Επιμέλεια συνέντευξης: Κωνσταντίνος Πλατής
Βρεθήκαμε στο θέατρο Παραμυθίας και μιλήσαμε με την συγγραφέα και ηθοποιό της παράστασης "Φράνσις", Αλμπέρτα Τσοπανάκη, για το έργο και την ιδιόρυθμή αυτή προσωπικότητα που υποδύεται και την ενέπνευσε να μεταφέρει τη ζωή της στη σκηνή.
Πως εμπνευστήκατε την ηρωίδα του έργου;
To θεατρικό μου έργο είναι βασισμένο στη ζωή της διάσημης αμερικανίδας ηθοποιού Φράνσις, σύμφωνα με όσα στοιχεία είχα για αυτή. Καταρχήν με γοήτευσε ως προσωπικότητα άναρχη, όχι αναρχική, χωρίς αρχές δηλαδή, η οποία έζησε εις βάρος μιας υποκριτικής κοινωνίας που είναι στημένη μόνο για να δημιουργεί ανθρώπους πειραματόζωα.
Η Φράνσις είναι μηδενίστρια, άθεη και ασυμβίβαστη και βρίσκεται απέναντι σε ότι θεωρεί κοινωνικό κατεστημένο. Η ακραία και ιδιότυπη προσωπικότητα της λειτούργησαν ως πηγή έμπνευσης για μένα. Η Φράνσις νοσηλεύτηκε σε ψυχιατρεία με την προτροπή και τις ευλογίες της μητέρας της. Εκεί μέσα έπεσε θύμα βιασμού και κακοποίησης με ακραία κατάληξη να υποστεί λοβοτομή. Ως καλλιτέχνης αντιστάθηκε στο πρότυπο του star system της εποχής, στο μοντέλο της ξανθιάς και ατσαλάκωτης κούκλας , ενώ διατηρούσε και δεσμό με ένα άντρα που ήταν παντρεμένος και αντιεξουσιαστής. Το έργο δεν είναι παρά μια καταγγελία σε όσα μας επιβάλει με ωμή βία ένας μηχανισμός διαστροφής που επιδιώκει τη χειραγώγηση της κοινωνίας κατά το δοκούν.
Στις μέρες μας βιώνουμε την ολοκληρωτική κοινωνική καθοδήγηση από δύο έως τρεις παγκόσμιες υπερδυνάμεις με απώτερο σκοπό μόνο το οικονομικό τους όφελος, αφήνοντας τον περιβάλλοντα χώρο απροστάτευτο από πολέμους και ασιτία. Παρατηρούμε καθημερινά την κακοποίηση του πλανήτη, μια φρίκη για το μέλλον και μια συνεχή αβεβαιότητα στις ανθρώπινες μάζες. Η Φράνσις λοιπόν είναι η ηρωίδα που αντιστέκεται σε όλα αυτά και συγχρόνως συνειδητοποιεί τι συμβαίνει ενώ το σύστημα τη θεωρεί ως μια απαράδεκτη ασθενή και επικίνδυνη και την θεραπεύει κάνοντας της λοβοτομή.
Πως ήταν η συνεργασία σας με τη σκηνοθέτιδα και καθηγήτρια πανεπιστημίου Μαρίκα Θωμαδάκη;
Η Μαρίκα Θωμαδάκη προσέγγισε το κείμενο, καταρχήν ως σημειολόγος του θεάτρου και μετά ως σκηνοθέτης, επισημαίνοντας τον ψυχισμό και τη διαφορετικότητα της ηρωίδας, την ακραία και βίαιη συμπεριφορά της και ταυτόχρονα την εύθραυστη και ποιητική Φράνσις. Είναι ουσιαστικά μια καθοδηγήτρια του ηθοποιού, που με τη ζεστασιά και την αγάπη που περιβάλλει γενικότερα τους ανθρώπους, καταφέρνει να τους «ξεκουμπώσει» και σιγά-σιγά να οδηγήσει τον ηθοποιό στο «ταξίδι» του.
Είστε εκτός από ηθοποιός και θεατρικός συγγραφέας. Πως βλέπετε τις σύγχρονες τάσεις του νεοελληνικού έργου;
Για μένα, δεν υπάρχουν σύγχρονες τάσεις. Τι είναι αυτό; Μόδα; Αν έχεις να πεις κάτι, το λες…
Είστε εκτός από ηθοποιός και θεατρικός συγγραφέας. Πως βλέπετε τις σύγχρονες τάσεις του νεοελληνικού έργου;
Λατρεύω τις νέες ομάδες. Το έχω δηλώσει κατ’ επανάληψη και γουστάρω πολύ κάθε πειραματική προσπάθεια και κάθε φρέσκια ιδέα. Όσο για την οικονομική κρίση, την βιώνω όπως όλοι μας και αντιστέκομαι όπως ο περισσότερος κόσμος.
Για δεύτερη χρονιά φέτος διοργανώνετε φεστιβάλ στο θέατρο Παραμυθίας. Μιλήστε μας για αυτό.
Το φετινό φεστιβάλ που οργανώνεται από το θέατρο «Παραμυθίας» λέγεται «Πρωτοπορείν», φιλοξενεί νέες θεατρικές ομάδες για δύο παραστάσεις η καθεμία σε έργα σύγχρονα ή κλασικά με τη φρεσκάδα και τη ματιά νέων ανθρώπων. Δεν ζητάω κριτήρια, προδιαγραφές και βιογραφικά. Οδηγούμαι πάντα από το ένστικτό μου. Και το ένστικτό μου μου λέει τόσα χρόνια ότι όλοι επιβάλλεται να έχουν το δικαίωμα της έκθεσης. Άλλωστε η Τέχνη δεν καθορίζεται, δεν κατατάσσεται και η αισθητική της συμβαδίζει πάντα με το κριτήριο του κάθε εγκεφάλου χωριστά. Το φεστιβάλ θα ξεκινήσει αρχές Απριλίου 2016 και όσοι πιστοί…προσέλθετε!!!
Πληροφορίες για την παράσταση: Εδώ