Επιμέλεια συνέντευξης: Κωνσταντίνος Πλατής
Μια θεατρική παράσταση μπορεί να διαμορφώσει τη συνείδηση ενός παιδιού σε καίρια ζητήματα όπως πχ ο ρατσισμός;
Να διαμορφώσει όχι στον απόλυτο βαθμό, λόγω του ότι η διαμόρφωση της συνείδησης ενός ανθρώπου έχει μια εξελικτική διαδικασία που άπτεται της ευρύτερης κοινωνικής του συναναστροφής, όπως η οικογένεια, το σχολείο, η γειτονιά, η πόλη, το κράτος, ο λαός ακόμα και η εποχή που ζει. Μπορεί όμως ένα παιδί ή έφηβο να τον προβληματίσει και αυτό είναι που επιδιώκουμε μέσα από αυτή την θεατρική παράσταση. Ο προβληματισμός ερεθίζει την σκέψη και οδηγεί σε ένα ερωτηματολόγιο ατελείωτων «γιατί» τα οποία καλείται να απαντήσει. Όσο πιο σαφές, ειλικρινές και αντικειμενικό είναι το έργο που θα παρακολουθήσει, σε συνδυασμό πάντα με την φαντασία και την αισθητική, τόσο πιο ελεύθερος είναι ο δρόμος που ανοίγεται στο οπτικό και διανοητικό πεδίο του νέου ανθρώπου, να βρει τις απαντήσεις που θα τον βοηθήσουν. Η επιδίωξή μας δεν είναι η καθοδήγηση αλλά η αναζήτηση ενός άλλου τρόπου αντίληψης των πραγμάτων. Άλλωστε όσο διαρκεί η σωματική ανάπτυξη ενός παιδιού ταυτόχρονα αναπτύσσεται και ο πνευματικός του «ιστός». Απαιτείται λοιπόν ιδιαίτερη προσοχή, τι θα πεις, πώς θα το πεις και σε ποιον θα το πεις. Η τέχνη δεν συμβαδίζει με ινστρούχτορες, αλλά με αποδέκτες που την ερμηνεία την δίνουν αυτοί και όχι ο δημιουργός ο οποίος τελεί υπό καθεστώς έμπνευσης.
Η παράσταση απευθύνεται μόνο σε παιδιά ή μπορεί να την παρακολουθήσουν και ενήλικοι. καθότι ο Φερεϋντούν Φαριάντ ήταν μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα προσωπικότητα για την Ελλάδα;
Είναι σαν τον «Μικρό Πρίγκιπα» που μπορεί να το διαβάσουν παιδιά, νέοι, μεσήλικες και γέροντες. Όταν διάβασα το βιβλίο του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου αμέσως σκέφθηκα ότι θέλω να το κάνω θεατρικό έργο. Το γεγονός ότι είχε επισκεφθεί και συνομιλήσει με 40.000 μαθητές όλων των κοινωνικών στρωμάτων, μου επιβεβαίωσε την πρόθεσή μου να το απευθύνω διαστρωματικά. Ταυτίστηκα πολύ με το έργο και γι αυτό δεν αισθάνθηκα καμιά κόπωση παρά τις ατελείωτες ώρες δουλειάς. Σήμερα λοιπόν μετά και τις εξαιρετικές κριτικές που έχουμε πάρει, όλοι οι συντελεστές, αισθάνομαι δικαιωμένη ως σκηνοθέτρια αυτής της παράστασης. Ο Φερεϋντούν Φαριάντ αυτή η σπουδαία προσωπικότητα που το Υπουργείο Παιδείας τον συμπεριέλαβε στο Ανθολόγιο του Δημοτικού, αποτελεί μια πρόκληση για να μάθει ο κάθε Έλληνας πολίτης και κατ΄ επέκτασιν θεατής την περιπετειώδη πνευματική ζωή του. Αξίζει τον κόπο να μας επισκεφθεί στο Θέατρο Κνωσός.
Τι ερωτήματα δημιουργούνται στους μικρούς θεατές μετά την παράσταση;
Γιατί να γίνεται πόλεμος, πώς ο Φερεϋντούν επιβίωσε μέσα από τόσες δυσκολίες, ποιοι και γιατί τον βοήθησαν στην Ελλάδα, γιατί οι ρατσιστές τον πολεμούσαν, ακόμα και την αξία της γνώσης στη ζωή του συζητούν, καθώς χαίρονται που με όπλο του την ποίηση και τις μεταφράσεις του κατόρθωσε να ζήσει μια αξιοπρεπή ζωή στη χώρα μας. Κατά κάποιο τρόπο έλκονται από την ευγένεια της ψυχής του και το μέγεθος της προσωπικότητάς του. Όταν φεύγουν μικροί και μεγάλοι είναι δακρυσμένοι και ιδιαίτερα συγκινημένοι. Και το κυριότερο απαγγέλλουν στίχους του. Λίγο είναι αυτό;
Ποιο θα είναι το επόμενο βήμα σας;
Να συνεχίσουμε για πολλά χρόνια ακόμα να παίζουμε «Το ταξίδι του Φερεϋντούν» για σχολεία και μεγάλους στην Αθήνα και την περιφέρεια κι εγώ να ολοκληρώσω τις πρόβες μου για τη «Δανάη», την αείμνηστη Δανάη Στρατηγοπούλου, τη σπουδαία γυναίκα, συγγραφέα, τραγουδίστρια και κοινωνική και πολιτική προσωπικότητα, την οποία θα και θα υποδυθώ. Το έργο το έχει γράψει ο Γρηγόρης Χαλιακόπουλος, η σκηνοθεσία είναι του Νίκου Χατζηπαπά, ενώ στο πιάνο θα παίζει ο μαέστρος Κώστας Χαδούλης. Στην παράσταση θα τραγουδώ και τραγούδια της, που άφησαν εποχή και αγάπησε ο κόσμος. Ένα στοίχημα που ήδη μας εξιτάρει ακόμα και σαν σκέψη, πόσο μάλλον σαν δημιουργία. Σας περιμένουμε τον Απρίλιο για την παράσταση αυτή.
Πληροφορίες για την παράσταση: Εδώ