Επιμέλεια συνέντευξης: Κωνσταντίνος Πλατής
Το κοινό έχει κερδίσει πολλές εμπειρίες και συναισθήματα μέσα από τις παραστάσεις σας. Εσείς τι έχετε αποκομίσει από την μέχρι τώρα πορεία σας στο θέατρο;
Μέσα από την τέχνη του θεάτρου, την τέχνη του ηθοποιού, που μιλάει για την πραγματικότητα ενώ ταυτόχρονα είναι μια φυγή από την πραγματικότητα, ένα παραμύθι, ένα ψέμα ίσως, έχω κερδίσει μια αληθινή ζωή.
Η ενσάρκωση του Ρίτσαρντ Φάυνμαν στη σκηνή είναι ένας ρόλος που θα σας λείψει μετά τη λήξη των παραστάσεων ή απλά θα αφοσιωθείτε στην επόμενη δουλειά σας;
Υπάρχουν ρόλοι που μας ακολουθούν πάντα, που ριζώνουν μέσα μας και μας επηρεάζουν στη ζωή μας. Ο Φάυνμαν είναι ένας ήρωας με τον οποίο έχω ταυτιστεί σε μεγάλο βαθμό, τον έχω παίξει αρκετές φορές τα τελευταία δέκα χρόνια αλλά πάντα πιστεύω ότι κάτι μου ξεφεύγει. Είναι μια πολυδιάστατη προσωπικότητα, ένας αναγεννησιακός άνθρωπος με πολλά ταλέντα, αλλά το πλέον ενδιαφέρον είναι ότι δεν παίρνει σοβαρά τον εαυτό του, δεν παίρνει το ύφος της διάνοιας ή του νομπελίστα, παραμένει ένας απλός άνθρωπος με ανατρεπτικό χιούμορ που φιλτράρει τα πάντα. Πάνω απ’ όλα έχει μια γενναιότητα που με συγκλονίζει, γενναιότητα απέναντι στη ζωή αλλά και απέναντι στην ασθένεια, απέναντι στο θάνατο. Κάθε φορά που παίζω τον Φάυνμαν, διδάσκομαι από τη στάση του απέναντι στη ζωή. Μπορώ να πω ότι ο Φάυνμαν με εξαγνίζει.
Ο Φάυνμαν θα είναι πάντα μαζί μου αλλά αυτό δε σημαίνει ότι είμαι κολλημένος. Πάντα όταν τελειώνει ένας ρόλος, έρχεται ο επόμενος και με την εμπειρία που έχεις γεμίσει, κάνεις την επόμενη βουτιά.
Οι κριτικές για την παράσταση μέχρι τώρα είναι διθυραμβικές. Εσείς κρίνετε με κάποιο τρόπο τον εαυτό σας ή αφήνετε σε άλλους αυτή τη δουλειά;
Σίγουρα η τέχνη μας είναι ανοιχτή στην κριτική τόσο των κριτικών όσο και του κοινού και είχα την ευτυχία να κερδίσω πολλούς επαίνους. Όμως, πάντα υπάρχει μέσα μου η αμφιβολία, η αβεβαιότητα του καλλιτέχνη που με κάνει να πιστεύω ότι κάτι μου ξεφεύγει.
Αυτό που κρατώ ιδιαίτερα είναι, ότι όταν πήγα με το “QED” περιοδεία σε όλη την Ελλάδα, κέρδισα το κοινό της επαρχίας με αυτό το όχι και τόσο εύκολο έργο.
Υπήρξαν κάποια προσωπικά στοιχεία ή εμπειρίες που χρησιμοποιήσατε για να προσεγγίσετε το ρόλο αυτό;
Οι ρόλοι μας εμπνέουν ή δεν μας εμπνέουν και ο Φάυνμαν με ενέπνευσε γιατί μου άρεσε πάνω απ’ όλα σαν χαρακτήρας. Έπαιξε ρόλο και η αγάπη μου για τη φυσική και η περιέργειά μου για τη δημιουργία του κόσμου. Ο Φάυνμαν είναι ο οδηγός μου στην εξερεύνηση των μυστικών του σύμπαντος
Χρειάζονται επιστημονικές γνώσεις για να παρακολουθήσει κάποιος την παράσταση;
Όχι, δεν χρειάζονται επιστημονικές γνώσεις, όλες οι επιστημονικές αναφορές γίνονται με έναν τρόπο απλό και γοητευτικό. Άλλωστε ο Φάυνμαν υπήρξε ένας μοναδικός λέκτορας που μιλούσε ζωντανά στο κοινό του και οι διαλέξεις του συγκέντρωναν πλήθη κόσμου. Πολλοί τον αποκαλούν μάγο και κλόουν!
O Ρίτσαρντ Φάυνμαν είχε ταλέντο και σε άλλους τομείς εκτός από τη φυσική. Αυτό καταρρίπτει το «μύθο» που θέλει τους επιστήμονες του επιπέδου αυτού να αφοσιώνονται με εμμονή στην εφαρμογή και απόδειξή των θεωριών τους;
Όπως είπα και πριν, ο Φάυνμαν ήταν ένας αναγεννησιακός άνθρωπος, όπως π.χ. ο Ντα Βίντσι. Εκτός από νομπελίστας φυσικός, ήταν φοβερός ντράμερ, χορευτής, ζωγράφος και ένα σωρό άλλα πράγματα, είχε αποκρυπτογραφήσει τα ιερογλυφικά των Μάγια. Ο Γιώργος Γραμματικάκης μου είπε ότι όταν τον είχαν τιμήσει στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης, του είχε μιλήσει για τον δίσκο της Φαιστού και την γραμμική Β’. Ο Φάυνμαν έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον και ζήτησε να του στείλει ένα αντίγραφο να το μελετήσει, επειδή όμως καθυστέρησε, έγραψε γράμμα για να τον ζητήσει.
Υπάρχει και σε εσάς κάποια πτυχή του χαρακτήρα σας που δεν έχει γνωρίσει το κοινό όλα αυτά τα χρόνια της παρουσίας σας στον καλλιτεχνικό και πολιτικό χώρο;
Δεν ξέρω, ίσως σχετικά με το γράψιμο υπάρχουν πτυχές που ελπίζω να αποκαλυφθούν και σε μένα, για παράδειγμα, σύντομα οι εκδόσεις Γαβριηλίδης θα εκδώσουν μια ποιητική συλλογή μου με τίτλο “Ηθοποιός σημαίνει φως;”.
Πληροφορίες για την παράσταση: Εδώ