώ και μισό αιώνα.

Το “Tango” είναι ένα πολυσύνθετο έργο ευρείας σημασίας με εντυπωσιακά στέρεη δομή, ολοκληρωμένους χαρακτήρες, γεμάτο ευρήματα, υπερβολικά διασκεδαστικό και γεμάτο από κωμικές καταστάσεις.

 

ΤΟ ΕΡΓΟ

O Άρθουρ, ο νεαρός ήρωας του έργου, έχει μεγαλώσει σε έναν κόσμο χωρίς αξίες. Ο πατέρας του είναι ένας μέτριος καλλιτέχνης που αναλώνεται σε μάταια και αμφιβόλου ποιότητας, πρωτοποριακής υφής θεατρικά πειράματα. Η μητέρα του πλαγιάζει με τον αγροίκο Έντι που περιφέρεται μέσα στο ακατάστατο σπίτι. Υπάρχει μία γιαγιά που διατάσσεται κατά καιρούς να ξαπλώνει στο νεκροσέντουκο του μακαρίτη άντρα της. Υπάρχει επίσης και ένας θείος με τρόπους τζέντλεμαν και με κλούβιο κεφάλι.

Ο Άρθουρ λαχταρά για πρότυπα, για κανόνες συμπεριφοράς, αξιοπρέπεια και τάξη. Προσπαθεί να πείσει την ξαδέρφη του Άλα να τον παντρευτεί ακολουθώντας την παράδοση και τις παλιές συνήθειες.  Όταν ο Άρθουρ καταλαβαίνει πως η παλιά τάξη δεν μπορεί να επιβληθεί με τη βία, μεθάει. Οι αξίες του παρελθόντος έχουν καταστραφεί και δεν μπορούν να αποκατασταθούν με τη βία. Τι απομένει τότε; Η βία αυτή καθαυτή. Ουσιαστικά, αποτελεί μία πικρή επίθεση ενός νέου προς την παλιότερη γενιά που έχει βυθίσει τη χώρα στον πόλεμο, στην κατοχή και τον αφανισμό.

Ο χορός Tango εδώ συμβολίζει την αρχική παρόρμηση για εξέγερση. Γιατί όταν ακόμη ήταν ένας καινούργιος και τολμηρός χορός, οι γονείς του Άρθουρ μάχονταν για το δικαίωμα να τον χορέψουν. Στο τέλος της διαδρομής, όταν η εξέγερση ενάντια στις παραδοσιακές αξίες έχει καταστρέψει κάθε αξία και δεν μένει τίποτε άλλο πέρα από την ωμή δύναμη του Έντι, το Tango χορεύεται πάνω στα ερείπια του πολιτισμένου κόσμου.

Ο Μρόζεκ, με τα μέσα του γκροτέσκ και της φάρσας, ζωντάνεψε στα έργα του και ειδικά στο “Tango” τη σύγκρουση ανάμεσα στον Άνθρωπο και την Ισχύ, ανάμεσα στο Πνεύμα και τη Βία. Ο Μρόζεκ κατέκτησε με το “Tango” σημαντικότατη θέση πλάι στους κορυφαίους δραματουργούς του πρωτοποριακού θεάτρου και εδραίωσε τη φήμη του σε όλο τον κόσμο.  Το ‘Tango” είναι αναμφισβήτητα το πλέον συζητημένο θεατρικό κείμενο από όσα πέρασαν από την Ανατολή στη Δύση τα τελευταία χρόνια και ένα από τα αξιολογότερα μεταπολεμικά έργα του παγκόσμιου θεάτρου.

Η εικαστική προσέγγιση της παράστασης είναι εμπνευσμένη από την αισθητική του ζωγράφου Otto Dix. (φωτό)
Εικαστική Σύνθεση: Νίκος Χατζηπαπάς
Επιμέλεια κίνησης: Νατάσα Παπαμιχαήλ
Βοηθός Σκηνοθέτη:  Μαρία Βλάχου
Επιμέλεια μακιγιάζ: Λένια Πριόνα

Στη διανομή συμμετείχε η Μαρία Κωνσταντάρου μέχρι 06 Νοεμβρίου 2018

51 ΣΧΟΛΙΑ

  1. ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ.ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ ΣΤΟΥΣ ΡΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ.ΠΟΛΛΑ ΝΟΗΜΑΤΑ.ΛΙΓΟ ΔΥΣΚΟΛΗ ΣΕ ΒΑΖΕΙ ΣΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΝΑ ΣΚΕΦΤΕΙΣ.ΠΡΟΣΕΓΜΕΝΗ ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΔΟΥΛΕΜΕΝΗ.ΜΟΥ ΕΚΑΝΕ ΕΝΤΥΠΩΣΗ ΠΟΥ ΕΝΑ ΕΡΓΟ ΤΟΣΟ ΠΑΛΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ!!!ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΘΕΤΡΟΜΑΝΙΑ!!!!!!!!!!!!!!!

  2. Πολύ καλή παράσταση. Την παρακολουθήσαμε Δευτέρα βράδυ. Τι κρίμα που κάποιοι θεατές, αν και ήσαν με δωρεάν είσοδο, δε φερόντουσαν κόσμια. Άψογοι ηθοποιοί, πολύ καλός χώρος. Κυρίαρχο θέμα η πάλη ανάμεσα στις δυο γενιές. Ευχαριστούμε.

  3. Πάρα πολύ ωραία παράσταση, δυνατές ερμηνείες ,πολύ ωραίο σενάριο.Ευχαριστώ πολύ θεατρομανια για τις προσκλήσεις., να μην ξεχάσω να αναφέρω την ζεστασιά και την πολύ ωραία μουσική που σου προσφέρει το φουαγιέ του θεάτρου

  4. Eξαιρετική παράσταση!Το πολιτικό θέατρο του Σ.Μρόζεκ με ένα καταπληκτικό κείμενο που θέλει την προσοχή σου για να μην χάσεις κάτι απο τα τόσα ενδιαφέροντα νοήματα του έργου που κυριαρχεί το μαύρο χιούμορ και το παράλογο.Παρουσιάζει μια οικογένεια,μια εποχή κοινωνικής παρακμής ,με όλες τις κοινωνικές τάξεις, τις πολιτικές απόψεις, οι οποίες βρίσκουν απόλυτη αντιστοιχία στο σήμερα και που οδηγεί τους ανθρώπους συχνά σε ακραίες καταστάσεις ,όπου το «παλιό» θα συγκρουστεί με το «νέο»,μέσα από κωμικές καταστάσεις και ανατροπές. Τόσο σύγχρονο που αν και γραμμένο στα μέσα του περασμένου αιώνα,νιώθει κανείς ότι το έργο γράφτηκε χτες.
    Η σκηνοθεσία πολύ καλή, η παράσταση είχε ρυθμό και ένταση και οι ερμηνείες όλων των ηθοποιών ήταν εξαιρετικές.Μία ξεχωριστή στο σύνολό της παράσταση που αξίζει να δούμε και να προβληματιστούμε...
    Ευχαριστώ πολύ ΘΕΑΤΡΟΜάΝΙΑ πρόσκληση!!!

  5. Πολύ καλή παράσταση. Δύσκολη αλλά με εξαιρετικές ερμηνείες.Διαχρονικη και επίκαιρη.Ειχε σαφώς πολιτική χροιά και εμβάθυνε σε θέματα που απασχολούν τους ανθρώπους που θέλουν κάτι παραπάνω από το θέατρο εκτός από ένα όμορφο θέαμα.Ευχαριστω για την πρόσκληση
    Προτείνεται για θεατρόφιλους με υψηλές απαιτήσεις.

  6. Μια καθαρα πολιτικοποιημενη παρασταση, με τους νεους να αντιστεκονται στη διαφθορα και στην παρακμη των αξιων που δημιουργησαν οι μεγαλυτεροι και αναζητωντας μια ιδεα, θελουν να κανουν την επανασταση τους για εναν καλυτερο και πιο ηθικο κοσμο. Πολυ καλη ηθοποιια και κουστουμια. Με κωμικα στοιχεια προσπαθησανε οι συντελεστες να ελαφρυνουν το εργο και να διακωμωδησουν τα γεγονοτα. Το νοημα ομως ηταν αρκετα σοβαρο. Κανουν το θεατη να σκεφτεται για το μελλον της ανθρωποτητας. Ιδιαιτερο θεατρικο.

  7. Πολύ πρωτότυπη και όμορφα δοσμένη παράσταση με πολύ καλές ερμηνείες.
    Έργο ανατρεπτικό που σε κάνει να σκέφτεσαι και να διασκεδάζεις ταυτόχρονα.
    Περάσαμε ένα όμορφο βράδυ κι ευχαριστούμε θερμά.
    Εξαιρετικό θεατράκι...κόσμημα.

  8. Δυστυχώς δεν μπόρεσα να παραβρεθώ διότι λόγω τεχνικού προβλήματος της παράστασης, η πρόσκλησή μου μεταφέρθηκε κατά μια εβδομάδα και δε με βόλευε. Ευχαριστώ τη Θεατρομανία πάντως κι ελπίζω να βρεθεί άλλη ευκαιρία.

  9. ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ. Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΗΤΑΝ ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ. ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑ ΣΠΑΝΙΟ ΟΛΟΙ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ ΗΤΑΝ ΠΟΛΥ ΚΑΛΟΙ ΣΤΟΥΣ ΡΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΜΕ ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΝΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΘΑΥΜΑΣΙΑ. ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΔΥΣΚΟΛΟ ΕΡΓΟ ΠΟΥ ΣΕ ΚΑΝΕΙ ΝΑ ΣΚΕΦΤΕΙΣ ΠΟΛΛΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΓΙΑ ΜΕΡΕΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ. ΜΠΡΑΒΟ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΝΕΒΑΣΟΥΝ.

  10. Πολύ καλή παράσταση, με ενδιαφέρον σενάριο, ιδιαίτερο χιούμορ, επιτυχημένα κοστούμια και μακιγιάζ και καλές ερμηνείες.
    Ένα έργο για το χάσμα των γενεών όπως και αν εκφράζεται. Για τη σύγκρουση του παλιού με το καινούριο, για την εξέγερση ενάντια στους κανόνες, αλλά και για τις (υπερτιμημένες;) αξίες του παρελθόντος και την ουτοπία της  επιστροφής σε αυτές, έστω και δια της βίας. Για την ανάγκη για πρότυπα. Για τους
    -αυτοαποκαλούμενους- καλλιτέχνες και τη σχέση τους με το κατεστημένο. Πολύ ενδιαφέροντα θέματα, δοσμένα έξυπνα και με συνέπεια. Μπράβο!
    Ευχαριστώ πολύ Θεατρομάνια για την πρόσκληση, ευχαριστώ πολύ Σταύρο Γεωργαντή για την παραχώρηση!

  11. Εξαιρετική παράσταση! Υπέροχες ερμηνείες! Καίρια υπόθεση του έργου η πάλη ανάμεσα στις δυο γενεές και στα θέλω τους. Η ελευθεριότητα και αναρχία των ημερών δοσμένα με έναν έξυπνα χιουμοριστικό και σατιρικό τρόπο. Ευχαριστούμε Θεατρομανία!

  12. Έξυπνο και πρωτότυπο κείμενο με πολλαπλές αναγνώσεις, από κωμικοτραγική παρουσίαση του χάσματος γενεών από την ανάποδη, καθώς ο γιος υποστηρίζει την επιστροφή στην παράδοση ως αντίδραση στην ανωριμότητα και απραξία των γονιών, μέχρι το πολιτικό και καλλιτεχνικό αδιέξοδο του μοντερνισμού που αφού ισοπέδωσε τα πάντα δεν έχει τίποτα καινούργιο να προτείνει. Τα κουστούμια εξαιρετικά, αναδείκνυαν τους χαρακτήρες βοηθώντας το θεατή να προσεγγίσει τις μεταβολές και την εξέλιξη τους κατά την διάρκεια του έργου. Όμως, ορισμένες ερμηνευτικές αστοχίες εμπόδισαν την πλήρη ανάδειξη του κειμένου και πιθανόν να αποσυντονίζουν το θεατή.Σε γενικές γραμμές πρόκειται για μια ασυνήθιστη παράσταση που αξίζει να την παρακολουθήσει κανείς.
    Ο χώρος του θεάτρου όμορφος και ζεστός. Ευχαριστώ την θεατρομάνια για την πρόσκληση