Σε αυτό το άρθρο θα δημοσιεύονται οι απόψεις από ανθρώπους του καλλιτεχνικού χώρου για το επίμαχο άρθρο και τις αντιδράσεις που προκάλεσε.
Τόνια Καράογλου - Κριτικός θεάτρου & Θεατρολόγος
Δεν έχω πάρει θέση στο φλέγον ζήτημα των ημερών, όμως επειδή
πολλά έχουν ακουστεί για τους θεατρολόγους, τα περισσότερα αναληθή, όσον αφορά την ευθύνη τους -εκούσια ή ακούσια- για την υποβάθμιση των σπουδών των ηθοποιών
θα πρέπει να τονισθεί πως οι θεατρολόγοι διεκδίκησαν και κέρδισαν (στο ΣτΕ) να μην ισοψηφισθούν οι δικές τους τετραετείς ή πενταετείς σπουδές με τις τριετείς των ηθοποιών.
Τώρα, αν με ρωτάτε αν για μένα έχει τόση σημασία αυτή η κατοχύρωση, όχι δεν έχει, θα είχε μόνο σε ένα πλήρως αξιοκρατικό κράτος, που τιμάει ουσιαστικά και δίκαια τη διαβάθμιση των σπουδών
(επίσης είναι μια ωραία και μεγάλη κουβέντα πως το "προσοντολόγιο" πότε είναι επιθυμητό και πότε όχι, αναλόγως ποιον εξυπηρετεί).
Όμως όπως και να 'χει, ουδέποτε οι θεατρολόγοι επεδίωξαν την υποβάθμιση των σπουδών των αποφοίτων των δραματικών σχολών.
Φυσικά, η διαβάθμιση των σπουδών πρέπει να λυθεί με έναν ικανοποιητικό τρόπο,
όπως επίσης καλό είναι να τεθεί κάποτε επί τάπητος και το θέμα των δραματικών σχολών, γιατί από τη δική του πλευρά συντελεί σε κάποιες από τις παθογένειες του θεατρικού τοπίου
Όχι φυσικά επειδή είναι ιδιωτικές -θεωρώ εκτός τόπου και χρόνου τις αποφάνσεις ότι ένας ιδιωτικός οργανισμός είναι μόνο κερδοσκοπικός και άρα κακής ποιότητας (έχουμε δει εξάλλου ότι και τα δωρεάν δημόσια πανεπιστήμια εξυπηρετούν με άλλους τρόπους συμφέροντα αν θέλουν να τα εξυπηρετήσουν).
Προσωπικά είμαι πολύ περήφανη για τις πενταετείς σπουδές μου στο Τμήμα Θεάτρου του ΑΠΘ (με εργαστηριακά μαθήματα παρακαλώ, και συνεχείς υποχρεωτικές παρακολουθήσεις) και τα άλλα τόσα του διδακτορικού μου (ξεχνάω καμιά φορά ότι είμαι και ντόκτορ),
και μπορεί οι ακαδημαϊκές από τις καλλιτεχνικές σπουδές να διαφέρουν, όμως τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή η απόδοση δικαιοσύνης στο πλήγμα που δέχονται οι ηθοποιοί είναι σημαντικότερη.
Γι' αυτό και δεν επιλέγω να αναρτήσω την θλιβερή ανακοίνωση της Κοσμητείας του ΕΚΠΑ, που αντί να μιλήσει γι' αυτούς που πλήττονται φρόντισε να υπενθυμίσει τα κεκτημένα των αποφοίτων του, αλλά αντίθετα παραθέτω παρακάτω τις δηλώσεις του Νικηφόρου Παπανδρέου, πρώτου Προέδρου του Τμήματος Θεάτρου του ΑΠΘ, γιατί το ήθος κάνει τη διαφορά, όχι τα πτυχία.
----------------------------------------------------------------------------------------------
ΓΙΑΤΙ ΑΡΑΓΕ;
ξύπνησε πάλι μέσα σας το τέρας της φασιστικής σας λεβεντιάς. Αιώνες ψάχνει συνεχώς δικαιολογίες για να ορθώσει το κορμί του και να απαιτήσει την κατάργησή μου. Δεν εκπλήσσομαι. Αιώνες με κυνηγάτε. Δεν πέρασε εποχή που να μην υπήρξατε ενοχλημένοι από την παρουσία μου. Με θεωρούσατε πάντοτε κάτι παρακατιανό και ενοχλητικό. Εσείς οι μορφωμένοι ΠΕ, εμένα τον αμόρφωτο ΔΕ.
Γιατί άραγε;
Δεν διστάσατε να με αφορίσετε. Με δείρατε, με προπηλακίσατε, με βασανίσατε, με εξορίσατε, με φυλακίσατε, αρνηθήκατε ακόμα και να με θάψετε. Με αποκλείσατε, όπως και τις ιερόδουλες, από τη θεία σας μετάληψη. Ήμουνα η διαρκής ενόχλησή σας. Ένα μίασμα.
Γιατί άραγε;
Θα θέλατε πολύ να απαγορέψετε την ύπαρξή μου. Να διαγραφεί από τον χάρτη ακόμα και η αναφορά του βδελυρού επαγγέλματός μου. Τι να ήταν αυτό που σας ενοχλούσε στην παρουσία μου; Τολμήσατε ποτέ να το παραδεχτείτε; Αιώνες σας ρωτάω τι σας έφταιξα και δεν απαντάτε. Δεν τολμάτε να απαντήσετε. Κλασική στάση. Βολεύεστε μόνο να με ονομάζετε πλάσμα του διαβόλου.
Γιατί άραγε;
Ποιος διάβολος άραγε μπήκε μέσα μου και τα βάζω μαζί σας; Μήπως επειδή έχω το θάρρος να καταγγέλλω τις βρωμιές και την ανηθικότητά σας; Μήπως επειδή τολμάω να πω αυτό που από φόβο ένας απλός πολίτης δεν τολμάει να ψελλίσει; Μήπως επειδή αυτό που κάνω έχει αρχή, μέση και τέλος ενώ η φαυλότητα σας δεν έχει τελειωμό; Μήπως επειδή πρωτοεμφανίστηκα μέσα σε θρησκευτικές τελετές και φοβάστε μη σας κλέψω το ποίμνιο; Γιατί, αιώνες τώρα, ασχολείστε τόσο πολύ μαζί μου; Τι σας φοβίζει στο πρόσωπό μου και κάθε τόσο θέλετε να με υποβαθμίσετε; Κι αυτή σας η αντίφαση; Τι βίτσιο είναι αυτό που σας δέρνει, από τη μια να με λοιδωρείτε και από την άλλη να μου ζητάτε πρώτη σειρά στην πλατεία για να με απολαύσετε; Να καμαρώνετε στους καλεσμένους σας ότι σήμερα είμαι – κι εγώ - μαζί σας, να κορδώνεστε λέγοντας ότι είσαστε φίλοι μου, να φωτογραφίζεστε πανευτυχείς δίπλα μου, να με χειροκροτάτε ενθουσιασμένοι. Εσείς οι απόφοιτοι Πανεπιστημίου και Κολλεγίων, εσείς οι μορφωμένοι ΠΕ, εσείς οι κατέχοντες τίτλους και αξιώματα, εσείς οι διπλωματούχοι της υποκρισίας, τι ζητάτε από έναν υπηρέτη της υποκριτικής;
Προσπαθώ να βρω την εξήγηση στην πρώτη από τις διατάξεις που είχατε υπόψη πριν με καρατομήσετε για πολλοστή φορά. Σ’ εκείνον τον Νόμο 4830/21 που συμπεριλάβατε στο ΠΔ για την ‘’ευζωία των ζώων συντροφιάς’’. Ξέρω πώς παρεισφρέουν αυτά τα άσχετα μέσα σε ένα ΠΔ. Αλλά τι τραγική σύμπτωση. Χτυπήσατε φλέβα. Γιατί αυτό ακριβώς είμαι. Ένα ‘’ζώο συντροφιάς’’. Όχι και τόσο πιστό για σας, αλλά πάντως ‘’συντροφιάς’’. Και δεν μπορείτε να κάνετε χωρίς εμένα, γιατί όσο κι αν έχω στοιχειώσει τις, ανά τους αιώνες, βαρβαρότητές σας, στο βάθος ξέρετε ότι σε μένα θα βρείτε λίγη αλήθεια και ανθρωπιά, λίγο κουράγιο και ελπίδα, λίγη κατανόηση. Η λατρεία σας μπερδεύεται με το μίσος σας για μένα. Το γιατί είναι απλό: δεν μπορείτε να κάνετε αυτό που κάνω. Όσο κι αν προσπαθήσετε εγώ θα ασκώ την Τέχνη μου κι εσείς, καθισμένοι σε μια καρέκλα, που πατήσατε επί πτωμάτων για να την αποκτήσετε, θα μένετε αγκαλιά με το κορνιζαρισμένο ΠΕ σας, για να σας θυμίζει ότι είστε πιο μορφωμένοι από μένα, θλιβεροί χαρτογιακάδες χωρίς αύριο, χωρίς φαντασία, χωρίς χαρά. Θα με βρίσκετε πάντοτε μπροστά σας. Απέναντί σας. Με πολλή κατανόηση, αλλά απέναντί σας. Δεν θα σας αφήσω να σταθείτε σε χλωρό κλαρί. Σας περιμένω πάνω στη σκηνή μου. Τώρα, καλή χρονιά.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Ανακοίνωση του Διοικητικού Συμβουλίου και του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου σχετικά με το Προεδρικό Διάταγμα 85/2022
Οι σχετικές ρυθμίσεις του Π.Δ. 85/2022 διαιωνίζουν μια κατάσταση που πλήττει διαχρονικά το κύρος των παραστατικών τεχνών και τα επαγγελματικά δικαιώματα των Ελλήνων ηθοποιών. Όχι μόνο δεν επιλύεται το πρόβλημα διαβάθμισης που σοβεί επί δεκαετίες (ήδη από το έτος 2003 παραμένει αρρύθμιστο το ουσιώδες ζήτημα της ισοτιμίας των χορηγούμενων πτυχίων), αλλά, αντιθέτως, απαξιώνεται νομικά το μείζον έργο της θεατρικής εκπαίδευσης που επιτελείται σε εγκεκριμένες από την Πολιτεία Ανώτερες Σχολές Δραματικής Τέχνης.
Παράλληλα, δεν αντιμετωπίζεται το σοβαρό ζήτημα της αναγκαίας συνέργειας και συνεργασίας όλων των απαραίτητων ειδικοτήτων για την ενσωμάτωση της θεατρικής παιδείας σε όλες τις βαθμίδες της εγκύκλιας εκπαίδευσης. Το Εθνικό Θέατρο, με βαθιά προσήλωση στην ηθική, κοινωνική και επαγγελματική υπόσταση των καλλιτεχνών αλλά και στην ανάγκη ενότητας όλης της θεατρικής κοινότητας, συμπαρίσταται σε κάθε πρόσφορη και συντεταγμένη σωματειακή εκδήλωση διαμαρτυρίας και εκφράζει, δια της Δραματικής Σχολής του και των φορέων της, τον έντονο προβληματισμό του.
Μακριά από οποιαδήποτε απόπειρα καπηλείας και πολιτικής αντιπαράθεσης, που ουδόλως μάς αφορά, καλούμε την Πολιτεία να άρει τις ανεπιεικείς συνέπειες και να επανεξετάσει το οικείο πλαίσιο, ώστε να αποτυπώνει δίκαια την εκπαιδευτική και επαγγελματική αξία των σπουδών Δραματικής Τέχνης. Σε αυτήν την κατεύθυνση, κρίνουμε ευκταία την άμεση έναρξη εκτεταμένων διαβουλεύσεων και του αναγκαίου διαλόγου μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού με τους εμπλεκόμενους εκπαιδευτικούς φορείς ώστε να επιτευχθεί λύση που θα ικανοποιεί τα νόμιμα συμφέροντά τους.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΟΥΛΑΝΤΖΑΣ
Η ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
ΕΡΣΗ ΠΗΤΤΑ
ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
ΝΙΚΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
ΥΡΩ ΜΑΝΕ
ΠΛΑΤΩΝ ΜΑΥΡΟΜΟΥΣΤΑΚΟΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΥΛΗΣ
Ο ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΣΧΟΣ
Η Δραματική Σχολή Αθηνών - «Γ. Θεοδοσιάδης» έκανε την αρχή και είναι ώρα ν' ακολουθήσουν και άλλες στο ίδιο μοτίβο.
Οπως ανακοίνωσε στην επίσημη σελίδα στο f.b η σχολή θα κινηθεί νομικά εναντίον του Προεδρικού Διατάγματος αρ. 85.
Αναλυτικά τα όσα αναφέρονται:
"Η Δραματική Σχολή Αθηνών - «Γ. Θεοδοσιάδης» ανακοινώνει πως θα κινηθεί νομικά εναντίον του από 17/12/22 Προεδρικού Διατάγματος αρ. 85 που παραβιάζει κατάφωρα τις διατάξεις του Ν. 1158/81 ”Περί οργανώσεως και διοικήσεως σχολών Ανωτέρας Καλλιτεχνικής Εκπαιδεύσεως κλπ.” (ΦΕΚ 127 /Α / 81) και του Π.Δ. 370/83 ”Κανονισμός οργάνωσης και λειτουργίας Ανωτέρων Σχολών Δραματικής Τέχνης (Τμ. Υποκριτικής” (ΦΕΚ 130 /Α / 83), σύμφωνα με τα οποία «η καλλιτεχνική εκπαίδευση ανήκει στην Ανώτερη βαθμίδα εκπαίδευσης»."