Επιμέλεια-μετάφραση: Κωνσταντίνος Πλατής
Ποια είναι η άποψη σας για τις τάσεις που υπάρχουν αυτή τη περίοδο στο ευρωπαϊκό θέατρο;
Η εντύπωση μου είναι ότι ζούμε σε μια εξαιρετικά ασυνήθιστη εποχή γοργών αλλαγών. Οι αλλαγές συνοδεύονται από ασάφεια και αβεβαιότητα και καταλήγουν σε μια συνεχή αντανάκλαση κοινωνικών, πολιτικών κ πολιτιστικών εξελίξεων. Αυτή η αντανάκλαση μεταφράζεται στη διαδικασία του καθορισμού του ευρωπαϊκού θεάτρου του 21ου αιώνα και η πανδημία του covid ενεργεί ως μεγεθυντικός φακός αυτών των αντανακλάσεων. Πριν κάποια χρόνια η έννοια του κινηματογράφου ή βίντεο και του θεάτρου αναφερόταν σε δύο διαφορετικές μορφές των παραστατικών τεχνών αλλά τώρα αυτές οι αυστηρές διακρίσεις έχουν κατά κάτι εξανεμιστεί. Φυσικά υπάρχει ακόμη και ευελπιστούμε να υπάρχει και στο απώτερο μέλλον ένα κοινό για το θέατρο με την έννοια της κλασσικής του δομής, αλλά τώρα πια έχουμε μια πληθώρα νέων συναρπαστικών μορφών θεάτρου - βιντεοεγκαταστασεις, διαδικτυακές παραστάσεις και συνδυασμός ζωντανών δρώμενων και κινηματογράφου. Το ευρωπαϊκό θέατρο γίνεται όλο κ πιο διεθνές. Μέσω των κοινωνικών δικτύων μπορούμε εύκολα να δούμε πολύ περισσότερα για τον τρόπο με τον οποίο ηθοποιοί και σκηνοθέτες δουλεύουν σε διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες στα αντίστοιχα θεατρικά πρότζεκτ τους. Είναι για παράδειγμα γοητευτικό να βλέπεις τις ομοιότητες στα διάφορα έργα του σύγχρονου γερμανικού και ελληνικού θεάτρου.
Πως αποφασίσατε να έρθετε στη χώρα μας για το εργαστήριο αυτό;
Ειλικρινά, απλώς μου αρέσει πολύ να δουλεύω σε διαφορετικές χώρες, να παίρνω δημιουργικό πρώτο υλικό από καλλιτέχνες με διαφορετική νοοτροπία και στυλ εργασίας. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια ταξιδεύω στην Ελλάδα τακτικά λόγω κάποιων φιλιών που έχω αναπτύξει στην Πελοπόννησο και έτσι παρακολουθούσα κάποιες παραστάσεις σε υπαίθρια κλασσικά αμφιθέατρα. Αυτό είναι πολύ γοητευτικό για μένα μιας και στη Γερμανία αυτό το είδος θεάτρου περιορίζεται σε πολύ σύντομο χρονικό πλαίσιο την καλοκαιρινή περίοδο λόγω των άσχημων καιρικών συνθηκών. (Ως ηθοποιός θυμάμαι να έπρεπε να ακυρώσω αρκετές προγραμματισμένες παραστάσεις λόγω βροχής). Αλλά πραγματικά υπάρχει κάτι στην Ελλάδα, στο λαό της, στον τρόπο ζωής του, στην κουλτούρα του που με τραβάει, κάτι σαν συναισθηματική έλξη.
Τι θα αποκομίσουν οι συμμετέχοντες από αυτό το εργαστήριο;
Καταρχάς, στους συμμετέχοντες του εργαστηρίου θα χορηγηθεί πιστοποιητικό παρακολούθησης. Θα ήθελα περαιτέρω να προωθήσω τους συμμετέχοντες που θεωρώ ως ασυνήθιστα ενδιαφέροντες στην υποκριτική τους εργασία σε κάποιους ατζέντηδες κάστινγκ και σε σκηνοθέτες που γνωρίζω εκτός Ελλάδας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι πρέπει να επηρεάσει την απόφαση κάποιου για να συμμετάσχει στο εργαστήριο. Είμαι πολύ σίγουρος ότι θα έχουνε ένα πολύ έντονο, διασκεδαστικό και παραγωγικό χρόνο σε αυτές τις ημέρες.
Ποια είναι η γνώμη σας για το ελληνικό θέατρο;
Ως σπουδαστής ηθοποιός σε μια γερμανική σχολή ηθοποιών εάν είσαι τυχερός διαβάζεις, ακούς και βλέπεις έργα του ελληνικού θεάτρου της αρχαιότητας. Για εμένα προσωπικά ο Σοφοκλής και άλλοι κλασσικοί Έλληνες συγγραφείς ήταν το "εισιτήριο εισόδου" για το ενδιαφέρον μου στο θέατρο πολύ πριν πάρω την απόφαση να γίνω ηθοποιός. Στα προηγούμενο δύο χρόνια παρακολουθούσα περισσότερο σύγχρονο ελληνικό θέατρο σε βίντεο στα κοινωνικά δίκτυα. Με ενδιαφέρει να παραστώ μάρτυς σε στιγμές πάθους, αφοσίωσης και αυθεντικότητας που θα ξεδιπλώνονται πάνω στη σκηνή. Όταν έρθω στην Αθήνα σκοπεύω να δω σύγχρονα θεατρικά έργα σε διάφορους θεατρικούς χώρους. Ανυπομονώ γι' αυτό.
Ποια είναι η πιο σπουδαία στιγμή στη μέχρι τώρα καριέρα σας;
Θα έλεγα ότι μία από τις πιο έντονες κ σημαντικές στιγμές στην ζωή μου ως ηθοποιός ήταν όταν δούλεψα πάνω σε ένα δίγλωσσο θεατρικό πρότζεκτ στην Κίνα. Αυτή η εργασία τιμήθηκε με το βραβείο "Ο Χρυσός Λέοντας" το οποίο είναι το ανώτερο Κινεζικό βραβείο για το ομιλούμενο θέατρο σε αντιδιαστολή με θεατρικά είδη όπως η Κινεζική Όπερα). Αυτή ήταν μια περίοδος με πολύ εντατική εργασία και πολλές προκλήσεις τις οποίες ολόκληρη η ομάδα μετέτρεψε σε κάτι πραγματικά ξεχωριστό και κατά την προσωπική μου εκτίμηση προς στιγμήν μαγικό ακριβώς όπως είναι πάντα η κάθε στιγμή.
Πληροφορίες για το εργαστήριο του Rafael Meltzer: Εδώ