The Kindly Ones [Ευμενίδες] | Εν μέσω χειροκροτημάτων ολοκληρώθηκαν οι παραστάσεις στο Μαουτχάουζεν

Με τεράστια συγκίνηση και εν μέσω χειροκροτημάτων ολοκληρώθηκαν οι παραστάσεις στο Στρατόπεδο Συγκέντρωσης Μαουτχάουζεν

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε ο κύκλος των τριών παραστάσεων του νέου έργου «Τhe Kindly Ones [Ευμενίδες]» στο επιβλητικό και γεμάτο μνήμες Στρατόπεδο Συγκέντρωσης Μαουτχάουζεν, στο πλαίσιο του Festival der Regionen 2019. Οι θεατές προσήλθαν από όλες τις γύρω πόλεις, τη Βιέννη και το εξωτερικό και χειροκρότησαν με θέρμη τη δημιουργό Έλλη Παπακωνσταντίνου, την Ρόζα Προδρόμου, τον Blaine Reininger, την Martina Winkelκαι την Μαρία Πανουργιά, καθώς και όλη την υπόλοιπη ομάδα σε ένα κλίμα συγκινησιακά φορτισμένο. Θεωρήθηκε τόσο σημαντική παρέμβαση, που η διεύθυνση του Στρατοπέδου αποφάσισε να περιλάβει μέρος του σκηνικού (ένα land art μάνταλα φτιαγμένο από φυσικά υλικά) στη μόνιμη έκθεση του Μουσείου του Στρατοπέδου. Η παράσταση προσκλήθηκε αμέσως μετά την πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ της Αβινιόν και πρόκειται να περιοδεύσει και σε άλλα ευρωπαϊκά Φεστιβάλ και να λάβει χώρα και σε άλλα ευρωπαϊκά στρατόπεδα συγκέντρωσης.

Η νέα παράσταση της Έλλης Παπακωνσταντίνου και της ομάδας ODC Ensemble αποτελεί ένα ισχυρό σχόλιο για την άνοδο του φασισμού στην Ευρώπη. Βασίστηκε στις Ευμενίδες του Αισχύλουκαθώς και στο μνημειώδες έργο «Μάουτχάουζεν» του Ιάκωβου Καμπανέλλη και αποτέλεσε την πρώτη ελληνική παρουσία στο Μνημείο του Μαουτχάουζεν έπειτα από τη συναυλία του Μίκη Θεωδοράκη το 1988 που είχε γίνει μέσα στο Στρατόπεδο.

Λίγα λόγια για το έργο

Το έργο υπογράφει η σκηνοθέτης Έλλη Παπακωνσταντίνου και στηρίζεται στις Ευμενίδες  του Αισχύλου, σε αδημοσίευτα γραπτά και στο εμβληματικό αυτοβιογραφικό έργο «Μαουτχάουζεν» του Ιάκωβου Καμπανέλλη, ο οποίος επέζησε του στρατοπέδου συγκέντρωσης, κ.α. H πρωτότυπη μουσική σύνθεση είναι του Blaine Reininger, ενώ, ερμήνευσε η εξαιρετική περφόρμερ Ρόζα Προδρόμου, ο συνθέτης, καθώς και μια τοπική χορωδία ηλικιωμένων ανδρών (από την περιοχή του Μαουτχάουζεν). Τα σκηνικά και κοστούμια δημιούργησε η Μαρία Πανουργιά, η οποία κατά τη διάρκεια των παραστάσεων σχεδίασε στο σκηνικό χώρο ένα τεράστιο mandala/land art.

Ταυτότητα παράστασης

Σύλληψη, κείμενο και σκηνοθεσία: Έλλη Παπακωνσταντίνου
Συνθέτης: Blaine Reininger
Σκηνογραφία και κοστούμια:  Μαρία Πανουργιά

Ζωντανή μετάφραση: Martina Winkel

Παίζουν: Ρόζα Προδρόμου, Blaine Reininger & Martina Winkel

Μαζί τους, μια τοπική χορωδία ηλικιωμένων αντρών

(από την περιοχή του Μαουτχάουζεν)

 

Ενδεικτικά, για την παράσταση είπαν/έγραψαν:

«...πάνω απ’ όλα μια καθηλωτική παράσταση σε έναν ιδιαίτερο χώρο μνήμης... Τα κείμενα του έργου «Μαουτχάουζεν»  του Έλληνα συγγραφέα Ιακώβου Καμπανέλλη, ο οποίος επιβίωσε από το στρατόπεδο συγκέντρωσης, «αντιπαρατέθηκαν» με κείμενα από το ομώνυμο έργο του Αισχύλου σε μία παράσταση-συνδήλωση πάνω στο σημερινό ακροδεξιό λαϊκισμό και ριζοσπαστισμό, ο οποίος κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος στην Ευρώπη. Η ιστορία πάντα θα επαναλαμβάνεται; Μήπως η συγχώρεση έρχεται μαζί με τη λήθη;»

Maren Richter (επιμελήτρια τέχνης από την Αυστρία)

«... η σκηνοθέτις Έλλη Παπακωνσταντίνου παραδίδει ένα ισχυρό κείμενο σχετικά με την άνοδο των άκρας δεξιάς και του εθνικισμού στην Ευρώπη, όπου οι κίνδυνοι της κληρονομιάς τους στον 20ό αιώνα είναι πια εμφανείς. Με τον έξοχο Blaine L. Reininger στα πλήκτρα (Tuxedomoon), μια χορωδία ανδρών, πολιτών του Μαουτχάουζεν και κείμενα του επιζώντος του Μαουτχάουζεν Έλληνα ποιητή Καμπανέλλη. Εξαιρετική η παρουσία της Ρόζας Προδρόμου. Μία τέλεια ισορροπία μεταξύ ζωντανής μουσικής, ποίησης και performance.»

Pascal Jb Georges Keiser (Διευθυντής La Manufacture, Festival d' Avignon)

«…a very interesting piece! [...] The interview with the director is already available in the #heater of Dorf TV»

Martin Wassermair (head of the policy editor of Dorf TV)

 

Έλλη Παπακωνσταντίνου & ODC Ensemble

ΠΡΟΣΕΧΩΣ:

Η πολυβραβευμένη στο εξωτερικό σκηνοθέτιδα Έλλη Παπακωνσταντίνου και η ομάδα της ODC Ensemble συνεχίζουν τη διθυραμβική πορεία τους.  Η παράσταση «Oedipus, Sex with Mum was Blinding» σε μουσική σύνθεση των Τηλέμαχου Μούσα και Julia Kent στο CCRMA (Computer Research in Music and Acoustics) στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, θα παρουσιαστεί το φθινόπωρο σε μια από τις ωραιότερες σκηνές του κόσμου στο BAM της Νέας Υόρκης.

Στις 9 Σεπτεμβρίου στα «Αισχύλεια» στην Ελευσίνα θα παρουσιαστεί η σύγχρονη όπερα «Το σπήλαιο», ενώ τον Οκτώβριο (7 & 8) θα παρουσιαστούν στα «Δημήτρια» οι παραστάσεις «Το σπήλαιο» και «Revolt Athens».

Μετά το διεθνές βραβείο ΜΤΝow που απονεμήθηκε τον περασμένο Μάιο στο φεστιβάλ Operadagen στην Παπακωνσταντίνου για την παράσταση «Το σπήλαιο», τώρα προστίθεται μια ακόμα διάκριση για την ομάδα: η Ειδική Μνεία στο Φεστιβάλ PUF της Κροατίας που τους απονεμήθηκε την περασμένη εβδομάδα για την παράσταση «Revolt Athens».