ΠΑΡΑ-ΜΥΘΕΟΜΑΙ - IX
ΒΙΩΜΑΤΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΣΕ ΚΥΚΛΟΥΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΗΣ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ
Με την προφορική αφηγήτρια ΣΑΣΑ ΒΟΥΛΓΑΡΗ
Πρωτοπόρο της νεο-αφήγησης στην Ελλάδα
Η πολυεπίπεδη συνεργασία της Σάσας Βούλγαρη με το ΙΜΚ συνεχίζει!
Η Σάσα Βούλγαρη συντονίζει το Ετήσιο Εργαστήρι Τεχνικής της Αφήγησης από το 1995!
- Σύσταση μεικτής ομάδας, αρχαρίων και προχωρημένων για δυναμικότερη εμπλοκή.
- Προεκτάσεις αυτογνωσιακές
- Εφαρμογές στην εκπαίδευση και σε πολλά επαγγελματικά πεδία
Ιστορητής: αυτός που γνωρίζει καλά, ένα θέμα.
Παραμυθάς: αυτός που παρηγορεί.
Μύθος στον Όμηρο: λόγος, κρίση, συμβουλή.
Στην εποχή μας η έννοια της ιστόρησης και του παραμυθιού συνδέεται λανθασμένα μόνο με παιδιά, πεποίθηση που καθιερώθηκε στα χρόνια της βιομηχανικής επανάστασης. Ως τότε ήταν ενασχόληση κυρίως για ενήλικες. Τις τελευταίες δεκαετίες η πανάρχαια αυτή τέχνη - γνωστή παγκοσμίως με τον όρο oral storytelling - έχει αναβιώσει και αξιοποιείται ακόμα και σε τομείς που δεν θα το φανταζόταν κανείς, όπως π.χ. στη διδασκαλία φυσικών επιστημών ή στην επιχειρηματικότητα.
- Η προφορική αφήγηση δεν είναι... παραμύθι!
- Δεν αφηγούμαστε παραμύθια για να κοιμήσουμε τα παιδιά...
- Ιστορία λέμε όταν διηγούμαστε σε κάποιον πως περάσαμε τη μέρα μας...
- Ιστορίες λέμε για να θυμόμαστε ποιοί και πως έζησαν πριν από μας.
- Ιστορίες λέμε για να διδάξουμε καλύτερα ένα εκπαιδευτικό αντικείμενο.
- Μια ιστορία είναι η παρουσίαση ενός βιογραφικού για εύρεση εργασίας.
Ιστορίες λέμε όταν θέλουμε να συστηθούμε, να διαφημίσουμε... να πουλήσουμε κάτι!
Μια ιστορία φτιάχνουμε όταν θέλουμε να καταλάβουμε τον εαυτό μας ή τον άλλο.
Ιστορίες λένε: οι δικηγόροι για να στηρίξουν την θέση τους, οι οικονομικοί αναλυτές για να μας εξηγήσουν τα... ακατανόητα, οι πολιτικοί για να παρουσιάσουν μια κατάσταση!
Ιστορίες - αληθινές ή... ψεύτικες!!! – λέμε όλοι!
Αλήθεια! - ξέρουμε πως να φτιάχνουμε ιστορίες κι ακόμα περισσότερο... πως να τις λέμε;
ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ:
- Ολιγομελής ομάδα συμμετοχής κατόπιν επιλογής
- Προτείνεται η παρακολούθηση και των τριών κύκλων
- Προτιμούνται όσοι δηλώσουν συμμετοχή στους τρεις κύκλους
- Διοργάνωση αφηγηματικών παρουσιάσεων για εξάσκηση των συμμετεχόντων
- Δεν χρειάζεται εξειδίκευση επαγγελματική ή άλλη για την παρακολούθηση του σεμιναρίου
- Συστήνεται η τηλεφωνική επικοινωνία για σωστότερη ενημέρωση των ενδιαφερομένων
- Δίνεται πλούσια Βιβλιογραφία και Σύμμεικτο Υλικό καθώς και Βεβαίωση σπουδών
- Σύνδεση με εκπαιδευτικά και αυτογνωσιακά πεδία
- Έμφαση στη σύνδεση της προφορικής αφήγησης σε σύγχρονες εφαρμογές
ΚΑΘΕ ΤΡΙΤΗ ΣΤΙΣ 18.00 ΜΕ 21.00 μ.μ.
ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ, ΠΕΙΡΑΙΩΣ 206, ΤΑΥΡΟΣ, ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ. 210 3418550, www.mcf.gr
ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΕΙΣ:
Ο κάθε κύκλος περιέχει 30 διδακτικές ώρες.
Στο σύνολό του το σεμινάριο περιέχει 90 διδακτικές ώρες.
Παρέχεται πλούσιο πληροφοριακό υλικό.
Παρέχεται Βεβαίωση Παρακολούθησης.
ΚΟΣΤΟΣ - Διαβαθμίζεται ως εξής:
300 Ευρώ για κάθε 1ο κύκλο
240 Ευρώ για κάθε 2ο κύκλο
180 Ευρώ για κάθε 3ο κύκλο
Προβλέπεται έκπτωση για παλιότερους μαθητευόμενους της Σάσας Βούλγαρη στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, που επιθυμούν να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: ΣΑΣΑ ΒΟΥΛΓΑΡΗ: 210 9572613, 6972 261037
[email protected], https://www.facebook.com/sassa.voulgari
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ
Α΄ ΚΥΚΛΟΣ: 16 Οκτωβρίου 2018 – 18 Δεκεμβρίου 2019 (παύση στις γιορτές)
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ - Τα βασικά συστατικά μιας καλής αφήγησης
Μερικά από τα θέματα:
- Είδη προφορικής αφήγησης: επιλογή και εκφραστική αντιμετώπιση
- Ανάγνωση επώνυμου κειμένου: μια άλλη τεχνική
- Απεύθυνση: βλέμμα, στάση σώματος, κίνηση κ.α.
- Η χρήση της φωνής - το βασικό συστατικό της αφήγησης: αναπνοή, άρθρωση, εκφορά
- Γλώσσα, ντοπιολαλιές, τραγουδίσματα, αυτοσχεδιασμοί
- Η «σκηνοθεσία» της προφορικής αφήγησης
- «Αυτογνωσία» του αφηγητή: γλωσσικές καταβολές, προτιμήσεις, δυνατότητες
- Θεωρητική ενημέρωση (λαογραφική, ανθρωπολογική, παιδαγωγική, ιστορική
- Παρουσίαση τεχνικών από διάφορα μέρη του κόσμου
Β΄ ΚΥΚΛΟΣ: 8 Ιανουαρίου 2018 - 12 Μαρτίου 2019
ΡΥΘΜΟΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ - Η ουσία στην τεχνική της αφήγησης
Μερικά από τα θέματα:
- Η ορθή χρήση της αναπνοής. Παύσεις και σιωπές
- Η φωνή του αφηγητή: φυσικός τόνος, σωματικά ηχεία, χρήση φθόγγων, κραυγές κ.α.
- Η «παρτιτούρα» του κειμένου / αφηγήματος: πως την διαβάζουμε / αναγνωρίζουμε
- Η μουσική επένδυση στην αφήγηση
- Χρήση μουσικών οργάνων από τον αφηγητή
- Ρυθμικά αφηγήματα, τραγουδίσματα και μελωδική εκφορά του λόγου
- Το τραγούδισμα του αφηγητή
- Παραδοσιακές μορφές ρυθμικού λόγου: ταχταρίσματα, επωδές, αινίγματα κ.λ.π.
- Ποιητικός λόγος, έμμετρος και πεζός προφορικός λόγος
Γ΄ ΚΥΚΛΟΣ: 19 Μαρτίου 2018 - 28 Μαϊου 2019 (παύση στις γιορτές)
ΦΤΙΑΞΤΕ ΤΙΣ ΔΙΚΕΣ ΣΑΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ
ΜΥΘΟΠΛΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ:
Μερικά από τα θέματα:
- Τα βασικά συστατικά στην κατασκευή μιας ιστορίας
- Δομή του αφηγήματος: το στήσιμο και ο «χάρτης» επεξεργασίας του
- Ο τρόπος επεξεργασίας ανάλογα με το είδος της ιστορίας
- Μορφολογία του κειμένου (έμμετρο, πεζό, ανάλογα με την έκταση και τη δομή κ.λ.π.)
- Ο συν – τονισμός και ο ρυθμός των λέξεων: πως έχουμε ένα κριτήριο για αυτό που γράψαμε
- Απλές τεχνικές και αφορμές από την καθημερινότητα για να φτιάξετε ιστορίες
- Αυθόρμητες ιστορίες, αυτόματη γραφή, και ιστορίες με προδιαγραφές
- Τεχνικές μυθοπλασίας εμπνευσμένες από παγκόσμια προφορικά είδη αφήγησης
- Κείμενα για παιδιά, εκπαιδευτικά κείμενα, διαθεματικά κείμενα
- Λίμερικ, nonsense, Χάϊκου, ποίηση, δεκαπεντασύλλαβος κ.α.
Η ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΑΦΗΓΗΤΡΙΑ ΣΑΣΑ ΒΟΥΛΓΑΡΗ
Υποψήφια 2014 & 2015 της SCBWI – Greece για το Διεθνές Βραβείο Astrid Lindgren Memorial Award
Πρωτοπόρος της νεο – αφήγησης στην Ελλάδα, με σπουδες Ψυχολογίας και Παιδαγωγικών στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Από το 1993 σχεδιάζει και πραγματοποιεί προγράμματα αφήγησης για ενήλικο και παιδικό κοινό, διαλέξεις και σεμινάρια ποικίλης διάρκειας και θεματολογίας και εκπαιδευτικά προγράμματα αφήγησης από την προσχολική ηλικία έως και το Λύκειο στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ανέπτυξε τη δική της μέθοδο εκπαίδευσης στην τεχνική της αφήγησης και στην δημιουργική γραφή η οποία εφαρμόζεται σε πολλά και διαφορετικά επαγγελματικά πεδία.
Έχει συντονίσει επιμορφώσεις σε Πανεπιστήμια (Παιδαγωγικά και Λαογραφικά Τμήματα, Θεατρικών Σπουδών, Οικονομικό Πανεπιστήμιο, Πάντειο κ.α.), σε Εκπαιδευτικά και Πολιτιστικά Κέντρα, σε Εκπαίδευση ιδιωτικής πρωτοβουλίας κ.α.
Με σταθερές και πολυετείς συνεργασίες γνωστοποίησε και καθιέρωσε την προφορική αφήγηση σε Μουσεία (Λαϊκής Τέχνης, Κυκλαδικής Τέχνης, Γουλανδρή, Φυσικής Ιστορίας – Κέντρο Γαία, Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης κ.α.), Βιβλιοθήκες (Δημοτικές Α. Παρασκευής, Κολεγίου Αθηνών κ.α.) και πολλά σχολεία, δημόσια και ιδιωτικά.
Το ποιοτικό έργο της άσκησε σημαντική επιρροή στις νεότερες γενιές αφηγητών ενώ συνετέλεσε ουσιαστικά στην διαμόρφωση της νεότερης θεώρησης για την Τέχνη της προφορικής νεο – αφήγησης στην Ελλάδα.
Η Σάσα Βούλγαρη ήταν η πρώτη και η μοναδική ως τώρα επαγγελματίας παραμυθού που αφηγήθηκε αποκλειστικά ελληνικά λαϊκά παραμύθια στην τηλεόραση (ΕΤ1, 1998 «Ψέμματα κι Αλήθεια έτσι ειν΄ τα Παραμύθια») σε 13 επεισόδια που προβάλλονται ακόμα κατ’ επανάληψη.
Έχει σχεδιάσει πρωτοποριακά προγράμματα αφήγησης όπως για το Διεθνές Πολιτιστικο Κέντρο Δελφών (Θάλασσα του Πρωϊού - αφηγηματική περιπλάνηση στην ποίηση του Καβάφη, 2013, Έτος Καβάφη), την Εθνική Λυρική Σκηνή («Το Παραμύθι των Χριστουγέννων» - κείμενα, σκηνοθεσία, αφήγηση, Δεκέμβρης 2013), την Πινακοθήκη Λεβέντη στην Κύπρο («Τα Παραμύθια της Λεβεντείου Πινακοθήκης» - πρωτότυπα διηγήματα και αφήγηση πάνω σε δύο Συλλογές, Ελληνική και Ευρωπαϊκή, 2015) και άλλα.
Έχει διδαχτεί εντατικά την μέθοδο φωνητικής αγωγής της αείμνηστης Μίρκας Γεμεντζάκη.
Τα τελευταία χρόνια το ενδιαφέρον της έχει στραφεί στην μετα-μόρφωση της πανάρχαιας τέχνης της αφήγησης σε ένα σύγχρονο μοντέλο ψυχαγωγίας και αυτογνωσίας με καινοτόμες εφαρμογές και σε τομείς δράσης που έχουν εμφανιστεί σχετικά πρόσφατα όπως είναι η ψηφιακή τεχνολογία, η σύγχρονη διδασκαλία οικονομικών και θετικών επιστημών, η συμβολή στην διαχείρηση ανθρώπινου δυναμικού σε εταιρίες, η σύνδεση με μεθόδους θεραπείας, κ.α.
Με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης έχει εκτεταμένη συνεργασία από το 2010, με επιμορφωτικά προγράμματα, σεμινάρια, μαθητείες, διαδραστικές διαλέξεις, αφηγήσεις για όλες τις ηλικίες, εξωτερικές συνεργασίες, παρουσιάσεις μαθητευομένων και πολλούς πειραματισμούς.
Από το 2013 συνεργάζεται με το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Β.&Μ. Θεοχαράκη, δημιουργώντας διαθεματικά αφηγηματικά προγράμματα για τις περιοδικές του εκθέσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα αφήγησης για Σχολεία.